פרויקטי גמר


פרויקט הגמר הוא גולת הכותרת של הלימודים בטל"מ. במסגרת הפרויקט מתמודדים הסטודנטים עם אתגר הדרכתי אותנטי ומיישמים את הידע והמיומנויות שרכשו במהלך הלימודים בתחום טכנולוגיות הלמידה.
 
הפרויקט מתבצע מול לקוח אמיתי (ארגון, חברה או מוסד) בהנחיית חברי סגל המחלקה ומנחה משותף מן הארגון.
פרויקט גמר טיפוסי כולל: חקר וניתוח צרכים, גיבוש פתרון, אפיון עיצוב ופיתוח של הפתרון המוצע
ובחינתו והערכתו בקהל היעד.
 
פרוייקטי הגמר מבוצעים בכל סוגי הארגונים במשק .
 
דוגמאות לארגונים שבהם התבצעו פרוייקטי גמר החל מ-2007 (המחזור הראשון):

פרוייקטי גמר
סוג הארגון
ארגון
הי-טק
IBM, MS, Eltek, Orbotek, JAJAH, Inwise, Check Point, אלעד מערכות, אנדרומדה
טלקומוניקציה
פלאפון, אורנג', YES, מירס, בזק בינלאומי, תדיראן, מוטורולה
פיננסים
בנק לאומי, בנק הפועלים, AIG, הפניקס, לאומי קארד
תעשייה ושירותים
SDC, קוקה-קולה, אבן קיסר, אל-על
מגזר ציבורי
צה"ל, תעשייה אווירית, משטרת ישראל, משרד הפנים, מכון התקנים, בתי משפט, החברה לאוטומציה, שירות וטרינרי
שירותי בריאות
בי"ח תל-השומר, בי"ח מאיר, בי"ח שניידר, בי"ח אסף הרופא
ארגונים חברתיים
יד שרה, אשלים, המשקם, עמותת על"מ, תוכנית קרב
חב. פיתוח הדרכה
Britannica, e-learning, SKY-Training, DUNDEE, מט"ח
הדרכה ומוזאונים
בתי ספר לשיט, AKT, EZWAY, מוזיאון העיצוב
מערכת החינוך
אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת בן-גוריון, אוניברסיטת תל-אביב, טכניון, משרד החינוך, מט"ח, אורט, מוסדות חינוך מיוחד
 
פרוייקטי גמר
 
 
דוגמאות לתוצרים מקוונים שפותחו במסגרת פרוייקטי הגמר:
 
sms hit

SMS-HIT
מערכת להפעלת קהל באמצעות טלפונים סלולאריים בסביבה לימודית עסקית או פנאי. פותחה במטרה לספק למורים ומרצים בישראל אמצעי נוח להפעלת קהל תוך שימוש במכשירים האישיים שברשותם, באמצעות מסרונים או בגלישה סלולארית. המערכת תומכת במגוון סוגי הפעלות הכוללות שאלות רב ברירה, סקרים ואיסוף תרומות חופשיות (טקסט פתוח) והצגתם באופנים מותאמים בזמן אמת.

 

QRace
 
מחולל ליצירת משחקים מבוססי מקום מסוג "מרוץ" ו-"חפש את המטמון" בין תחנות פיסיות שבהן יוצג קוד QR.
בכל תחנה מוצגת הפעלה (שאלת רב ברירה או פתוחה) מענה נכון לשאלה יספק הנחיה לתחנה הבאה. המחולל מאפשר ליצור את המשחק (תחנות, רמזים, שאלות, סדר התחנות) להדפיס את קודי QR לתחנות השונות ולשתף משחקים עם עורכים אחרים.
דרישות הפעלה למשתתפים (שחקים): טלפון סלולארי עם חיבור לרשת ויישום מותקן לקריאת קוד QR.
 

