חדשות והודעות

האקדמיה מסייעת לדיפלומטיה


משלחת בכירי HIT מכון טכנולוגי חולון סיימה ביקור ייחודי ומרגש במיוחד בבירת אזרביג'ן, באקו

חברי משלחת HIT יחד עם נציגי משרד הבריאות של אזרביג'ן
חברי משלחת HIT יחד עם נציגי משרד הבריאות של אזרביג'ן | צילום: יח"צ


טקס הסיום של המחזור הראשון של בוגרי תואר ראשון במדעי המחשב נערך באוניברסיטת באקו (BSU) בשיתוף HIT המכון הטכנולוגי בחולון. באירוע נכח הסגל הבכיר ב-HIT: הנשיא, פרופ' אדוארד יעקובוב, יו"ר הוועד המנהל, פרופ' אדיר פרידור, סגן הנשיא לחדשנות, יזמות ובינלאומיות, ד"ר רפאל ברכאן, מנכ"ל המכון, שמואל גולדברג. מטעם אוניברסיטת באקו נכחו ד"ר אלצ'ין בבאייב, רקטורBSU , פרופ' שבקת אייפוב, מנהלת המכון למתמטיקה באקדמיה למדעים של אוזבקיסטן ע"ש רומנובסקי, ד"ר עלי נגייב, ראש מרכז המצוינות במחקר, פיתוח וחדשנות ב-BSU ומר אילקין קרימלי, בוגר התכנית הדו-תוארית ואף מספר גורמי ממשל כמו ד"ר ניג'אט ממדלי, יועץ לשר המדע והחינוך.


"מרגש לראות את הפירות שנוצרו כתוצאה משיתוף הפעולה שלנו, כמוסד אקדמי ישראלי עם מוסד אקדמי ממדינה מוסלמית שיעית" אמר פרופ' יעקובוב. "אנו מברכים על שיתוף הפעלה הייחודי שנוצר עוד לפני 3 שנים". ד"ר בבאייב מסר ברכות לבביות לקהילה היהודית לרגל חגיגות 75 שנה לעצמאותה של מדינת ישראל. הוא הדגיש את שיתוף הפעולה האסטרטגי, הידידות והאחווה בין אזרבייג'ן לישראל ואיחל המשך שגשוג, ושלום מתמשך.


"שותפויות מוסדיות, בדומה לחברות אישית, בנויות על ערכים משותפים, וניכר כי אוניברסיטת באקו והמכון הטכנולוגי חולון חולקים מחויבות עמוקה לערכים כאלה" אמר ד"ר בבאייב. הרקטור הדגיש כי שיתוף הפעולה האסטרטגי בין שני המוסדות מכסה תחומים שונים כמו ביטחון, תרבות וחינוך. ד"ר ממדלי, בירך את בוגרי התכנית והדגיש את התפקיד החיוני שממלאת התכנית בפיתוח העתידי של שיתוף הפעולה בין אזרבייג'ן לישראל.


התכנית להשלמת תואר ב-HIT שמה לה למטרה לייצר מומחים בעלי השכלה וידע מתמטי מקיף בתחום מדעי המחשב, חשיבה אלגוריתמית, שיטות חדישות וטכנולוגיות לבנייה וניתוח אלגוריתמים יעילים, ולציידם ביכולת ליישם מומחיות זו לבעיות אמיתיות.


שיתוף הפעולה בין BSU ל-HIT מתפשט גם לתחומים נוספים, לרבות פיתוח תכנית השופטים האזרבייג'נית SABAH . התכנית מאפשרת לתלמידי תכנית שופטים של SABAH ללמוד במכון, שם תהיה להם הזדמנות לחוות את ההיי-טק של ישראל, תחומי ה-IT ולהתקשר עם גורמים בתעשייה.


"התכנית להשלמת תואר מחזקת עוד יותר את הקשרים בין אזרבייג'ן לישראל ומהווה גשר בין שתי המדינות" ציין פרופ' יעקובוב. HIT משתפת פעולה עם יותר מ-150 אוניברסיטאות מ-45 מדינות ברחבי העולם, וזו אחת התכניות הבולטות שבהן. הוא גם הדגיש אפשרות חילופי סטודנטים בתחומים שונים של כימיה, פיזיקה ומתמטיקה.


