רעיונות שיווקיים של סטודנטים מיושמים בארגונים חברתיים קיימים
המחזור השלישי של קורס "אסטרטגיות שיווקיות לארגונים חברתיים" הסתיים באירוע מרגש שהתקיים במכון.
צילום: עופר עמרם
הקורס, המועבר במסגרת בית הספר ללימודים רב תחומיים, כחלק מקורסים משלבי עשייה של דקאנט הסטודנטים, נולד כתוצאה מהחזון של ד"ר לימור סהר-ענבר, חברת סגל בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול טכנולוגיה ומרצה בבית הספר ללימודים רב תחומיים, אשר ראתה בהזדמנות הזו אפשרות לחבר את האקדמיה עם הקהילה והתעשייה.
במהלך הקורס מתקיים שילוב בין לימוד ההיבטים התיאורטיים של אסטרטגיה שיווקית ויישום של אותו ידע בכתיבת תוכנית שיווקית עבור ארגונים חברתיים קיימים. הקורס התבסס על "מודל 10 השלבים" לאסטרטגיה שיווקית שפיתחה ד"ר סהר ענבר ומשלב איסוף ידע על הארגון ומטרותיו, ניתוח הסביבה העסקית שלו ואיתור ההזדמנויות. לאחר שלב האבחון הסטודנטים בחנו חלופות אסטרטגיות והציעו פתרונות ברי יישום ברמת הטקטיקה השיווקית.
קורסים משלבי עשייה חברתית הינם חלק ממערך הקורסים הנלמדים במכון וחלק מחזונו לשלב את הסטודנטים בעשייה למען הקהילה והחברה.
ד"ר לימור סהר-ענבר | צילום: עופר עמרם
ד"ר לימור סהר-ענבר:
"למרות שזהו המחזור השלישי של הקורס, זו הפעם הראשונה, בשל הקורונה, שמפגש הסיום מתקיים פנים אל פנים עם כל השותפים וההתרגשות היתה עצומה. כיום ארגונים חברתיים רבים מפתחים יחידות עסקיות על מנת לחולל הכנסות עצמיות ולהוריד את התלות בתרומות חיצוניות. יחד עם זאת, רבים מהארגונים החברתיים חסרים את הידע הדרוש בניהול ובשיווק של יחידות אלו. במסגרת הקורס הסטודנטים לומדים כיצד לבנות אסטרטגיה שיווקית, בדגש על ארגונים חברתיים ובד בבד מקבלים ניסיון פרקטי בעבודה מול ארגונים חברתיים קיימים. לאחר המפגש הראשוני עם הארגונים, כל קבוצת סטודנטים מפצחת את הצורך של הארגון, מבצעת שלב אבחון מקיף לקבלת תמונת מצב של הארגון והסביבה התחרותית ומפתחת חלופות אסטרטגיות ופתרונות ברי יישום ברמת הטקטיקה השיווקית, בהתאמה לארגון ובהתאם למשאבים שלו".
לתוכנית השנה נבחרו שש עמותות, מתוך 35 ארגונים שהגישו מועמדות לתוכנית: עמותת אח.ות בוגר.ת, עמותת מקור, עמותת עמדא, עמותת קיימא נהלל, המועצה הישראלית לבניה ירוקה ורשת החינוך נעמת. בקורס השתתפו 20 סטודנטים מפקולטות שונות: מהפקולטה להנדסת חשמל ואלקטרוניקה, הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול טכנולוגיה, מדעים, עיצוב.
צילום: עופר עמרם
על מנת לסייע להם במיקוד האסטרטגיה השיווקית כל קבוצת סטודנטים עבדה בצמוד עם מנטור/ית מהתעשייה, מומחים בתחום השיווק אשר כיוונו, מיקדו ותרמו רבות מניסיונם העשיר. את הקורס ריכז בהצלחה רבה מאור זרמתי, סטודנט שנה ד' להנדסת חשמל במכון, אשר סייע ביצירת החיבורים ובמפגשים בין הגורמים השונים. בנוסף, שימשה ליהיא קדוש כעוזרת ההוראה וסייעה בהדרכת הסטודנטים.
