חדשות ואירועים

בואו להכיר את אלי יעקבזון, מרצה למיחשוב לביש בלימודים הרב תחומיים


תחום המיחשוב הלביש תופס תאוצה בשנים האחרונות ברחבי העולם וכמעט לכל החברות הגדולות בתחום יש נגיעה בו. אלי יעקבזון מעביר יחד עם ד"ר נאווה שקד קורס "מיחשוב לביש" . יעקבזון, מעצב תעשייתי בהכשרתו, התגורר שנים רבות באיטליה.

 

אלי יעקובסון

 

תחום התמחותו הוא שילוב אופנה וטכנולוגיה  (Fashion Tech): בדים חכמים משולבי סנסורים, אקססוריז לבישים היכולים לספק סוגים שונים של מידע וכן אביזרי ספורט, משקפות או קסדות בטכנולוגיה של מציאות רבודה, נעליים, משקפיים ועוד.


לדעת אלי, האופנה תכתיב את הכיוונים הפיתוחיים ואילו הטכנולוגיה תתיישר על פיה. משמע, החברות הטכנולוגיות יצטרכו לפתח את המוצרים על בסיס פרטי האופנה הנוכחיים. לדוגמא: המשקפיים של גוגל לא צלחו בציבור הרחב כי הם "לא אופנתיים".

 


לעומת זאת, הטכנולוגיה פועלת להקטנת והסתרת  האלמנטים בתוך פרטי הלבוש (שיהיו בלתי נראים) – הסיבים האופטיים והסנסורים ייטמעו בתוך הבגדים.


הקורס "מיחשוב לביש" מיועד לכל הסטודנטים מכל הפקולטות במכון הטכנולוגי  המעוניינים ללמוד ולדעת יותר על התחום המרתק הזה. "אנו מעודדים למידה בצוותים רב תחומיים כי זו צורת העבודה השגורה כיום בתעשייה" מסביר אלי יעקבזון. "בכל שנה נבחר נושא מסגרת ואנו מעודדים את הסטודנטים לפתח רעיונות במתכונת של מיני-סטארט אפ.  ד"ר נאווה שקד ואנוכי מאמינים בלימוד המתאים למה שמתרחש בתעשייה ושם המשחק הנוכחי הוא רב- תחומיות.

 

FULLSTEP

 FULLSTEP - פרויקט עוסק בהליכה מודעת, תירגול מודעות עצמי, לקוח מפילוסופיות המדיטציה שמקורן במזרח
 

אנו הולכים לכיוון עולם המשלב בין המקצועות הללו – עולם המשלב בין מהנדס למעצב. החברות הטכנולוגיות כבר שנים מגייסות לשורותיהן מעצבים תעשייתיים לפיתוח המוצרים הטכנולוגיים. אך לאחרונה אנו רואים כיצד אותן חברות מקימות מחלקות שלמות של מעצבים-מהנדסים לפיתוח מוצרי מיחשוב לביש.

 

התחום הינו דינמי ומתחדש והקורס עוסק גם באספקטים נוספים שלו:

העתיד (הרחוק) מעורפל – גם לאנשי התעשייה והמחקר (כמו המרצים) קשה לקבוע לאן אנחנו הולכים מבחינת מיחשוב לביש. לכן, קשה לכתוב על המוצרים אותם "נלבש" בעתיד.
לימוד המקצוע – כיום ישנו צורך רב בבוגרי תארים מולטי-דסיפלינאריים. אנחנו יודעים שהחברות הטכנולוגיות הגדולות (כמו גוגל) מגייסות מהנדסים עם אוריינטציה לאופנה וההפך.
התנגשות ערכית – נושא מעניין שגם עליו אולי שווה לתת את הדעת. ברגע שנלבש "פריטים חכמים" נהיה חשופים לפגיעה בערך הפרטיות. חברות הטכנולוגיה שייצרו את המיחשוב הלביש יאספו עלינו מידע באופן רציף (כמו פייסבוק דרך הנייד), ולכן הנושא מעלה שאלות מוסריות/אתיות. לדוגמא: למי מותר לאסוף את המידע, מי יעשה שימוש במידע, שאלות רגולטוריות ועוד.

 

SHOS

SHOS - פרויקט העוסק במכשירים רפואיים שנישאים על הגוף כתוצאה ממצבים שדורשים מעקב יום יומי

 

לאור השינוי המתחולל בתעשייה סבור אלי יעקבזון כי פסי הייצור של תעשיית הביגוד ישתנו בעקבות המיחשוב הלביש. "אם היום מפעלי הטקסטיל מייצרים בגדים מכותנה, בעתיד הם ייצרו פרטי לבוש מסיבים אופטיים ומחומרי גלם טכנולוגיים. לכן, על תעשיית הביגוד העולמית להשתנות. השינוי הזה יביא בהכרח לדרישה גוברת לאנשי מקצוע רב תחומיים  אשר יוכשרו בטכנולוגיות החדשניות.

 

פורסם: 17.9.18

 


 

עוד על תחום שילוב טכנולוגיות במחלקה ללימודים רב תחומיים >>>