סיפורי סגל

"אני רואה חשיבות רבה בבניית תשתית ארוכת טווח לשוויון מגדרי במכון"

 
עו"ד אורנה (בר-נס) קופלוביץ היא חברת סגל בפקולטה לניהול טכנולוגיה ובמחלקה לטכנולוגיות למידה, יועצת הנשיא לקידום נשים באקדמיה ונציבת מניעת הטרדה מינית. לא רבים יודעים שאת דרכה האקדמית היא בכלל התחילה בתואר ראשון במדעי המדינה ותקשורת, המשיכה לתואר שני בניהול ותקשורת, ואז עשתה שוב תואר ראשון ושני- הפעם במשפטים ואחר כך גם תואר שני ושלישי בניהול משא ומתן. במקביל היא עוסקת במגוון תפקידים, בנוסף להיותה אמא לשני ילדים קטנים! כאשה שמתמודדת עם המרכבות של ניהול משפחה לצד קריירה אקדמית היא שמחה על הזכות וההזדמנות לחולל שינוי בתחום.
 
 
אורנה (בר-נס) קופלוביץ, נשואה ואמא לשני בנים, שיתפה אותנו בדרכה באקדמיה:
"המסלול האקדמי והמקצועי שלי לא היה צפוי, לפחות לא עבורי, אבל בדיעבד הוא לגמרי מתבקש, בבחינת "במקום שבו אדם רוצה לילך, מוליכים אותו".
נרשמתי ללמוד ביולוגיה, מתוך כוונה להשלים בשנה את התואר שהתחלתי בתיכון, אבל ערב פתיחת שנת הלימודים הראשונה (ובהחלט לא האחרונה) שלי, הבנתי שביולוגיה זה עולם מרתק, אבל אנשים מרתקים אותי הרבה יותר. וכך לימודי הביולוגיה הוחלפו במדעי המדינה ותקשורת.
 
"גיליתי עולם קסום ומרתק של ידע, שהמשיך גם בתואר השני בניהול ותקשורת. כדי להשלים את הידע האקדמי בידע פרקטי, למדתי שנתיים נוספות פרסום באיגוד המפרסמים והתמחיתי בפרסום לקהלים ייחודיים (נשים וילדים). הלימודים הללו הביאו אותי לעשייה מרתקת בעולם הפרסום, במקביל לתרגול והוראה באוניברסיטה ולעשייה בשירות המדינה."
 
"העיסוק בעולם הפרסום, הפגיש אותי עם סוגיות משפטיות מרתקות של זכויות יוצרים ורגולציה, הבנתי שמדובר בסוגיות שהולכות לאתגר את העולם האקדמי והעסקי בשנים הקרובות והחלטתי להעמיק את הידע שלי בזה". תחום הקניין הרוחני היה אז בתחילת דרכו בארץ, ואפשר היה להתמחות בו רק בתואר השני במשפטים. לקחתי נשימה ארוכה ונרשמתי ללימודי תואר ראשון במשפטים, תוך כדי עיסוקי האחרים."
 
"לאחר שקיבלתי את הכשרתי כעו"ד וכמגשרת, המשכתי לתואר שני במשפטים ושם סוף סוף התמחיתי בקניין רוחני ובניהול משא ומתן. באותן שנים לימדתי בכמה מוסדות להשכלה גבוהה במקביל ללימודים ועבודה בארץ ובחו"ל. עם הזמן, שמתי לב שבכל תפקיד שמילאתי, התבקשתי לנהל את המשאים ומתנים עבור הארגון, חיפשתי דרך להבין את מה שנעשה אינטואיטיבית. לכן כאשר לימודים אקדמיים בניהול משא ומתן הוכרו בישראל. נראה לי אך מתבקש להעמיק במה שאני עושה ממילא. הייתי אמא צעירה ועסוקה מאוד, אבל הסקרנות ניצחה את הקשיים. למדתי תואר שני נוסף והמשכתי ללימודי הדוקטורט שלי בניהול משא ומתן."
 