היחסים בין ישראל לאזרבייג'ן הם יחסים אסטרטגיים, אך עד כה הם נשענו בעיקר על אנרגיה וביטחון. משגרירות ישראל בבאקו נמסר כי בשנים האחרונות נעשים מאמצים לגיוון היחסים גם לתחומי הכלכלה, החינוך והתרבות. "שיתוף הפעולה האקדמי בין המכון לבין השותפים שלו באזרבייג'ן תורם למאמץ זה ומחזק את מעמדה של ישראל כמרכז אקדמי, מחקרי וחדשני בעיני האקדמיה, הממשל והאוכלוסייה המקומית. כתוצאה מכך, הדיפלומטיה הישראלית מקבלת כלים נוספים במאמציה לקידום היחסים עם אזרבייג'ן" כך שגריר ישראל בבאקו, ג'ורג' דיק.


"המכון הטכנולוגי חולון הוא אחד המוסדות האקדמיים הישראלים הפעילים והחשובים בכל הקשור לשת"פ בינ"ל. ההגעה של משלחת בכירה ומרשימה לבאקו מעידה על ההבנה של המכון בדבר הפוטנציאל הגלום בשת"פ אקדמי, מחקרי וחדשני עם מוסדות מובילים באזרבייג'ן. למכון הטכנולוגי חולון יכולה להיות תרומה גדולה לפיתוח העולם האקדמי והטכנולוגי-חדשני באזרבייג'ן, והצד האזרבייג'ני מעריך זאת מאוד" מוסיף דיק.


מעבר לטקס הענקת התארים, נפגשה המשלחת הישראלית מ-HIT גם עם שר הבריאות שר טימור מוסאייב. במהלך הפגישה סוכם כי HIT מכון טכנולוגי חולון ייקח חלק ביוזמה מיוחדת וישתתף בתהליך דיגיטציה שעוברת מערכת הבריאות האזרית. "מדובר ביוזמה חשובה ומאד משמעותית עבור חיזוק הקשרים בין המדינות" כך מנכ"ל HIT שמואל גולדברג.


בנוסף לתכניות המשותפת הקיימות, במהלך הביקור של משלחת HIT, נדונו עוד מספר אפשרויות לפתיחת ערוצים נוספים ובהם עוד תכניות משותפות. "באמצעות קורסים שונים הנלמדים במכון שעוסקים בנושאים הכי רלוונטיים היום כמו בינה מלאכותית, מדעי הנתונים ולמידת מכונה, נוכל לקחת חלק בהכשרת הדור הבא של המומחים שיתמודדו עם אתגרים עדכניים" אומר סגן נשיא HIT לחדשנות, יזמות ובינלאומיות, ד"ר רפאל ברכאן.


בין אזרבייג'ן וישראל מתקיימים יחסים דיפלומטיים מלאים מאז 1992. לישראל שגרירות בבאקו בירת אזרבייג'ן מאז 1993 ולאזרבייג'ן שגרירות בתל אביב-יפו מאז 2023. ישראל מנהלת מערכת יחסים צמודה עם אזרבייג'אן בתחומי המסחר החל משנות ה-90', בעיקר בתחומי האנרגיה, החקלאות והביטחון, דוגמת חברת "אלגדקום" הישראלית שהייתה לרשת הסלולאר הראשונה במדינה האירו אסייתית.


כיום יש באזרבייג'ן לפי הערכות שונות כ-16,000-30,000 יהודים, רובם בבאקו. המשלחת מטעם המכון סיירה גם ב ב"עיירה האדומה" (קירמיזי קסבה/קראסניה סלובודה), שבה שוכנת הקהילה היהודית המשמעותית ביותר אחרי באקו ונמצאת בקרבת העיר קובה, בה מתגוררים כ-4,500 יהודים לערך. בעבר התגוררו בעיירה האדומה 18,000 יהודים והיו קיימים בה 17 בתי כנסת.


מלבד הסטודנטים הבינלאומיים המגיעים אל המכון ממדינות אירו-אסיה, ב-HIT מתקיימות מספר תכניות שיתוף פעולה בינלאומיות וביניהם גם תכניות לחילופי סטודנטים, עם כ-150 מוסדות אקדמיים ממעל ל-45 מדינות.



פורסם: 22/05/2023