 
סרטוני הסברה אנימטיביים לילדים בנושא הדמיות רפואיות
סרטוני הסברה אנימטיביים לילדים בנושא הדמיות רפואיות
פותח עבור, ובשיתוף המרכז הרפואי שניידר
 
סדרת סרטונים המיועדים להכין ילדים לקראת בדיקות הדמיה שונות (רנטגן, אולטרסאונד, CT ,MRI ) ולסייע להם להתמודד עם החששות מהתהליכים הלא מוכרים על ידי הצגת המידע הרלוונטי ברמה מתאימה. הילדים המגיעים לבדיקות הדמיה במרכז הרפואי שניידר צופים בסרטונים יחד עם הוריהם בחדרי ההמתנה לפני הכניסה לבדיקות.
 

 
EDU.Tube
EDU.Tube
מחולל ליצירת פעילויות המבוססות על סרטוני YouTube (קיימים).
מאפשר לשלב במהלך סרטון שאלות רב ברירה, שאלות פתוחות והערות.

הדגמה
 

 
מחולל סיור סלולארי לפארק אוטופיה

מחולל סיור סלולארי לפארק אוטופיה
פותח עבור פארק אוטופיה

 
הפרויקט מיישם פתרון הדרכתי שגובש ופותח לפארק אוטופיה המורכב משני חלקים: סביבת המשתמש וסביבת העורך. סביבת העורך הינה מנגנון ניהול שפותח עבור הנהלת הפארק המאפשר הזנת תכנים מגוונים לרבות סרטוני וידאו, קבצי סאונד, תמונות וטקסט עבור נקודת העניין בפארק. סביבת המשתמש מציגה את התכנים למבקר במנשק ייעודי המותאם לצפייה ואינטראקציה באמצעות מכשירי הסלולאר החכמים לסוגיהם.
 

 
סימולציית שיוט לסקיפרים

סימולציית מיצוף לסקיפרים
פותח עבור בית הספר לשייט "דרך הים"

משחק סימולציה שפותח במטרה לסייע בהבנת נושא המיצוף ולאפשר אמון ותרגול לקראת החלק המעשי של קורס הסקיפרים.
בעזרת הסימולציה החניכים יכולים לתרגל באופן עצמי בבית, ולהתמודד עם מגוון מצבים עד להשגת מיומנות ברמה גבוהה שתאפשר להם להגיב במהירות ובצורה נכונה למצבים שבהם יתקלו בשיעורים המעשיים ובבחינה.
 

 
 מחולל משחקים- חפש את המטמון

מחולל משחקים "חפש את המטמון" לסלולר

מאפשר ליצור משחקי "מרוץ/חפש את המטמון" בין תחנות (פיסיות) תוך זיהוי מיקום המשתתפים ב-GPS.

עם זיהוי ההגעה לתחנה יוצג לשחקן הרמז שיוביל אותו לתחנה הבאה.
 

 
TRACE&GO מחולל
מחולל Trace &Go
(קוד פעילות לדוגמא: hm01 , ma01)
פותח עבור צה"ל

מחולל ליצירת תרגול בזיהוי והתאמה של פריטים או מרכיבים המוצגים באיור ("מפה עיוורת"). הלומד מתבקש לשייך את הפריטים הנתונים למקומם הנכון באיור.
כולל מנגנון אבחון והערכה של רמת הביצוע.

 

 
זיהוי כלי שייט ופינוי בים
זיהוי כלי שיט ופינוי בים
משחק לתרגול הכרת סימני הלילה של כלי שייט ואופן התגובה המתאים על פי חוקי השייט (חוקי הפינוי). מיועד ללומדים לקראת בחינה לקבלת רישיון שייט (מנועי). המשחק מציג מצבים שבהם נראים כלי שייט שונים (בלילה) ועל החניך (המפליג בסירה מנועית) להגיב בהתאם לחוקי השייט. השלמת המשחק מותנית בהוכחת שליטה מלאה בתכנים.
 

 
משחק מונופול לבעלי לקויות ראייה
משחק מונופול לבעלי לקויות ראייה
משחק מונופול ממוחשב המונגש לאוכלוסיית לכבדי ראייה שפותח במטרה לאפשר להם לשחק יחד או עם משתתפים אחרים רואים (בני משפחה וחברים).
החוקים במשחק זהים ברובם לחוקים של משחק הלוח המקורי. לוח המשחק מורכב מ-20 משבצות (רחוב, תחבורה ציבורית, כלא וכו').
כל המידע מונגש כך שהשחקן העיוור יכול לשמוע אותו (Text to Speech) ולקרוא אותו (צבג ברייל) דרך תוכנות Jaws\Cobra. הניווט במהלך כל המשחק מתבצע בעזרת מספר מקשי המקלדת.
 