מדוע בחרת דווקא בתחום התמחות של ניהול משא ומתן?
"אני מוצאת בניהול משא ומתן שילוב מיטבי של האהבה שלי לאנשים והסקרנות להבין את ההתנהלות האנושית, יחד עם ההשכלה האקדמית המגוונת שלי. השנים הרבות שהשקעתי בלימודים אקדמיים והעשייה האינטנסיבית והמאתגרת, היו בדיעבד הכנה לעיסוק הנוכחי שלי. אני מרותקת מפיצוח ה'קופסה השחורה' של תהליך המשא ומתן, מהניסיון להבין מה באמת קורה שם ברגע האמת וכיצד רותמים את הטכנולוגיה לשיפור התהליך. המחקר האקדמי והניסיון המקצועי הביאו אותי לפיתוח מתודת 361 מעלות בניהול משא ומתן, שכבר נלמדת בפרקטיקה.
אני נהנית ללמד ניהול משא ומתן וקניין רוחני ממש כמו שאני נהנית לעסוק בהם בפועל. הסטודנטים שלי אומרים שרואים שאני אוהבת את מה שאני עושה והם לגמרי צודקים".
 
מתי החלה דרכך במכון?
"הוזמנתי למכון לראשונה לפני למעלה מעשרים שנה, לתת הרצאת אורח, שהפכה לקורס, שהפך לסיפור אהבה במקום ובעיקר באנשים...
אחרי שנתיים כמרצה מן החוץ, החלטתי להיענות לבקשת הנשיא דאז, ולהעביר את עיקר הפעילות האקדמית שלי למכון. הרבה גבות הורמו כשהחלטתי לעזוב אוניברסיטה מבוססת שהבטיחה לי, כמרצה צעירה, קריירה אקדמית, לטובת המכון שהיה אז מוסד אקדמי קטן והיווה שלוחה של אוניברסיטת תל אביב. אבל האמנתי בפוטנציאל של המקום בכל מאודי. הייתי חלק מצוות ההקמה של המחלקה לתקשורת (לשעבר) ושל הפקולטה לניהול טכנולוגיה.
כמה שנים אחר כך, הקמתי את היחידה ללימודי חוץ וניהלתי אותה במשך כמה שנים. ולפני קצת יותר מעשור הצטרפתי לצוות ההקמה של המחלקה לטכנולוגיות למידה."

"במשך השנים היתה ויש לי הזכות לקחת חלק פעיל בתהליכים רבים שהמכון עובר, כולל תהליכי הכרה, אקדמיזציה, אישור תוכניות לימודים במל"ג, הסדרת תקנונים ונהלים ועוד. אני משמשת כנציבת מניעת הטרדה מינית במכון ובשנה האחרונה גם כיועצת הנשיא לקידום נשים במכון".
 
וכל זה נעשה במקביל לזה שאת גם מרצה במכון וממלאת שורה של תפקידים נוספים
"נכון. מעבר לכל הזכות הגדולה ביותר בעיני היא ללמד. המפגש עם הסטודנטים מרגש ומסקרן אותי בכל פעם מחדש. לאורך השנים הקפדתי לשמור גם על עשייה מקצועית, כך שאני מכירה את הנושאים שאני מלמדת מהשטח. אני נהנית ללמד את מה שאני עושה ולעשות את מה אני מלמדת ומאמינה שהמפגש בין האקדמיה לתעשייה מעשיר את הסטודנטים שלנו בידע עדכני ורלוונטי."

"אני נהנית לתרגם את הידע המחקרי לעשייה ציבורית, בעיקר בנושאים שאני רואה בהם שליחות חברתית. כך למשל, ליוויתי כיועצת משפטית את הסדרת הקניין הרוחני וזכויות היוצרים בשני כרכי "תקשורת חזותית בישראל", שכיסו למעלה משני עשורים של יצירה ישראלית.בהמשך זכיתי להיות חלק מוועדה מקצועית של הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו. כתבנו, לאחר מחקר מקיף, את הקוד האתי לפרסומות בשידור, ולאחר מכן, גם את ההנחיות לגבי שיתופי פעולה מסחריים ורגולציה בערוץ 2 ו 10, מה שמכונה תוכן שיווקי. הקודים הללו מסדירים את הפרסום המשודר בישראל גם היום."
בנוסף, בשנים האחרונות, אני נקראת, מעת לעת, לשמש כחברת צוות במשאים ומתנים מדיניים בנושאים שהשתיקה יפה להם. אני נהנית להוביל מהלכים שמקדימים את זמנם וזכיתי להיות שותפה לכמה כאלה".
 
