שיחות קמפוס

התחלה "במצוינוער" סיום בהצטיינות יתרה

סרגיי שביאקוב מחולון בגיל 19.5 כבר הפך בוגר תואר ראשון במדעי המחשב, בהצטיינות יתרה, ב-.H.I.T המכון הטכנולוגי חולון. הוא התחיל בלימודים לתואר כשהיה בכיתה י"א, במסגרת תכנית "מצוינוער" שמפעיל המכון. בתכנית זו, הפועלת במכון זו השנה החמישית, תלמידי תיכון מצטיינים משתתפים בקורסים ויכולים לצבור נקודות זכות אם הם מתקבלים לאחת מתכניות הלימוד במכון. שביאקוב צבר למעלה ממחצית מנקודות הזכות לתואר, לפני תאריך הגיוס המקורי, כך שהצבא אפשר לו לסיים את הלימודים ולדחות את השירות בשנה.

שביאקוב ידע כבר בכיתה ז' שבשלב כלשהו ישלב לימודים בתיכון עם לימודים אקדמיים, כשנרשם לכיתת "מופת" באורט חולון. "יש הרבה מגמות בחולון שמתחילות כבר בכיתה ז', ידעתי שאני לא רוצה ללמוד במגמת ספורט ומעדיף ללכת למגמה מסוימת ולא לכתה רגילה, אז בחרתי ללמוד בכיתה מדעית", הוא אומר.
 
לאחר שעבר את מבחני הכניסה, החל בלימודים מוגברים של מתמטיקה, פיזיקה ואנגלית, עוד בכיתה ז'. "המטרה היא לסיים כמה שיותר בגרויות בכיתה י' כדי שנוכל להתחיל במקביל לימודים לתואר. למרות זאת בכיתה ז' לא חושבים על זה, זה נראה רחוק", הוא מספר. וכך, בכיתה י"א היו לו שלושה ימי לימוד בתיכון, מה שאפשר לו ללמוד במסלול ערב במכון, לדבריו "מבלי להחסיר לימודים בכלל".

האם לא התקשית לשלב לימודים בתיכון עם לימודים אקדמיים?

"הייתי גם ככה באווירת לימודים במשרה מלאה, כך שתוספת חומר לא הייתה קריטית, הייתה המשכיות. הרגשתי שאני לומד דברים שלא ידעתי. היו גם קורסים יותר קשים, אבל התחברתי לרוב התחומים. הייתי צריך רק להתרגל לזה, שבאקדמיה יש הפרדה בין הרצאות ותרגולים, לא כמו בשיעורים בבית הספר, שבהם זה משולב. אני מעדיף את השיטה האקדמית, היא מסודרת יותר. מעבר לזה, למדתי יחד עם חבר מהכיתה ולא הציקה לי העובדה שאני הכי קטן. יש אנשים שלמדו איתי שיש להם משפחות ועבודה במשרה מלאה ואני חושב שהיה להם יותר קשה ממני".

למרות שאין חובה לעשות זאת במחלקה למדעי המחשב, שביאקוב עבד על פרויקט גמר שזכה בהצטיינות. "לקחתי פרויקט מקורס גראפיקה ממוחשבת שבו הדגמתי אפשרויות שונות של גראפיקה תלת ממדית, כמו השתקפות לא מישור, צל שלא נוחת על אובייקט מישורי, אלא על כל המסך ועוד". בנוסף ללימודים, שביאקוב עבד במכון במעבדת VLSI, במשך שנה וארבעה חודשים כעוזר הוראה.

מה אהבת במיוחד במכון?

"המכון עושה הכול בשביל הסטודנטים, רק שיצליחו. אהבתי את יחס של המרצים. אני לא חושב שהיה מרצה אחד שהתייחס בצורה לא נאותה לסטודנטים, כולם רצו לעזור. אם נתקענו במשהו, תמיד אפשר היה לבוא אחרי הזמן ולשאול שאלות. היו גם הרבה תגבורים. בנוסף, יש פרויקטים בשילוב עם התעשייה שיכולים לעזור לסטודנטים למצוא עבודה וגם יש תחושה שממשיכים לעקוב אחרי הסטודנטים ולדאוג להם, אני ממשיך לקבל מיילים עם הצעות עבודה מהמכון..."

אלו כלים קיבלת בתואר?

"התואר נותן לך את כל הרקע שאתה צריך כמתכנת. אתה יכול ללמוד מגוון שפות, כמו פסקל , סי, סי ++, ועוד. כך שאתה יכול לבחור אחר כך לעבוד במה שיותר מעניין אותך. תחום המחשבים מתפתח כל הזמן, אבל אתה מקבל את הכלים שיאפשרו לך גם ללמוד לבד".