חדשות והודעות

שגריר אזרביג'ן בישראל מבקר ב-HIT


מוכתר ממדוב, השגריר הראשון של אזרביג'ן בישראל הגיע לביקור ב-HIT מכון טכנולוגי חולון

 

בתמונה (מימין לשמאל): פרופ' אנטולי גולברג, ראש בית הספר למדעי המתמטיקה, ד"ר רפאל ברכאן, סגן נשיא HIT לחדשנות, יזמות ובינלאומיות, פרופ' אדוארד יעקובוב, נשיא המכון, מוכתר ממדוב, שגריר אזרביג'ן בישראל, עלי חסנוב ואאידה חוסיינובה, סטודנטים מאוזבקיסטן שלומדים להשלמת תואר ב-HIT,  טוני לוי, אחראית קשרי חוץ בלשכת הנשיא 

צילום: דורון מסרנו
 

3 חודשים בלבד אחרי שנפתחה שגרירות אזרביג'ן בישראל, לראשונה אחרי 31 שנים של יחסים דיפלומטיים, מוכתר ממדוב, השגריר הנבחר מגיע לביקור ראשון במוסד אקדמי ישראלי והוא בחר ב-HIT לאור מערכת יחסים החמה הקיימת בין המכון לבין אזרביג'ן. את פניו של השגריר קיבלו, הנשיא, פרופ' אדוארד יעקובוב, סגן נשיא לחדשנות, יזמות ובינלאומיות, ד"ר רפאל ברכאן, וכן, הסגל הבכיר של HIT מכון טכנולוגי חולון. בפתח הביקור הציג נשיא המכון את פעילות המכון: "שמחים על שיתוף הפעולה עם אזרביג'ן והאוניברסיטה הלאומית של באקו. בנוסף אנחנו גאים להיות חלק ממיזמים נוספים כמו שיתוף הפעולה עם משרד הבריאות האזרי בנושא רפואה דיגיטלית".

 

השגריר ממדוב אמר כי "העבודה עם HIT מוצלחת ביותר וניכר כי פתחתם את הדלת לשיתוף פעולה אקדמי נרחב שנקווה וימשיך ויגדל אל מוסדות נוספים בישראל". ביקורו של השגריר מהווה עדות למערכת היחסים החזקה בין ישראל לאזרב'יג'ן אשר באה לידי ביטוי במספר ביקורים של בכירים ישראלים בבאקו ובראשם כבוד נשיא המדינה, יצחק (בוז'י) הרצוג וכן, ביקורו של שר החוץ, אלי כהן. גם משלחת מטעם HIT נסעה לבאקו, בהשתתפותם של יו"ר הוועד המנהל, פרופ' אדיר פרידור, הנשיא, פרופ' יעקובוב, סגן הנשיא לחדשנות יזמות ובינלאומיות, ד"ר רפאל ברכאן ומנכ"ל המכון, שמואל גולדברג, על מנת להשתתף במספר אירועים חגיגיים, ובעיקר לקחת חלק בטקס הענקת תארים אקדמיים לסטודנטים אשר השלימו את לימודיהם במכון.

 

היחסים בין ישראל למדינה המוסלמית השיעית, אזרביג'ן נמשכים כבר למעלה מ-3 עשורים ומתקיימים בכמה תחומים כמו: השכלה גבוהה, בריאות דיגיטלית, חקלאות, טכנולוגיית מים, איכות הסביבה ועוד. ג'ורג' דיק, שגריר ישראל בבאקו אמר על הקשר בין המכון לבין אזרביג'ן: "היחסים בין ישראל לאזרבייג'ן הם יחסים אסטרטגיים, אך עד כה הם נשענו בעיקר על אנרגיה וביטחון. השגרירות פועלת בשנים האחרונות לגיוון היחסים גם לתחומי הכלכלה, החינוך והתרבות. שיתוף הפעולה האקדמי בין המכון לבין השותפים שלו באזרבייג'ן תורם למאמץ זה ומחזק את מעמדה של ישראל כמרכז אקדמי, מחקרי וחדשני בעיני האקדמיה, הממשל והאוכלוסייה המקומית. כתוצאה מכך, הדיפלומטיה הישראלית מקבלת כלים נוספים במאמציה לקידום היחסים עם אזרביג'ן".


בין אזרביג'ן וישראל מתקיימים יחסים דיפלומטיים מלאים מאז 1992. לישראל שגרירות בבאקו בירת אזרביג'ן מאז 1993. ישראל מנהלת מערכת יחסים צמודה עם אזרביג'ן בתחומי המסחר החל משנות ה-90', בעיקר בתחומי האנרגיה, החקלאות והביטחון, דוגמת חברת "אלגדקום" הישראלית שהייתה לרשת הסלולאר הראשונה במדינה האירו אסייתית.

 

מן הראוי לציין כי המכון הינו פורץ דרך בהתוויית הקשרים האקדמיים עם מדינות אירו-אסיה ונראה כי בעקבותיו הולכים מוסדות ישראלים נוספים להשכלה גבוהה. נשיא המכון, פרופ' אדוארד יעקובוב אף הוזמן, יחד עם בכירים ישראלים נוספים כגון שרת המודיעין, גילה גמליאל, לקחת חלק בחגיגות יום העצמאות שנערכו על ידי השגריר האזרי בישראל בתל אביב, מוכתר ממדוב.


ל-HIT מכון טכנולוגי חולון פעילות ענפה בחו"ל עם מספר תכניות שיתוף פעולה בינלאומי וביניהם גם תכניות לחילופי סטודנטים, עם כ-150 מוסדות אקדמיים ממעל ל-45 מדינות.