פרופיל הבוגר

פרופיל בוגר התכנית לטכנולוגיות דיגיטליות ברפואה – אנליסט של מידע רפואי

 

התכנית הלאומית הבין-משרדית בהובלת משרד הבריאות ובשיתוף הרשות לחדשנות, ות"ת ומל"ג ל"בריאות דיגיטלית כמנוע צמיחה", מצביעה על הצורך בקידום ופיתוח הון אנושי לתעשיית הבריאות הדיגיטלית. תכנית הלימודים "טכנולוגיות דיגיטליות ברפואה" עונה לצרכים המתוארים ע"י הפרופיל השני מבין אלה המתוארים כ"נדרשים".

 

בדו"ח משרד הבריאות: מומחי תוכן ואנליסטים – Domain experts & Analysts , כמוצג להלן:

 

מתוך דו'''ח משרד הבריאות

מתוך דו'''ח התכנית הלאומית לבריאות דיגיטלית כמנוע צמיחה של משרד הבריאות

 

קביעה זו מתבססת גם על פגישות ושיחות עומק שניהלו קברניטי התכנית עם אנשי אקדמיה בתחום הממשק שבין טכנולוגיה לביו-רפואה, מנהלי מרכזים רפואיים, ראשי אגפים ויחידות בתחום טכנולוגיות מידע במשרד הבריאות, מנמ"רים של ארגונים רפואיים, מנהלי מרכזי חדשנות בבתי חולים ועוד.

 

יתרה מזו, במאמרו: What Should be Taught in an Academic Program of Data Sciences? (המופיע באתר התכנית – ראו נא בעיקר החלקים המודגשים), מבחין פרופ' ניב אחיטוב, חבר הועדה שהוקמה על ידי האקדמיה הלאומית למדעים, ואשר מטרתה לבחון את האפשרות לשלב לימודי מדעי הנתונים בכל תחום ידע באוניברסיטה, בין שלושה סוגים של תכניות אקדמיות בתחום מדעי הנתונים, המתאימים לשלושה קהלי יעד שונים:

 

טיפוס A – מתמקדת ביצירת "טכנאי מידע", הנדרשים לשלוף מידע מעולמות דיגיטליים שונים ולנתחו, תוך שימוש באלגוריתמים "מן המוכן", ללא צורך בפיתוח שלהם או בהבנה כיצד הם עובדים, עם יכולות מוגבלות בניסוח שאילתות שליפת מידע )תכנים הנלמדים במגוון רחב של קורסים חוץ-אקדמיים כיום(.


טיפוס B – מתמקדת ביצירת "מנתחים/אנליסטים של מידע", הלומדים לפתח אלגוריתמים ושיטות בסיסיות לניהול נתונים לצד יכולות הבנה ושימוש בטכנולוגיות מידע מתקדמות קיימות; משכך, דורשת תכנית זו רמה גבוהה יחסית של מתמטיקה, סטטיסטיקה ואלגוריתמיקה לצד לימודי יסוד בבינה מלאכותית ובלמידת מכונה.
במסגרת זו הסטודנט לומד תכנות ופיתוח מערכות נתונים, יישום עקרונות ושיטות בסטטיסטיקה לצורך ניתוח נתונים, שימוש בכלים רלבנטיים מתחום הבינה המלאכותית ופיתוח שאילתות מורכבות לאחזור וניתוח מידע. בוגרי תכנית מטיפוס B רוכשים יכולות להבין ולנתח נתונים בכמויות גדולות בעולמות הדיגיטליים השונים.


טיפוס C – מתמקדת ביצירת "מדעני נתונים", תוך הרכשת ידע תיאורטי רב ושיטות תכנות מתקדמות; התכנית מדגישה את הפנים המדעיים והתיאורטיים של מדעי הנתונים, בהיותה מקנה לבוגריה יכולות פיתוח של אלגוריתמים מורכבים לבניית מודלים של מערכות ולחיזוי תהליכים בעתיד. תכנית זו מצריכה לימוד רחב ומעמיק של
ידע תיאורטי רב בתחומי האלגוריתמיקה, מדעי המחשב, למידת מכונה, בינה מלאכותית וכדומה.
 

תכנית הלימודים בטכנולוגיות דיגיטליות ברפואה דומה מאוד לטיפוס B לעיל, תוך התמקדות בעולם התוכן הרפואי. בוגריה מצוידים בידע תיאורטי ויישומי המאפשר להם לנהל ולממש את כל מחזור הנתונים (data cycle) ולהפכו לידע בעל משמעות: החל משלב איסוף הנתונים תוך שימוש בשיטות כריית נתונים מתקדמות, דרך יישום אלגוריתמים ומערכות ניהול נתונים מתאימות ועד למימוש אופרטיבי באמצעות ויזואליזציה של המידע.
זאת ועוד, פרופ' אחיטוב במאמרו זה מצטט סקר המציין כי התכנית מטיפוס B היא התכנית הנדרשת ביותר כיום על ידי תעשיית המידע.