המכון בכלי התקשורת

לוי דביש, H.I.T- פרוייקט מצויינות טכנולוגית של מכון הטכנולוגי בחולון וקרן קרב זיו פלומו, תלמידת כיתה ה''- פיתחה משחק מחשב לניהול נכון של כל

תמליל:
 
יאיר ויינרב : מי לא מצא את עצמו יושב כילד שעות על גבי שעות מול משחקי מחשב וחולם ליצור בעצמו משחקים שיסעירו את הדמיון? פרויקט מצוינות טכנולוגית של המכון הטכנולוגי בחולון בשיתוף קרן קארב מאפשר לילדים להגשים את החלום הזה. ולא, לא רק בני אנוש נגד חייזרים אלא גם משחקים כלכליים למשל, כמו למשל המשחק שאנחנו נציג עוד מעט לניהול משק הבית. ואנחנו אומרים שלום קודם כל ללוי דביש, סטודנט במכון הטכנולוגי בחולון וגם מדריך שם. ושלום גם לך זיו פלומו, תלמידת כיתה ה'' בחולון. איזה בית ספר?
זיו פלומו : משה שרת.
יאיר ויינרב : ואת וחברותייך פיתחתם איזה שהוא משחק מחשב כלכלי לניהול משק הבית. ספרי לנו על המשחק הזה.
זיו פלומו : קודם כל נכנסים למשחק. המשחק הוא על... הנושא שלו זה קניה נכונה וגם השוואת מחירים.
יאיר ויינרב : מה זה אומר? שכלומר נכנסתי למשחק, מה אני רואה שם על המסך?
זיו פלומו : אתה רואה ארבע חנויות. אתה בוחר חנות. אתה... בכל חנות יש מתנות. כל החנויות יש אותן מתנות, אבל מחירים שונים. אתה צריך לבקר בכל החנויות, לראות מה המחיר של אותה מתנה שאתה רוצה לקנות.
יאיר ויינרב : אוקי. ומה המטרה בעצם? לקנות בכמה שפחות כסף, אני מניח.
זיו פלומו : יש לך תקציב התחלתי של 200 ש"ח, ואתה צריך לקנות מתנות, כמה שיותר מתנות.
יאיר ויינרב : הנה אנחנו יכולים לראות על המסך באמת. כל הכבוד, קנית המון מתנות ולא חרגת מן התקציב.
זיו פלומו : כן.
יאיר ויינרב : זאת אומרת יש פה איזה שהוא אלמנט לחנך את בני הנוער, את בני גילך לא להיות בזבזנים. זה הרעיון.
זיו פלומו : כן. תמיד צריך לקבוע סכום נדרש שאותו צריך כאילו לא לחרוג ממנו.
יאיר ויינרב : ואם הצלחתי אז זה מה שאני מקבל? כל הכבוד? או אם לא הצלחתי אני מקבל לא נורא.
זיו פלומו : כן.
יאיר ויינרב : אוקי. לוי דביש, משחקים כאלה פרי יצירותיהם של תלמידים בגילאים האלה. ספר לנו קצת על הפרויקט הזה. מה הוא בעצם מבקש לעודד? יכולות טכנולוגיות או גם יכולות אחרות?
לוי דביש : אז קודם כל אני רוצה לספר שהפרויקט הזה הוא שילוב של פרויקט שמלווה דרך HIT שזה המכון הטכנולוגי בחולון, שאני סטודנט שלו, סטודנט לתואר אקדמי במחלקה לטכנולוגיה ומערכות למידה, ושל תוכנית שיטה שהיא חלק מתוכנית קארב. שתי התוכניות האלה התמזגו לתוכנית מצוינות שרצה בחולון.
יאיר ויינרב : מי הם התלמידים שמתקבלים לפרויקט הזה?
לוי דביש : התלמידים הם תלמידים מצטיינים בנושאים טכנולוגים. וכשאנחנו מקבלים את התלמידים, אנחנו מתחילים ללמד אותם תוכנה שנקרא סקרץ''. זו תוכנה שנבנתה באוניברסיטת MIT בבוסטון ואנחנו מלמדים אותה את הילדים.
יאיר ויינרב : מה המטרה? לאתר את המתכנתים, את המפתחים, את הרעיונאים של העתיד?
לוי דביש : בדיוק. המטרה היא... תוכנת סקרץ'' זו תוכנה שמלמדת חשיבה לוגית, והמטרה לאתר את הילדים שיש להם את החשיבה הזאת, ולחשוף אותם כמה שיותר מוקדם לחשיבה מהסוג הזה, כדי שהם יאמינו בעצמם ויוכלו בעתיד לפנות אל תחומים טכנולוגים. לדוגמא אני מלמד במזכרת בתיה כבר מכיתה ג'' את תוכנית סקרץ''. ואני רוצה להגיד לך שאין שום בעיה ללמוד את התוכנה הזאת, וילדים משתפים פעולה ונהנים.
יאיר ויינרב : ילדים שיש להם גישה נניח לעולם המיחשוב.
לוי דביש : זהו, שילדים, לכל הילדים כמעט יש גישה, רק אנחנו צריכים להאמין שהם מסוגלים לזה. ואני יכול להגיד לך שאין כמעט ילד שלא מוכן לעבוד כשהוא משחק תוך כדי. זה כמו בעצם הפרסומת של דני. בשבילם זה דני, בשבילנו זה חלב. אז בשביל התלמידים זה משחק, בשבילנו זה חשיבה לוגית וזה מתמטיקה וזה תכנות בעצם.
יאיר ויינרב : זיו, רק לסיום, מי השותפות שלך לפיתוח של המשחק?
זיו פלומו : רעות, לינוי וענבל.
יאיר ויינרב : אז כל הכבוד לכולכם. אני רוצה להודות לך זיו פלומו, תלמידת כיתה ה'' בחולון ולוי דביש, סטודנט במכון הטכנולוגי בחולון. תודה רבה לשניכם ובהצלחה.