חדשות והודעות

"אין לפחד מהעתיד, הוא כבר כאן"

 

HIT מכון טכנולוגי חולון אירח כנס בנושא בינה מלאכותית, ההתפתחויות החדשות בתחום ואיך האקדמיה מתכננת להגיב.

 

הזמנה מעוצבת

 

מעל ל-200 משתתפים פקדו את אולם האודיטוריום ב-HIT מכון טכנולוגי חולון על מנת לקחת חלק באחד הכנסים המעניינים, החדשניים והעדכניים ביותר שהתקיימו השנה. "חג בינה מלאכותית שמח!" ברך נשיא HIT, פרופ' אדוארד יעקובוב אשר פתח את הכנס בדבריו. "אנחנו גאים להיות בין הראשונים להתחיל לנסות להבין מהו תפקידו של המהנדס, הרופא או בני האדם בתקופת ה-AI". עוד חשף פרופ' יעקובוב כי המכון קיבל אישור מהמל"ג להגיש תכנית לתואר שני עם ובלי תזה בתחום הבינה המלאכותית והרובוטיקה בשפה האנגלית, במסגרת התכנית הרב-שנתית.


הבינה המלאכותית הוא תחום שכבר נוכח בעולמנו מספר רב של שנים בתצורות שונות. בעת האחרונה, השיח התגבר בעקבות יצאתם של מוצרים כמו הצ'אט GPT ומחולל התמונות dall-e אשר צברו כמות משתמשים של למעלה ממיליון בתוך פחות משבוע. "אל נא נשגה ונאמר כי אנחנו יודעים כיצד עובד מח האדם – אנחנו לא. אנחנו מונעים למעשה מקדמה שקורית כל הזמן. הדרך להגיע אל הקדמה היא באמצעות התחדשות וחדשנות על סמך הידע שכבר קיים. אין זה נכון לומר שתפוח נפל על ראשו של ניוטון ובכך הוא הסיק כי קיים כח הכבידה. סביר להניח שאם תפוח נפל על ראשו של המדען, היה זה הסימן עבורו להבין שזהו אותו הכח שגורם לפלנטות להסתובב" אומר פרופ' אדיר פרידור יו"ר הוועד המנהל.

 

סגל דוברי הכנס. קרדיט: עופר עמרם

פאנל דוברי הכנס | קרדיט: עופר עמרם


לפני 100 ימים הושק הצ'אט GPT בקול תרועה גדול על ידי חברת OPENAI , מהר מאד התברר שמדובר בכלי יישומי ושימושי אשר יכול לסייע לנו לבצע שלל פעולות בחיי היומיום ואפילו בחיינו המקצועיים. ההתקדמות של הטכנולוגיה כה מהירה עד כי היא גורמת לבהלה בקרב סקטורים שלמים בעולם התעסוקה, וחשש מאובדן משרות, "אני זוכר כמה חיכינו לקו בזק בצעירותי. כולם חשבו שזה ישנה את העולם ועכשיו, האם יש מישהו בקהל שאין לו סמארטפון? ואם יש מישהו בלי סמארטפון כאן היום, האם הוא אינו מרגיש כאילו חזר לתקופת האבן?" אמר פרופ' שאול בר לב, רקטור HIT מכון טכנולוגי חולון.

 

העתיד מעבר לפינה

לאחר דברי הפתיחה, החלה ההרצאה הראשונה של הכנס, ד"ר ערן גל, ראש התכנית לתואר שני בפקולטה לטכנולוגיות למידה וגדעון זיילר, יו"ר חברת מתודיקה, ערכו סקירה מהירה של התפתחות כלי הבינה המלאכותית והניסיון שלנו, כאנושות להתמודד איתם. "ההתפתחות היא בהחלט בקצב מסחרר ומואץ. הסקפטיות שם אבל צריך לדעת להוריד אותה. ניתן לראות שאותן טענות שנשמעו נגד מכונת הדפוס של רוטנברג מאד דומות לטענות שנשמעות היום נגד הצ'אט GPT" אמר ד"ר גל וסיפר על אדם עיוור צבעים שהחל לעסוק בעיצוב גרפי מבלי ידע או כלים ורק באמצעות שימוש בבינה המלאכותית כהוכחה לשינוי תעסוקתי שקורה ועוד יקרה.