 
מחולל להתנסות במצבי תקשורת הורים ילדים

מחולל להתנסות במצבי תקשורת הורים – ילדים
פותח עבור עמותת "אשלים"

מערכת לזיהוי גישות תקשורת בין הורים לילדים והצגת שלכותיהן. פותחה במטרה לשמש אמצעי עזר לעובדות הסוציאליות במפגשי טיפול שמטרתם לשפר את התקשורת בין הורים לילדים. כחלק מהפרויקט פותח גם מחולל תכנים המאפשר למנהלי המערכת לעדכן תכנים.

 

 
מחולל משחקים - גלה את התמונה
מחולל משחקים -"גלה את התמונה"
(קוד משחקים לדוגמה: 157, 162)

ליצירת משחקים המיועדים לתרגול "התאמה" בין פריטים בכל תחומי התוכן. תומך בהתאמות מסוגים שונים: טקסט - טקסט, טקסט - תמונה, טקסט - צליל.
מציעה למורה סביבת עריכה קלה ונוחה ליצירת משחקים והפעלתם עם לומדים. הסביבה עוצבה ללומדים בגילאי בית ספר יסודי.

 

 
מחולל משחקים סולמות ונחשים
מחולל משחקים- "סולמות ונחשים"
(קודי משחק לדוגמא: 442, 934)

מחולל ליצירת משחקי סולמות ונחשים ל-2 שחקים. התקדמות על לוח המשחק בהתאם להטלת הקובייה מותנית במענה נכון על שאלת רב ברירה.
העורך מאפשר ליצור משחקים חדשים המתואמים לכל תחומי התוכן ולהפעילם עם תלמידים.

 

 
מחולל משחקים - שמור על המיליון
מחולל משחקים-"שמור על המיליון"
מחולל ליצירת משחקים בסגנון "שמור על המיליון" לצורך תרגול ובחינת ידע בכל תחומי התוכן באמצעות שאלות חד ברירה (אפשרות אחת נכונה מתוך 4 נתונות). מטרת השחקן היא לסיים את המשחק עם סכום כסף גבוה ככל האפשר. בכל שאלה "ישקיע" השחקן את הכסף שנותר בתשובה הנכונה לדעתו. יש אפשרות לפצל את הכסף בין התשובות.
מספר השאלות במשחק ותוכנן נקבע על ידי עורך המשחק. ניתן ליצור משחקים עם או ללא הגבלת זמן לשאלה.
 

 
מחולל משחקים -סדר את הניירת
מחולל משחקים- "סדר ת'ניירת"
מחולל ליצירת משחקים לתרגול פעולות מיון בכל תחומי התוכן. מטרת המשחק היא למיין את כל הפריטים על ידי נעיצת הפתקיות הנעות על החבל בסיכות המתאימות (הקטגוריות) – על פי התוכן המופיע עליהן.
ניתן לשלוט במהירות ההופעה של הפריטים.
העורך מאפשר יצירה קלה ונוחה של משחקים חדשים על ידי הגדרת הקטגוריות (2-5) ופריטים השייכים אליהן.
 

 
מחולל תרחישי תנועה בדו מימד- MY LANE
מחולל תרחישי תנועה בדו מימד- "My lane"
מחולל ליצירת פעילויות לתרגול תרחישי תנועה בסביבות שונות. הסביבה מיוצגת באמצעות איור/מפה והלומד "נע" בסביבה זו בעזרת חיצי המקלדת על פי דרישות התרחיש (לדוגמה, פניה שמאלה לדרך חד סטרית). המערכת עוקבת אחר ביצועי הלומד ומספקת לו משובים מפורטים.
העורך מאפשר ליצור מערכי הפעלות המותאמים לתחומי תוכן שונים.