חדשות והודעות

רגע היסטורי: המכון הישראלי העניק תארים ל-9 סטודנטים וסטודנטיות מוסלמים מאוזבקיסטן

 

HIT מכון טכנולוגי חולון ערך טקס מרגש במהלכו הוענקו תארים אקדמיים מטעם המכון ל-9 סטודנטים וסטודנטיות מאוזבקיסטן

 

הסטודנטים מאוזבקיסטן, פרופ' פרידור, פרופ' יעקובוב

הסטודנטים מאוזבקיסטן, פרופ' אדיר פרידור, פרופ' אדוארד יעקובוב

צילום: טל קירשנבאום

 

בטקס חגיגי שהתקיים ביום ה' במכון, בפעם הראשונה בישראל, 9 סטודנטים וסטודנטיות מהאוניברסיטה הלאומית של אוזבקיסטן קיבלו תואר ראשון במדעי המחשב (B.Sc) מטעם HIT מכון טכנולוגי חולון. זוהי הפעם הראשונה אי פעם, במסגרתה מוסד אקדמי ישראלי מעניק תואר לסטודנטים ממדינה מוסלמית.

 

"אפשר ללמוד מדעי המחשב בכל מקום אבל כאן, במכון, ישנה האפשרות להתפתח גם מעבר, באמצעות מה שאנחנו מכנים 'לחיצת היד' בין מדע וטכנולוגיה" אומר פרופ' אדיר פרידור, יו"ר הוועד המנהל אשר פתח את הטקס בדבריו. "זהו רגע מרגש והיסטורי ואני גאה שהמכון שלנו לוקח בו חלק" אומר פרופ' אדוארד יעקובוב, נשיא HIT המכון הטכנולוגי חולון, יליד טשקנט בעצמו אשר מנהל מערכת קשרים ענפה עם האקדמיה במדינות מרכז אסיה.


הטקס התנהל באופן פיזי ב-HIT מכון טכנולוגי חולון בנוכחות תשעת הסטודנטים והסטודנטיות אך שודר גם באמצעות הזום ולבני משפחותיהם באוזבקיסטן. מלבד הסגל הבכיר של המכון, באירוע לקחו חלק גם נציגים דיפלומטיים מטעם משרד החוץ הישראלי, חברי סגל האוניברסיטה הלאומית של אוזבקיסטן ואחמד ג'בארין, מ"מ מרכז (דוברות והסברה) בשפה הערבית במשרד לשיתוף פעולה אזורי אשר תומכים בפרויקטים משותפים שונים במרכז אסיה והבלקן. מנחת הטקס הייתה עורכת אתר המכון ומנהלת גלריה ויטרינה, אורנה גטניו ובמהלכו התקיימו מופעים אמנותיים אשר כללו שירה וריקוד.


מדינת ישראל מקיימת יחסים דיפלומטיים מלאים עם אוזבקיסטן מאז 1992, עת הכירה ישראל בעצמאותה של הרפובליקה של אוזבקיסטן. באותה השנה נפתחה גם שגרירות ישראל בטשקנט ושתי המדינות החלו בדרך דיפלומטית משותפת. אוזבקיסטן מנהלת מערכת יחסים מיוחדת גם עם העם היהודי לדורותיו, ראשית בהיותה אחת המדינות שאפשרו ליהודים לנהל את אורחות חייהם באופן חופשי וגם אחת הראשונות להציל חיי יהודים מציפורני מכונת ההשמדה הנאצית, בזמן מלחמת העולם השנייה. בהתאם לזאת, אין זו הפתעה שישראל הנה המדינה השנייה בהיסטוריה להכיר באוזבקיסטן כמדינה עצמאית, עם נפילת מסך הברזל של ברית המועצות.


מלבד הסטודנטים הבינלאומיים המגיעים אל המכון ממדינות אירו-אסיה, ב-HIT מתקיימות מספר תכניות שיתוף פעולה בינלאומיות וביניהם גם תכניות לחילופי סטודנטים, עם כ-150 מוסדות אקדמיים ממעל ל-45 מדינות. 
"זה לא יאומן! מדובר בחלום שמתגשם עבורנו ב-HIT. חלמנו שיום יבוא וסטודנטים מרכז אסיאתיים יגיעו ללמוד כאן והנה זה קורה" מספר פרופ' שאול בר לב, רקטור HIT.


"זוהי דוגמא מבורכת של הדור הצעיר באוזבקיסטן שיוצא החוצה ולוקח חלק בתכניות בינלאומיות עם ישראל. עלו והצליחו!" מיכל הרשקוביץ', מנהלת מחלקת אירו-אסיה והקווקז במשרד החוץ הישראלי.


"מתנה מדהימה לכבוד הציון של 30 שנים לכינון היחסים הדיפלומטים בין ישראל לאוזבקיסטן. אני שמחה לראות את הסטודנטים בישראל ואני אשמח לראות עוד" זהבית בן הלל, שגרירת ישראל בטשקנט.


"אתם הסטודנטים בר המזל שיצא להם ללמוד ולהשכיל בידי מרצים מצוינים מ-2 מדינות שונות, ואין מדובר רק על הלימודים התיאורטיים אלא גם על הלימודים המעשיים שיזניקו את הקריירה שלכם למקומות גבוהים" פרופ' ראיימה שירינובה, סגנית הרקטור באוניברסיטה הלאומית של אוזבקיסטן.


"שמח לעמוד כאן היום ובמיוחד, אחרי תקופה לא פשוטה שעברנו עם מגפת קורונה ולימודים מרחוק. מקווה לראות את כולכם גם בתכניות המאסטר שלנו" פרופ' אנטולי גולברג, ראש התכנית הבינלאומית בפקולטה למדעים.


"אנחנו גאים להיות כאן ולחגוג את העבודה הקשה שלנו. אני מוכרח לציין את שיתוף הפעולה המבורך עם HIT ולומר שבלעדיכם לא הייתי עומד כאן היום. בטוחני, שזו לא הפעם האחרונה" גולבייב חומויון, סטודנט בינלאומי למדעי המחשב אשר הגיע מאוזבקיסטן.


צילום: טל קירשנבאום