מה לדעתך האתגר הגדול ביותר שעומד בפני נשים במאה ה21 בכלל, ובפני נשים באקדמיה בפרט?
"דו"ח של המועצה להשכלה גבוהה, שפורסם בשנה שעברה, הצביע על כמה חסמי כניסה וקידום ייחודים לנשים באקדמיה. הדו"ח הראה כי שיעורן היחסי של נשים הולך ופוחת משמעותית ככל שעולים בסולם הדרגות האקדמי. נתונים אלה אופייניים לכלל המוסדות להשכלה גבוהה בארץ והמכון בינהם. בעקבות הדו"ח קבעה המועצה להשכלה גבוהה קידום נשים כאחד היעדים החשובים שיש לקדם במערכת ההשכלה הגבוהה ומונו יועצות נשיא לקידום נשים בכל המוסדות להשכלה גבוהה".

"בשנה האחרונה קיבלתי על עצמי את תפקיד יועצת הנשיא לקידום נשים במכון, אני רואה בזה שליחות והזדמנות לפעול למען לשוויון מגדרי אמיתי במכון, לסייע ביצירת תשתית סביבתית ראויה עבור נשות סגל וסטודנטיות ולסייע להנגשת לימודים אקדמיים, טכנולוגים בעיקר, גם עבור נשים".
"אין ספק שלצד האפשרויות שנפתחות לנשים יש גם מחיר, שלא רק נשים משלמות, אלא כל מי שסביבן, לכן קידום נשים ושוויון מגדרי הוא לא 'בעיה של נשים', אלא אתגר חברתי, שמצריך שינוי והיערכות חברתית מתאימה. הוא צורך ענייני, מעבר להיותו חובה מוסרית."

"לאחר בחינת המצב במכון ובניית מסד נתונים עבור המועצה להשכלה גבוהה ובהתאם להנחיותיה, הוצבו כמה יעדים מרכזיים, שנמצאים בהלימה לתוכנית האסטרטגית שמוביל נשיא המכון, פרופ' יעקובוב. אני רואה חשיבות רבה בבניית תשתית ארוכת טווח לשוויון מגדרי במכון, לצורך כך, לצד הפעילויות האחרות, ביצענו תיקונים והתאמות בתקנוני המכון וכבר כעת ניתן ייצוג לנשים במוסדות המנהלים, נקלטו עוד נשים לסגל האקדמי שלנו ועוד. בשנה הקרובה נחנוך את תוכנית הדגל שלנו לסטודנטיות מצטיינות, שהינה ייחודית בתחומה, בנוסף לתוכניות אחרות שלנו".

"כאישה שמתמודדת עם המורכבות של ניהול משפחה לצד קריירה אקדמית, וכמי שחוותה על בשרה את הקשיים והקונפליקטים שחוות נשים בעולם האקדמי, אני שמחה על הזכות להיות חלק משינוי מהותי. במשך למעלה מעשור הייתי האישה היחידה בסגל של ניהול טכנולוגיה ואני שמחה על הצטרפותן של נשים נוספות לסגל האקדמי. אני גאה להיות חלק ממוסד אקדמי שרואה בקידום נשים הלכה למעשה את אחת המטרות המרכזיות לעשור הקרוב ופועל לקידום נשים מצוינות, בזכות היותן כאלה.
 
משהו שאף אחד לא יודע עלייך (אבל לא אכפת לך שידעו...)
"המכון ואני נולדנו באותו יום. המכון קיבל את ההכרה שלו מהמועצה להשכלה גבוהה ביום ההולדת שלי. מאז, בכל פעם שאני עוברת ליד שלטי ההכרה הממוסגרים, אני מחייכת חיוך קטן ומקווה שהכוכבים כולם יסתדרו לטובתנו".