חדשות ואירועים

שיתוף הפעולה בין המחלקה לטכנולוגיות למידה וחברת טוויסטד בקורס


הקורס "תדמית ופרסום" נלמד במחלקה לטכנולוגיות למידה (טל"מ) מאז הקמתה. בכל שנה הסטודנטים מקבלים פרויקט יישומי מסכם, שבמסגרתו עליהם למצב מותג ולבנות עבורו מערך שיווקי ופרסומי.
 
הסטודנטים לומדים מגוון נושאים כמו בניית מותג ומיצובו; תהליכים קוגניטיביים אצל הצרכן - זיכרון, זכירה וקבלת החלטות; פילוח שוק וזיהוי קהלי יעד; מחקרי שוק ומחקרי סגנון חיים; פרסום ושיווק במגזרים ייחודים; ושיווק ופרסום מוצרים עתירי טכנולוגיה.

בשנה"ל תשס"ח נהנו תלמידי שנה ג' בטל"מ שהשתתפו בקורס זה משיתוף פעולה ייחודי עם Twisted - חברת שיווק השיחה הדיגיטלית הראשונה והמובילה בישראל. מטרת הקורס, כפי שהוגדרה על ידי המרצה, עו"ד אורנה קופולוביץ' בר-נס, היתה להקנות לסטודנטים ידע והיכרות עם עולם הפרסום והשיווק בכלל, תוך התמקדות בפרסום ושיווק של מוצרים עתירי טכנולוגיה, והעברת מסרים במדיה חשדנית כגון זירות שיחה ברשת האינטרנט

הפעם, הפרויקט היישומי של הסטודנטים התמקד בשיווק מחלקה במכון או פעילות אקדמית ייחודית הנעשית במכון בהמלצתה של פרופ' מיקי רונן, ראש המחלקה, החליטו ראש מערך הסברה וקשרי חוץ במכון, בני אלון, ומרצת הקורס, עו"ד אורנה קופולוביץ' בר-נס, כי Twisted תלווה את הסטודנטים בפרויקט, שיבוצע בעזרת זירות שיחה ברשת.

לאחר שמנכ"ל ובעלי Twisted, אלון מוליאן, הרצה בפני הסטודנטים על עולם השיווק באינטרנט ועל פרסום באמצעות זירות שיחה, הסטודנטים התחלקו לקבוצות, והחלו לבצע את הפרויקט היישומי שלהם בהדרכת המרצה ונציגי טוויסטד.

מרבית הסטודנטים בחרו לקדם את המחלקה לטכנולוגיות למידה. קבוצה אחת בחרה לתקשר את הקורס הייחודי IDHO וקבוצה נוספת בחרה לתקשר את הפרויקט המשולש - פרויקט משולב של שלושה קורסים בשנה ב' בתואר ראשון בטכנולוגיות למידה.

כל קבוצה בנתה מצגת אסטרטגיית פרסום, שכללה מידע אודות המחלקה/הקורס, מודל SWOT, אשר בחן את נקודות החוזק והחולשה של המותג, ומידע על הדרכים לשווק אותו לקהל היעד. את המצגת הציגה כל קבוצה בפני משתתפי הקורס ובפני קרן פרידמן, מנכ"ל ובעלי Twisted, פרופ' מיקי רונן, ראש המחלקה לטכנולוגיות למידה, בני אלון ואורנה קופולוביץ' בר-נס. לאחר קבלת משוב והמלצות להמשך הדרך, הם החלו לפעול בזירות השיחה.

ראוי לציין, כי לפני העלאת החומרים לרשת, הסטודנטים קיבלו הרצאה בנושא חוק ואתיקה ברשת. לדברי עו"ד אורנה קופולוביץ' בר-נס, "המגבלה היחידה שהטלתי עליהם היא מגבלה אתית: לא משקרים, לא מתחפשים למישהו אחר ברשת ומתנהלים בהגינות מול מתחרים. מעבר לזה, השמיים הם הגבול".

בסקרי שוק שנערכו על ידי הסטודנטים שבחרו לשווק את המחלקה לטכנולוגיות למידה התברר, כי הקושי הגדול להסביר את מהות הלימודים במחלקה נעוץ בשם שלה. הסתבר, שאנשים לא מבינים מה לומדים במחלקה – מחשבים? הדרכה? הוראה? הכול ביחד? ­– ו"מה עושים עם זה" לאחר סיום הלימודים.