"האם תם עידן המקוריות?" שאלה ננה אריאל, חוקרת ומרצה באונ' תל אביב בהקשר לתוצרים שמפיק הצ'אט GPT ואף הוסיפה כי "אנחנו נכנסים לעידן של פייק ניוז גם באקדמיה, וזה מפחיד אותי פחד מוות". הרי ברור לחלוטין שסטודנטים יכולים בקלות לעשות שימוש בכלי הבינה המלאכותית על מנת להגיש עבודות ותרגילים ולא בטוח שתהיה למרצה את היכולת לדעת או לעקוב לאחר מכן. "חייבים להבין שהרכבת כבר עזבה את התחנה. אנחנו רואים מוסדות, גם נחשבים כמו NYU בניו יורק שחסמו את הגישה עבור הסטודנטים לכלי בינה מלאכותית" מספרת פרופ' גילה קורץ, דיקנית הפקולטה לטכנולוגיות למידה. "ייתכן והדבר הנכון לעשות הוא דווקא לרתום את הטכנולוגיה לטובתנו. אם היום הרבה מהעבודות האקדמיות מתבססות על מה שנקרא 'הקאה של החומר', אנחנו יכולים לשנות זאת ולבקש מהסטודנטים לספר לנו על הדרך שעשו או אפילו לבחון את עצמם באמצעות שימוש בצ'אט". בהובלתה של ד"ר מיטל אמזלג, מרצה וחוקרת בפקולטה לטכנולוגיות למידה במכון, נערך סקר ובו סטודנטים נשאלו על השימוש שהם מבצעים בכלי הבינה המלאכותית של צ'אט GPT ו-dall-e ומהתשובות שלהם נראה שהם מודעים לפתח שנוצר בשינוי צורת הלמידה. "אחת השאלות המרכזיות בהקשר של צ'אט GPT היא השאלה, האם עלינו להפסיק ללמוד לקרוא ולכתוב והתשובה היא חד משמעית לא! עלינו להיות האנשים הבאים שיתנו 'פייט' למכונה - הקספרוב הבא".

 

את ההרצאה שלו, פתח ד"ר יהונתן שלייר, ראש בית הספר למדעי המחשב ב-HIT בהתנצלות. הוא הסביר ששמה של ההרצאה: "דע מאין באת ובפני מי אתה עתיד לתת חשבון" זה אמנם פסוק מהכתובים היהודיים שמתייחס לסוף חייו של אדם אבל היום, ד"ר שלייר מציין כי דווקא מדובר בתולדה של דבר מה חדש אשר מעלה, לא אחת, שאלות שעוסקות באתיקה. "הדין וחשבון הוא על כולם, בין מי שמשתמש ובין מי שיוצר. זה לא עניין של טוב ורע. זה עניין של מה השימוש שאנחנו עושים בזה. בואו נעשה עם זה דברים טובים ונקדם את האנושות!" אור ד"ר שלייר. 


אחד הסקטורים שמשתנה במהירות הגדולה ביותר הוא תחום הבריאות שהכניסה של מוצרי הבינה המלאכותית הפכה אותו מקצה לקצה. פרופ' אריאל בניס ראש המחלקה לטכנולוגיות דיגיטליות ברפואה ב-HIT ערך סקירה של עולם הבינה המלאכותית הרפואי, ממערכת מייסי בשנות ה-60 של המאה הקודמת ועד שנת 2023 והצ'אט GPT . "אנחנו רואים התקדמות אסטרונומית בכל הנוגע לעולם ההדמיות הרפואיות. סיכוי ההצלחה באמצעות שימוש בבינה מלאכותית עלו ל-99 אחוזים אבל האם המקצוע עתיד להיעלם מהעולם? לא בטוח! מכיוון שעדיין יש אחוז בעייתי שדורש התכנסות של מומחים" אמר פרופ' בניס.