במהלך הקורס ליוו את הסטודנטים למנטוריות ומנטורים האלופים: ניר ממן, אלון ממלוק, רן וייל, אריאל פלג, ניר כרמלי ותמר ציונוב.
בנוסף, התקיימו מפגשים עם מרצים אורחים: ערן רותם, שסיפק ידע מעשי על התנהלות של גורמים חברתיים; רוני גבריאל שדה, שהעביר לסטודנטים הרצאה מרתקת על יחסי ציבור ואריאל פלג, המנטורית, שהעבירה מניסיונה הרב בתחום השיווק הדיגיטלי.
פרופ' חמי בן נון, ראש מגמת לימודי חברה, רוח ומעורבות חברתית בבית הספר ללימודים רב תחומיים:
"ד"ר לימור סהר ענבר מממשת בקורס זה את המעורבות החברתית. חזון המכון הטכנולוגי חולון ובית הספר הוא שעל כל סטודנט במכון להכיר ולהתנסות ברעיונות ודרכי חשיבה הומניסטים, מעבר לקורסי הליבה ובאופן זה הוא מועשר עולמם של הסטודנטים ומתחדדת מחשבתם הביקורתית. הסטודנטים בקורס של ד"ר סהר ענבר לומדים לבנות תוכניות שיווק מותאמות לצרכי הארגון ולסייע לאותו ארגון באמצעות פתרונות מעשיים הנלמדים אף הם בקורס בסיוע מנטורים באופן זה החברה והקהילה נתרמות. המנטורים – מומחים מהתעשיה – מכוונים את הסטודנטים ליצירת תוכניות אפקטיביות ובכך הסטודנטים נתרמים הן באמצעות הדיאלוג עם בעלי הנסיון הן בידע והן בהבנת שוק העבודה אליו ייצאו בקרוב. זהו חיבור קלאסי בין האקדמיה לתעשיה".
צילום: עופר עמרם
באירוע נכחו נציגים של ארגונים חברתיים אשר מקיימים שיתופי פעולה עם HIT וכולם הביעו סיפוק רב מהתוצרים ומהאפשרות ליישם אותם הלכה למעשה בארגונם.
ציפי גלעד מנכ"לית "עמותת מקור":
"כל הפעילות אתכם ומולכם היתה קסם מהרגע הראשון. הצורך בתכנית אסטרטגית לשיווק כמובן היה קיים אצלנו אולם כבר מהפגישה הראשונה עם לימור הבנו שהגענו למקום אחר. היתה שם רצינות, ומקצועיות, והמון המון לב ונשמה ואכפתיות והרגשנו ממש ובכל רגע שאנחנו בידיים טובות. הייתם מאוד קשובים לצרכים האמיתיים שהבאנו, בלי להיות שבויים באיזה רצון או דעה מוקדמת משל עצמכם. ממש הורגש שאתם מגיעים אל השטח ורוצים ללמוד אותו וממנו. שום דבר מהתהליך הזה לא היה ברור מאליו. תודה ענקית".
נתי קאשי, מנכ"ל אח.ות בוגר.ת ישראל:
"התשומות שקיבלתי מ-HIT כעמותה בתכנית זו, היו ברמה אחרת: מקצועיות ומקצוענות הבאה לידי ביטוי מהבנת עומק של התהליכים המתרחשים בעמותה, התמסרות לתהליך, וחתירה לתוצרים מותאמים. זכיתי לסטודנטים מבריקים שלמדו מהטובים ביותר- עם מנחה שידע לכוון ולהציב רף, ומכללה שיודעת לאפשר תהליכים פורצי דרך".
צילום: עופר עמרם
פורסם: 09/06/2022