מניעת אלימות ברשת

פיתוח תוכנית לקידום מודעות בקרב בני נוער וילדים

 

איך מגנים על ילדים מאלימות ברשת? בקורס זה נפעל ליצירת פתרונות לבעיה חברתית הולכת וגוברת הזו.  נכיר את תחום התוכן של שימוש נבון ברשת, ונקבל כלים לעשייה חברתית, בדגש על נושא זה. נלמד על שלושת המרכיבים של "שימוש נבון ברשת": שיתוף והפצת מידע, צריכה ביקורתית של מידע, והתמודדות עם תכנים פוגעניים. הסטודנטים יתכננו פרויקטים בתחום יחד עם תלמידי חטיבת ביניים בחולון, בהם יתרגלו ויממשו כלים שרכשו בקורס.

 

צפו ב"שיעור פרטי" עם ד"ר אבשלום אדרת, מרצה הקורס, בו הוא מספר על היוזמה:

 

 

סטודנטים חולקים חוויות:

 

אני עדיין לא נרגעתי מההתרגשות ומהגאווה של טקס הסיום ומהקורס עצמו שבאמת כל זה לא היה קורה בלעדי מחויבות המרצה והמכון לקידום הנושא. אני רוצה להודות לד"ר אבשלום אדרת על קורס שיהווה אבן דרך בשבילי וילווה אותי בכל חיי הבוגרים, תודה על שהיית מרצה קשוב, אהוב, אחראי, יזם, שלימד אותי איך לתכנן את השאיפות ואת החלומות שלי ולימד שעל דברים טובים שווה להילחם! תודה שפתחת בפנינו את הלב ואת הקורס ואני מאחלת לך לשמר את הקורס הזה ולתת לו להתפתח לעוד בתי ספר כי הנושא כל כך חשוב. מודה לך על העשייה ועל קורס בלתי נשכח!

~ בר ויינשטיין, סטודנטית בפקולטה לעיצוב ~

 

הקורס העלה את המודעות לחומרת האלימות ברשת ונתן לי ידע וכלים לזהות את האלימות ברשת ולהתמודד עמה. יישמנו את הכלים בכך שהתלמידים לקחו חלק פעיל בהכנת סרטון, משחקים ופוסטרים בנושא למניעת האלימות ברשת. את כל התוצרים התלמידים והסטודנטים הציגו באירוע השיא. התלמידים הראו בקיאות רבה בנושא ונכונות להמשיך את הפרויקט ולהעבירו לשכבות הגיל הבאות בבית ספרם. אני חושבת שקורס זה מאוד חשוב ונחוץ במערכת החינוך. אנחנו שומעים כל הזמן על חרמות והתאבדויות בעקבות אלימות ברשת, ולכן מאוד מאוד חשוב להשתית את זה גם במערכת החינוך כחלק מתכנית הלימודים.

~ אופק פוליטי, סטודנטית בפקולטה לניהול טכנולוגיה ~

 

 

 

 

טעימות מפרויקטים מהמחזור הראשון בתשפ"א

 


 

"מגן מסך": איך מתמודדים עם אלימות ברשת

במהלך הקורס פותחו כלים להתמודד, לדווח, לדעת להיות מעורב ולא לעמוד מהצד. הסטודנטים יצרו סימולציות של מקרים וגילו, תוך עבודה משותפת עם התלמידים, כיצד לדעתם כדאי להגיב. נעשתה פעילות שנקראת " אני רשת" שבה עשו האנשה לרשתות חברתיות ולמדו יחד איך להשתמש בה נכון. בנוסף יצרו קיר חזותי לכלל בית הספר שבו מוצגת הפעילות עם טיפים איך להשתמש נכון בכל רשת. הוצגו גם מראות עם טיפים על איך עוזרים לחבר שעובר בריונות ברשת ואיך מדווחים.

 


 

"אותי זה לא מצחיק": שימוש במשחקים להגברת המודעות לאלימות ברשת

כדי להנגיש את הנושא המורכב של אלימות ברשת לילדים המציאו הסטודנטים והילדים מספר משחקים שגורמים לילדים להיות מודעים לנושא בדרכים עקיפות. באירוע השיא של הפרויקט כל שכבת ו' שיחקה בחצר בית הספר במשחק "מחפשים את המטמון" שמבוסס על רמזים שפוזרו ברחבי בית הספר, אליהם הילדים יכלו להגיע באמצעות ברקוד שהוחבא במקומות שונים עד ההגעה אל ה"מטמון".

 


 

"בואו נדבר על זה": הקמת אתר להסברה ולמניעת אלימות ברשת

העקרונות בבניית האתר היו:

  1. גישה – מהירה וקלה דרך שימוש במחשב, סמארטפון או טאבלט, כניסה לאתר דרך ברקוד או שימוש במילות חיפוש "בואו נדבר על זה" דרך רשתות חברתיות.
  2. מידע – ברור ועדכני בנושא. באתר יש ריכוז מפורט ומפושט לסיפורים ולשונית בשם "צריכים עזרה?" שנותנת פניה למענה מקצועי בסוגים שונים של אלימות.
  3. אותנטיות – "שיתוף סיפורים" באתר. מה שמייחד את האתר משאר האתרים הוא האפשרות לכל משתמש לכתוב את הסיפור שלו בדומה לפייסבוק ולאינסטגרם.

 

במהלך הפרויקט למדו התלמידים איך לעבוד בקבוצות ולמי לפנות במקרה של בריונות ברשת. התלמידים הכינו משחק ופוסטרים על בריונות ברשת. את כל התוצרים ריכזו בחדר ביטמוג'י נגיש לכולם. באמצעות לחיצה על חפצים בחדר אפשר לגלות את המשחקים ואת כל הדברים שהכינו התלמידים. ברחבי בית הספר הוצבו פוסטרים עליהם מופיע ברקוד שמוביל לחדר.

 


 

כתבו עלינו בעיתון!

לקריאת הכתבה »