חדשות ואירועים

דרך חדשה להערכת למידה מקוונות

המחלקה ללימודים רב תחומיים הציגה לראשונה בכנס צ'ייס 2021

 

 

משבר הקורונה איתגר את ההוראה הן מצד הסטודנטים והן מצד המרצים. הלמידה המקוונת הפכה למכשיר ההוראה העיקרי ועימה הגיעו אינסוף אתגרים שלא ניצפו מראש ושהצריכו התמודדות בזמן אמיתי. על כן הכנס השישה-עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע"ש צ'ייס התקיים השנה בסימן האדם הלומד בעידן הדיגיטלי. 


השנה לראשונה השתתפה המחלקה ללימודים רב תחומיים של HIT בכנס צ'ייס. ד"ר נאווה שקד, ראש המחלקה, הציגה ממצאים על "הערכת למידה מקוונת: מתודולוגיה למשוב עמיתים בסביבה רב-תחומית". זאת בעקבות מחקר משותף לה ולצוות המחלקה: ד"ר הלל אייל, ד"ר גילי פלג גב' לימור סהר ענבר, וגב' ברכה איינהורן.


שאלת המחקר הייתה כיצד ניתן להעריך את איכות ההוראה בתנאי משבר קורונה, תחת אילוצים חדשים בתוך ה-ecosystem של מחלקה ללימודים רב תחומיים, מגוונים, שונים, לא מוכרים.
לצורך היכרות ד"ר שקד הציגה את חזון המחלקה שהוקמה בפורמט ייחודי וכוללת 5 אשכולות מתוך מטרה שסטודנטים צריכים לקבל ידע וכישורים מעבר למקצועות הליבה הטכנולוגיים שלהם ולצבור ידע באפיקים אחרים המכינים אותם להתמודדות המורכבת בעבודתם בתעשייה או בלימודי ההמשך. "אנו מאמיניים במושג Pracademic ומשלבים כוחות בין כל הפקולטות לייצר מקום שבו יוכלו הסטודנטים ללמוד שפה עיצובית וטכנולוגית, יזמית וחדשנית כאחד", ציינה ד"ר שקד.


מגיפת הקורונה, הייתה Game Changer שהתעצם מעבר לשינוי הלימוד הפרונטאלי שנעשה במהירות שיא של כשבוע ימים, באוסף של אירועים לא מוכרים בלימוד הרב תחומי.
הרבה מהקורסים הם-PBL , קורסים מבוססי פרויקטים, הדורשים שיתוף בין סטודנטים שאינם מכירים זה את זה, בנושאים שונים מתחומי הליבה ומצריכים הקשבה ונוכחות. 


ד"ר שקד: "כדי לגשר על המציאות שנכפתה התחלנו בסדרה של מהלכים, ובשלב ראשון רצינו להקשיב לסטודנטים ולהבין דרך העיניים שלהם את השינוי שחוו בלמידה. ערכנו קבוצת מיקוד של תלמידים מהקורסים השונים, שכולם היו מפקולטות שונות מה שנתן תוקף לממצאים. הבנו שהם מרוצים מההתארגנות שלנו אך הם העלו אתגרים מעניינים בהם הם נתקלים הקשורים ללימוד בזום. כמו כן היה חשוב לנו לערוך חקירה תיאורטית, מה קורה במקומות אחרים בארץ ובחו"ל. למרות שאין הרבה מחלקות הדומות לנו באופיין. 


תוצאת הבדיקות הללו הייתה החלטה שעלינו לצאת לתהליך עומק, תהליך של הסתכלות פניה והבנה של מה עומד לפנינו מתוך ההנחה שהמתודולוגיה שנבנה תוכל לשמש אותנו גם הלאה, כי השינוי הזה נשאר עימנו.

 

השלב הבא היה בניית מתודולוגיה ותהליך של "משוב עמיתים". הבחירה בתהליך הזה נבעה מכמה סיבות: 

  1. זה אפשרי במסגרת זמן קצר יחסית. 
  2. יש לנו צוות שהסכים לקחת חלק ולהפוך את הקושי להזדמנות.
  3. המרצים שלנו הם כה מגוונים שמשוב עמיתים הוא באמת תהליך נפלא והוליסטי. 
  4. כל הקורסים הוקלטו, והייתה אפשרות לצפות ללא הפרעה במהלך השיעור. 

 

יחד עם זאת, משוב עמיתים יכול להיות גם מכשול אם הוא לא מובנה מספיק, מתוקשר נכון, ומנוהל. הוא יכול ליצור אנטגוניזם ולכן נעשה שימוש בגורמים מקצועיים מתוך מחלקת קידום הוראה שהנחו אותנו בשלבים. ולכן החלטנו לשים דגש על הערכה מעצבת – לבחון תהליכים ולהציג שיפור תוך תהליך למידה ולא רק בחינה של הישגים כמותיים ותוצאות. בחרנו בחירת משקיפים עם יכולות בינאישיות גבוהות, מצטיינים באיכות ההוראה שלהם ובעלי ניסיון רב שנים, תוך הקפדה על שוויון מגדרי. "לא באנו לבחון את התוכן אלא להסתכל על אופן ההוראה כדי להבין באיזו מידה המרצה "עובר מסך" ביטוי המקבל משמעות חדשה בעת קורונה. פיתחנו טופס עם סולמות דירוג ועם שאלות פתוחות שוב מתוך מטרה לבחון את הדרך ולא את התוכן האקדמי. 


התהליך התנהל באופן שבו המשקיפים עשו הערכה אישית לכל מרצה לאחר בחינת עמיתים וכל מרצה יכול היה לשמוע ולדון עם הצופה שלנו בנושאים שהועלו. לבסוף כל המרצים שהשתתפו מילאו שאלון על התהליך, נחיצותו תרומתו ומהלכו. 


התבצעה אנליזה של המשובים, ונבדקו הנושאים הבאים: 

  • ארגון השיעורים, החומרים והמבנה
  • צורת התקשורת הממשקים הטכנולוגיים 
  • חווית הסטודנט והמרצה

 

כל ההיבטים שעלו מתוך תהליך המשוב נבחנו והתוצאות הוצגו בטבלה בפני המרצים לצורך דיון מאד פורה שהניב רשימה של פעילויות ותוכנית עבודה והכל לאור המחויבות לשמור מכל משמר על איכות ההוראה.
עם סיום התהליך הבנו כי המתודולוגיה שנבחרה היא יעילה וגורמת לאנשים לא רק ללמוד ולהכיל דעות ונקודות מבט חדשות אלא גם לגלות בעמיתיהם דברים ויכולות חדשות שגרמו לקירוב אקדמי ואישי דווקא בתקופה של ריחוק ובידוד. 

 

פורסם: 17/02/21