חדשות ואירועים

חשבתם פעם מדוע סללו כביש במיקום מסוים ובמיקום אחר לא?

חשבתם פעם מדוע סללו כביש במיקום מסוים ובמיקום אחר לא?


כיצד מגה-פרויקטים הנדסיים מורכבים הנבנים במדינה אחת יכולים להשפיע על מדינה אחרת, ולהביא לשיתוף פעולה או לסף מלחמה? קורס חדש ומרתק:



פוליטיקה של תשתיות אזרחיות

ד"ר ליאורה ביגון | ימי ראשון 18:00-20:00 | 2 נ"ז | סמס' ב' 2022


האם לטכנולוגיה של תשתיות אזרחיות יש גם ממד הומניסטי ופוליטי?
בקורס נבחן תיאוריה והיסטוריה של התפתחות התשתיות האזרחיות החל מהמאה התשע-עשרה ועד היום. תשתית זו כוללות מגה-פרוייקטים הנדסיים של בנייה ותעבורה כמו תעלות, גשרים ומסילות; מערכות עירוניות כגון אספקת חשמל, מים, ביוב ופינוי אשפה; וכן מדיניות ייעור ופארקים, הקמת רשת של רחובות, שיום ושילוט רחוב.
ננתח את המשמעות הפוליטית של התשתיות במובן של זיהוי מכלול האינטרסים, הקונפליקטים והסוכנים המעורבים בהקמת התשתיות ובשימוש בהן, ונדגיש את ההשלכות התרבותיות, החברתיות, והאתיות העומדות מאחוריהן. כפי שנראה, לא תמיד מדובר בפיתוח אובייקטיבי, יומיומי, המתפקד באופן מובן מאליו, או אף שנועד לשרת את הציבור בכללותו.


בתמונה: קולאז' מבט סוציו-טכני על תשתית, ביגון ואירווינג, 2021


נדגים כיצד תשתיות ומגה-פרוייקטים מהווים הישג אנושי וטכנו-פוליטי הנקשר לסוגיות מפתח של ממשליות, שינויים בחיי היומיום עקב שימוש בחומרים חדשים, מלחמות אזוריות, מדיניות בריאות ותברואה, והבנייה של המרחב.
נשלב גישות רב-תחומיות וננתח פרוייקטים מהצפון הגלובאלי (העולם הראשון), מהדרום הגלובאלי (העולם השלישי), ומהמזרח-התיכון; ונביט גם על יצירות אמנות התורמות להבנת נושא התשתית ורוח התקופה – מתוך אמנות יפה, קולנוע וצילום.


הקורס כולל סיור מורשת בו נעקוב אחר התשתיות הראשונות בעיר חולון, ובמהלכו תחקרו מקרה בקבוצות קטנות (נושא לבחירתכם) ותציגו אותו בצורה מקורית.



פורסם: 19/12/2021