תערוכות

הקרטוגרפיה של הבלתי נראה

 
"הגלריה המחקרית" של התואר השני בעיצוב משולב ב-HIT המכון הטכנולוגי חולון, מציגה :
 
הקרטוגרפיה של הבלתי נראה
The Cartography of the Unseen
 
מנהל אקדמי: ד"ר דרור ק' לוי
אוצרת: ד"ר יעל אילת ון-אסן
חוקרת שותפה ועוזרת אוצרת: ד"ר סייפן בורג'יני
26.12.2013 - 26.11
שעות פתיחה: ימים א'-ה', 18:00-10:00
 
 
המפה הייתה מאז ומתמיד מדיום של שני תחומים נבדלים: המדע והאמנות. היא מייצגת שטחים, אם בדיוק מתמטי ואם כגילום של תפיסה אסתטית. מצד אחד היא הפשטה של המציאות על בסיס קטגוריות מסוימות, ומצד שני היא מבטאת יחסי כוח ורעיונות אוטופיים ואידיאולוגיים. כיום, בעידן ה-Big Data והתפוצצות המידע, הופכת פעולת המיפוי לכורח השעה, ואנו ממפים כל היבט של חיינו.
המיפוי כפרדיגמה מדעית ותרבותית של העידן העכשווי עומד בבסיס התערוכה הנוכחית. הוא מרחיב את הידע שלנו על העולם, מבנה קואורדינטות המאפשרות אופני התמצאות ופעולה שונים ומפלס נתיבים חדשים בתוכו. המיפוי משנה את האופנים שבהם אנו קולטים את העולם, ובמקביל מרחיב את הידע של העולם עלינו – באופן המעלה שאלות אתיות הקשורות ליחס בין הפרטי לציבורי ובין אדם לחברו.
 
לחצו על התמונות לצפייה בגודל מלא
 
התערוכה "הקרטוגרפיה של הבלתי נראה" בוחנת פרקטיקות שונות של מיפוי, חלקן מסורתיות וחלקן מתבססות על האפשרויות שמעמידות הטכנולוגיות החדשות לאיסוף, ארגון ותצוגה של הידע המרחבי. היא מציעה קריאה פוליטית במיפוי, אם באמצעות חשיפת מנגנונים של הסתרה וגילוי ואם כהזמנה לפעול במרחב הממופה על מנת לחולל בו שינוי. בהקשרים אלה מבקשת התערוכה לבחון את דחיקתם של מרכזי הכוח והשליטה על מאגרי הידע ממדינות הלאום אל חברות הענק הפועלות בתחום המיפוי. היא מציפה את פוטנציאל השחרור הטמון לכאורה בתהליכי הדמוקרטיזציה וההגדרה העצמית של פרקטיקות המיפוי השיתופיות, המייצרות נקודות מבט שמחוץ למערכת. כמו כן היא עוסקת במשמעויות הנגזרות מן האפשרויות של מיפויים בקנה מידה שלא התאפשרו בעבר.
חלל הגלריה מעוצב כמפה תלת-ממדית, כמטא-מפה המייצרת מפות בתוך מפות; היא ממרחבת מפות דו-ממדיות לכלל חלל פיסי תלת ממדי. המקרא הצבעוני והתגיות המופיעים במרחב הגלריה ועל רצפתה מייצרים קואורדינטות על בסיס של מושגי מפתח, ומאפשרים התמצאות בתוך מרחב עמוס ורווי אינפורמציה. ה-QR-codes המודפסים מתחת לכל אחת מן המפות מארגנים מחדש את חלל הגלריה ומסמיכים את הטקסטים המופיעים על קירותיה למפות המפוזרות בחללה – וכך הם מייצרים מציאות רבודה וממופה.
 
לחצו על התמונות לצפייה בגודל מלא
 
במסגרת התערוכה יוצגו שלושה-עשר פרויקטים שנערכו במקומות שונים בעולם, המציגים מנעד רחב של התייחסויות להיבט הפוליטי של המעשה הקרטוגרפי. הפרויקט Unnayan מקלקוטה, הודו, הוא פרויקט מיפוי של שכונה צפופה בעיר, שהייתה מסומנת במפות העירוניות כשטח הפקר מתוך הזנחה ממסדית מכוונת; AuthaGraph World Map מיפן מציע מודל מיפויי המצמצם את העיוות הקיים במפות ההיטל הגלילי הסטנדרטיות, ובה בעת מבטל את הגישה האירופוצנטרית המאפיינת אותן; iSee הוא תוצר של קבוצת אקטיביסטים אנרכיסטית, המציע דרך לעקוף את מצלמות המעקב בערים ניו-יורק ולונדון; In the Air הוא פרויקט הממפה בזמן אמת את זיהום האוויר במדריד; השוואה בין מפה היסטורית של מחנה הריכוז מאוטהאוזן, אוסטריה ומפות עכשוויות של אתר ההנצחה במחנה חושפת את ההדחקה המכוונת של שיתוף הפעולה האוסטרי עם גרמניה הנאצית; Visualizing Palestine ממחיש באמצעות המיפוי את הגבלת חופש התנועה של הפלסטינים בגדה המערבית וברצועת עזה; Painting for Satellites הוא פרויקט המנסה לייצר שיבוש במפות הלוויין של גוגל באמצעות ציורי ענק על גגות בניינים במנהטן;Mapping Identities / Baghdad הוא ניסיון של תושבי בגדד להגדיר את עצמם על ידי מיפוי מחדש של עירם לאחר עזיבת הכוחות האמריקאיים; Ville Vivante הוא מיפוי ויזואלי המתחקה אחר דפוסי התקשורת הסלולרית בז'נבה, שווייץ, ואילו הפרויקט Sense of Patterns: Twenty Four Hours of Taxis מחלץ תבניות התנהגות בחיי היום יום באמצעות מיפוייה של תנועת המוניות בווינה במהלך יממה; Map Kibera הוא פרויקט מיפוי של אחת משכונות העוני בניירובי בירת קניה בשיתוף עם תושבי המקום, שצוידו במכשירי GPS ובמעבדת מחשבים; בנוגע לזמן נותרנו, חלוקים הוא מיפוי צפיפות האוכלוסין בירושלים באמצעות תוכנת סאונד; ואילו הדמיה של כפר ערבי באה להדגים את החלפת המפה הגיאוגרפית בהדמיה תלת ממדית הנמצאת בשימוש צבאי כיום.

לפרטים נוספים: yaeleylat@gmail.com

חדשות