חדשות ואירועים

עוצרים את האלימות ברשת

איך מגנים על ילדים מאלימות ברשת? ד"ר אבשלום אדרת מהמחלקה ללימודים רב תחומיים ומנחה קורס "מניעת אלימות ברשת" המופעל במסגרת "קורסים משלבי עשייה" ב-HIT בהובלת דקאנט הסטודנטים התארח בערוץ 12 עם עצות בנושא.

 


בעקבות מותו הטרגי של בנו ערן לפני 24 שנים, מהקורבנות הראשונים של האלימות באינטרנט, יצא ד"ר אבשלום אדרת למסע של שליחות למען החברה. לצערנו האלימות רק הולכת ומתגברת, ככל שהמסכים והרשת הופכים לחלק בלתי נפרד מחיי הילדים, כך גם הסיכוי לפגיעה בילדים ברשת הולך וגדל. בשיעור פרטי ד"ר בתכנית הבוקר של ניב רסקין בערוץ 12 נתן דר אבשלום אדרת 12 נותן טיפים חשובים להורים כיצד להגן על ילדיהם. מדובר בשיעור שכל הורה ומחנך חייב לראות !!! 


קורס "מניעת אלימות ברשת" הינו קורס המופעל במסגרת "קורסים משלבי עשייה" ב-HIT בהובלת דקאנט הסטודנטים ובהנחייתו של ד"ר אבשלום אדרת מהמחלקה ללימודים רב תחומיים. קורס "מניעת אלימות ברשת" עוסק בנושא המורכב של שימוש נבון ברשת על ידי ילדים ונוער, לאור הבעיות החברתיות הנובעות משימוש בפלטפורמות דיגיטליות המאפשרות להם גישה לרשתות חברתיות, לקבוצות וואטצאפ וכל כלי המשמש לפרסום ושיתוף מידע. 


הקורס פועל זו השנה הראשונה בהובלת דקאנט הסטודנטים והמחלקה ללימודים רב תחומיים. במהלך הקורס, הסטודנטים ביצעו מספר פרויקטים בתחום שימוש נבון ברשת יחד עם תלמידי כיתות ה-ו מבית הספר ביאליק בחולון במטרה להעלות את המודעות בקרב התלמידים לשימוש נבון ברשת הכוללים נזקים העלולים להיגרם כתוצאה משיתוף והפצת מידע וסרטונים הכוללים תכנים פוגעניים ואלימים. הסטודנטים התחלקו ל-4 צוותי עבודה והדריכו את תלמידי בית הספר באמצעות מערכי הוראה המסבירים את תופעת האלימות ברשת, ההתמודדות מולה ודרכי פעולה אפשריים לצמצום התופעה. במקביל כל צוות בנה פרויקט המציע תכנית להתמודדות מול האלימות ברשת.


ד"ר אבשלום אדרת המרצה בקורס: "הקורס זה בא לעולם בעקבות מותו הטרגי של בני ערן לפני 24 שנים. ערן היה מהקורבנות הראשונים של האלימות באינטרנט. מאז למרבה הצער האלימות רק הלכה וגברה. ככל שהמסכים והרשת הופכים לחלק בלתי נפרד מחיי הילדים, כך גם הסיכוי לפגיעה בילדים ברשת הולך וגדל. מתוך פעילותי רבת השנים בתחום היזמות החברתית במסגרות אקדמיות ובעמותות, אני יודע שהסטודנטים יכולים להיות סוכני שינוי מצוינים בנושא זה. 


בקורס הזה הסטודנטים חוללו שינוי קודם כל במודעות שלהם לנושא אבל בעיקר בקרב הילדים שהשתתפו בפרויקטים השונים, ודרך אירועי השיא גם לכל חבריהם בשכבה ו'. פרויקט כזה צריך להתקיים בכל בתי הספר היסודיים בארץ! העיסוק בנושא צריך להיות שוטף לאורך כל שנת הלימודים. תודה לסטודנטים שכל כך התמסרו לנושא והוכיחו לכולנו שהדור הצעיר מחויב לערכים של סולידריות חברתית ולקידום נושאים חברתיים". 


ד"ר יוליה עינב, דקאנית הסטודנטים: הקורס מניעת אלימות ברשת נועד להקנות לסטודנטים ולתלמידים ידע בתחום התוכן של שימוש נבון ברשת, ובנוסף להעניק להם גם גישה וכלים לעשייה חברתית, הלכה למעשה. 18 סטודנטים מכל הפקולטות והמחלקות במכון השתתפו בקורס אשר התקיים השנה בפעם הראשונה. אני משוכנעת שהפעילות המשותפת של הסטודנטים והילדים הצליחה ולו במעט להעלות את המודעות לסכנות האורבות ברשת ולהעניק את הכלים הדרושים להתמודדות עם סכנות אלה. אנחנו בדקאנט הסטודנטים מפעילים קורסים ופרויקטים חברתיים רבים ותוכניות למעורבות חברתית בקהילה במטרה לתרום ממשאבי האקדמיה לקהילה לטובת שינוי חברתי חיובי, ארוך טווח ובר קיימא, ואני מזמינה את כל הסטודנטים לקחת חלק בפעילויות המבורכות הללו. 


בר ויינשטיין, מהפקולטה לעיצוב וסטודנטית בקורס: אני עדיין לא נרגעתי מההתרגשות ומהגאווה של טקס הסיום ומהקורס עצמו שבאמת כל זה לא היה קורה בלעדי מחויבות המרצה והמכון לקידום הנושא. אני רוצה להודות לד"ר אבשלום אדרת על קורס שיהווה אבן דרך בשבילי וילווה אותי בכל חיי הבוגרים, תודה על שהיית מרצה קשוב, אהוב, אחראי, יזם, שלימד אותי איך לתכנן את השאיפות ואת החלומות שלי ולימד שעל דברים טובים שווה להילחם! תודה שפתחת בפנינו את הלב ואת הקורס ואני מאחלת לך לשמר את הקורס הזה ולתת לו להתפתח לעוד בתי ספר כי הנושא כל כך חשוב. מודה לך על העשייה ועל קורס בלתי נשכח!

 

פורסם: 21/06/2021