 

האדם או המכונה

פאנל מיוחד שנערך במסגרת הכנס בהנחייתה של ד"ר נאווה שקד, ראש בית הספר ללימודים רב תחומיים ב-HIT, עסק באחת השאלות הבוערות ביותר בכל הנוגע לעולם הבינה המלאכותית: "כיצד ייראה שוק התעסוקה בעקבות ההתפתחויות החדשות?". צבי פויר, מנכ"ל סימנס תוכנה לתעשייה בישראל טוען כי החשש היחידי שלו הוא בפגיעה פיזית של עובד כתוצאה מכלי שהופעל על ידי AI אבל מעבר לזה, הוא צופה כי ההתפתחות תיטיב עם כולנו בעתיד הלא רחוק. אבי שניר, מנכ"ל ומייסד ELEVATION אומר כי אין הוא דואג שהמשרות ייעלמו כי על פי כל התחזיות דווקא שוק התעסוקה צפוי לגדול אבל כן שווה למקד את תשומת הלב דווקא באלו שלא יקבלו את השינוי כמו אנשים מבוגרים או כאלו שהם חסרי אוריינטציה טכנולוגית, מה שיגדיל את חוסר השוויון בחברה.


דניאל שרייבר, מנכ"ל ומייסד למונייד, חברה שעוסקת בעולמות הביטוח בשילוב טכנולוגיה מתקדמת ובינה מלאכותית, נשאל על התחום שבו הוא חושב שצפוי להיות השינוי הגדול ביותר עם כניסת כלי ה-,AI והוא הרפואה. "אני לא בפאניקה. אני בפאניקה מהכחשה. בחמש שנים הקרובות אנחנו צפויים לראות שינויים מטורפים בתחום הרפואה, היום מדגימת דם אחת אתה יכול לקבל 1.5 ג'יגה בייט של מידע" מספר שרייבר. זיו קציר, מנהל תכנית התשתיות הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות מספר באופטימיות כי הכח של ישראל הוא דווקא ברב-תחומיות בנושא האקלים וששווה למדינה להשקיע את המשאבים בתחום.


את הכנס סגרה הרצאתם של ד"ר דן כהן ווקס, ראש התכנית לתואר ראשון בפקולטה לטכנולוגיות למידה במכון, וינאי זגורי, מרצה בכיר בפקולטה, אשר עסקה במה שנקרא כבר "המקצוע של העתיד" – "פרומפטינג" – כלומר איך לנסח את הבקשה מצ'אט GPT באופן מדויק יותר על מנת לקבל תוצאות טובות יותר. ד"ר כהן ווקס וזגורי מנו עקרונות אשר כוללים בין היתר סגנון, ניסוח, מתן דוגמא ועוד, אשר ניתן להשתמש בהם בצ'אט על מנת לדייק את הבקשה. 


"אני סומכת על HIT שבתור מכון טכנולוגי יידע לשלב את הצ'אט GPT בצורה הנכונה ביותר בלימודים" זהו משפט שנכתב על ידי אחת הסטודנטיות שהשתתפו בסקר שערכה הפקולטה לטכנולוגיות למידה בקרב סטודנטים ומרצים מכל הארץ, על מנת להבין את היקף השימוש של הלומדים בבינה מלאכותית. HIT מכון טכנולוגי חולון אכן גאה לעמוד בחזית הקדמה הטכנולוגית ולהמשיך להוות בית חם לכנסים מרתקים מהסוג הזה העתידים להשפיע על החיים של כולנו.