תערוכות

הקראפט החדש - The New Craft

 
התוכנית לתואר שני בעיצוב משולב / הגלריה המחקרית
הפקולטה לעיצוב / HITמכון טכנולוגי חולון

The New Craft
הקראפט החדש

מנהל אקדמי: ד"ר דרור ק' לוי

אוצרת: ד"ר יעל אילת ון-אסן
עוזרת אוצרת ומחקר: לימור שאשא
עיצוב חלל: הדס נור
עיצוב גרפי: קרן גוטליב


10.12.2015-7.1.2016 | פתיחה: יום חמישי, 10.12.2015, שעה 13:00

הגלריה המחקרית של התואר השני בעיצוב משולב | בניין 6, קומת הכניסה
ימים א'-ה', 17:00-10:00

לפרטים נוספים: yaeleylat@gmail.com



הקראפט במובניו המסורתיים מתבסס על עבודה ידנית, לא תעשייתית, הדורשת מיומנות רבה ומתאפיינת על פי רוב בפעולה עמלנית. הוא נותן מקום לביטוי היצירתי של האינדיבידואל, לטבע העבודה ולזיקתה לחיים במובניה הרחבים ולא רק התועלתניים. הוא מקושר למסורת הכוללת ידע ייחודי של קהילה, המעבירה אותו מדור לדור ומשמרת בדרך זו את זהותה.

מושג ה"קראפט" הושרש כחלק מאג'נדה פוליטית חברתית של תנועת ה"ארטס אנד קראפט" באירופה במאה ה-19. הוא היווה תגובת נגד לייצור התעשייתי, הסידרתי, המבוסס על תהליכי מיכון ואוטומטיזציה המשילים מן האובייקט את עקבותיו של האנושי, האישי, הייחודי והחד-פעמי. במושג "הקראפט החדש", לעומת זאת, אפשר לראות תוצר לוואי של העידן הפוסט-תעשייתי שאת ביטוייו נוכל למצוא בהיבטים מגוונים, שמקורם בהשלכות השונות של טכנולוגיות המידע והמהפכה הדיגיטלית ובהכרה בתוצאותיו הסביבתיות ההרסניות של התיעוש בדורות האחרונים. הקראפט הפך כתוצאה מכך לזירה יצירתית, החותרת תחת החלוקות הדיכוטומיות שהציב המודרניזם בין האומן למעצב, בין האומן לאמן ובין הייצור ליצירה, ולבחינה מחודשת של מערכת היחסים המסורתית בין האדם למכונה. איש הקראפט החדש הוא זה המותח בו-זמנית את גבולות העיצוב והקראפט; חוקר חומרים ותהליכי ייצור למן הבסיסיים ביותר ועד למתקדמים ביותר; ומקדם חשיבה מחודשת על הזיקה שבין האדם לסביבתו הפיזית ולחפצים המקיפים אותו. שלא כמו הקראפט הישן הוא מציע לראות במכונה תוצר של טכנולוגיות המיחשוב, מקור אפשרי לכינונו של הייחודי והחד-פעמי. זאת תוך העדפתם (במקרים מסוימים) של מנגנוני תלות הדדית ועשייה משותפת על פני הביטוי האינדיבידואלי.

התערוכה "הקראפט החדש", אשר תוצג במסגרת הגלריה המחקרית של התואר השני לעיצוב משולב, בגלריה המחודשת והמורחבת בפקולטה לעיצוב במכון הטכנולוגי בחולון, תכלול עבודות של יוצרים מקומיים ובינלאומיים. רבות מהן חוקרות את מקורותיו של תהליך הייצור והיצירה של אובייקטים חומריים ווירטואליים, תוך שהן מציעות בחלקן חלופות רדיקליות לעשייה הידנית. בין העבודות המוצגות: ספה שעוצבה על בסיס ניטור פעולות המוח בתהליך התכנון של המוצר; מקטע מקיר שנארג ידנית משקיות ממולאות אוויר שיוצרו בייצור תעשייתי; רקמת גובלן בווידאו; כלים קרמיים שנוצרו באמצעות פעילות מיתרי הקול; הטבעות על אריג של גידולי בקטריות; ושולחן של מייקרים המכיל מנגנון שיבוש עצמי.

חדשות