מאחר שתוכנית לימודים כזו אינה קיימת באף מוסד אקדמי אחר, המטרה היתה לפשט את המושג "טכנולוגיות למידה", ולהסביר לקהל המתעניין בהרשמה ללימודים באילו תפקידים יוכלו בוגרי המחלקה להשתלב לאחר סיום לימודיהם. לשם כך, הסטודנטים נכנסו לזירות שיחה, לבלוגים שעוסקים באתרי לימודים ולאתרים שמכילים הפניות לאתרי לימודים, והחלו להעלות את נושא הלימודים במחלקה ולהסביר עליה ועל יעדיה.

באחד הפרויקטים, לדוגמא, הקימו הסטודנטים קבוצת פייסבוק בשם ID - Instructional Design, שנועדה ליצור רב שיח בנושא הלימודים במחלקה. הקבוצה כוללת הפנייה לעמוד הפקולטה באתר המכון, תמונות של מרצים ובוגרים, ראיון עם מאיר נבון שמספר על מהות התואר ועוד.

שבעה פורומים לימודיים נבחרו לצורך קידום קבוצה זו בפייסבוק. חברי הקבוצה הופיע בפורומים בשתי דמויות: "מתלבט" – אדם צעיר שטרם החליט מה הוא רוצה ללמוד, ו"סטודנט טל"מ" – סטודנט שנה ג' לטכנולוגיות למידה, שמספר על התואר, על אפשרויות תעסוקה פוטנציאליים, על ההווי במכון, האווירה בפקולטה וכדומה.

להלן צילום מסך של אחד הדיאלוגים בפורומים:


קבוצה נוספת יצרה דמות וירטואלית בשם "טלמה", שהפרופיל האישיותי שלה מגלם את המחלקה לטכנולוגיות למידה. הם פתחו לה כרטיס ב-facebook, אספו לה חברים ושתלו תמונות שלה באירועים היסטוריים. מיום ליום נוספו עוד ועוד הפניות בגוגל, עוד אזכורים בדה מרקר ועוד חברים בפייסבוק וכולם מכוונים וממותגים היטב, ממש חלומו של כל תעשיין וכל יזם.

הסטודנטית אלאב הורוביץ, אשר לקחה חלק ביצירת "טלמה", הצליחה בעזרת הפרויקט להגשים את החלום, שעליו הכריזה עוד ביום הראשון ללימודיה במכון - לעבוד במשרד פרסום, רצוי מתוקשב. טוויסטד, שהתרשמה עמוקות מהפרויקט הזה, החליטה לצרף את הורוביץ לצוות שלה, והיא עובדת בחברה עד היום.

קבוצה נוספת יצרה מחוללים אינטראקטיביים שיכולים לבוא לידי ביטוי במשחקים וירטואליים. המשחק שנבנה במסגרת הפרויקט נועד להסביר למי שמתלבט מה ללמוד, מה עושים במחלקה לטכנולוגיות למידה.

"הסטודנטים במחלקה הראו יכולת טובה מאוד ללמוד תחום חדש ויישומים חדשים בפרק זמן קצר, ולחברם לידע שרכשו בעבר", מציינת אורנה קופולוביץ' בר-נס. "יכולת ה'לימוד בתנועה', תוך כדי קבלת משובים והערכה ושיפור העבודות שלהם כל הזמן, מאפיינים מאוד את הסטודנטים במחלקה, ובלטו מאוד בקורס הזה. שכלול היכולות האלה עשוי לסייע להם כאשר ישתלבו בתעשייה", היא מוסיפה.

קופולוביץ' בר-נס מדגישה שהיכולת לבצע פרויקט ייחודי בפרק זמן קצר של סמסטר הינה פועל יוצא של אופן הלימוד: "כמקובל במחלקה, הלימוד נמשך מעבר להרצאות, כך שהסטודנטים מעלים כל העת שאלות, הערות ומחשבות בפורום אתר הקורס ב-High Learning, ומתנהל דיאלוג לימודי פורה בינם לבין המרצה ובינם לבין עצמם כל העת ולא רק בהרצאות", היא מסבירה.

שיתוף הפעולה בין המחלקה לטכנולוגיות למידה וחברת Twisted הניב תוצאות מרשימות ותרם ליצירת הבאזז סביב המחלקה לטכנולוגיות למידה. בעתיד אמורים להתקיים קורסים כאלה במסגרת משופרת בשיתוף פעולה עם חברת Twisted.