חדשות ואירועים

Cyber Monday ,Black Friday שווים זהב

מאת: משה אלישע, שנה ד' הפקולטה לניהול טכנולוגיה

פלטפורמות מסחר דיגיטליות דוגמת ebay, aliexpress, amazon מאפשרות, זה לא מכבר, בצורה נוחה ופשוטה לסוחרים קטנים להציע את מרכולתם לעולם הרחב ובכך עסק קטן יכול להתפתח עד כדי ממדים רחבים בקנה מידה בינלאומי.
 
 

התקופה שבין חג ההודיה לחג המולד היא חגיגת קניות רציפה לאומה האמריקאיות, הסינים, שדולקים אחר האמריקאים במגוון רחב של תחומים לא נשארו חייבים גם הפעם ויצרו חגיגה משלהם, שתי המעצמות הללו סוחפות אחריהן מדי שנה את שאר מדינות העולם לחגיגה דיגיטלית גלובלית עם מאות אלפי מבצעים ועשרות אחוזי הנחה, כאשר המוצרים הנמכרים ביותר שייכים לקטגוריות האלקטרוניקה והאופנה.
 
אז מתי חוגגים ועל מה כל המהומה? הנה ארבעת האירועים המרכזיים:
  • יום הרווקים הסיני (single day) – פסטיבל מכירות משעשע שנוצר עבור הרווקים הסיניים ב1993 ובו הם חוגגים את רווקותם במסעי קניות ברשת, התאריך הנבחר לחגיגה זו הוא 11.11 בכל שנה, כיוון שהמספר 1 שמרכיב את כל התאריך מסמל את היותם רווקים. ב11.11.16, נרכשו ביום זה מוצרים בסך מיליארד דולר בתוך 5 דקות!
  • חג ההודיה ((Thanksgiving Day - בארצות הברית נחוג החג ביום חמישי הרביעי של חודש נובמבר, בקנדה הוא נחוג ביום שני השני של חודש אוקטובר.
  • יום שישי השחור (Black Friday) – היום שמסמל את הפתיחה הרשמית של חגיגת המכירות לקראת חג המולד. הוא חל ביום שישי של השבוע הרביעי בחודש נובמבר, יום לאחר חג ההודיה האמריקאי.
  • יום שני המקוון (Cyber Monday) – מיד לאחר יום שישי השחור מגיע יום שני המקוון, שנוצר על ידי חברות שיווק בשנת 2005 כדי לעודד צרכנים לקנות באינטרנט.
 
כמו בלא מעט תחומים אחרים, הסינים נותנים נוק-אאוט לאמריקאים ומשאירים אותם הרחק מאחור. ביום הרווקים הסיני היקף המכירות גדול פי – 2.35 משלושת הימים האחרים יחד.
 
 
נוק-אאוט נוסח סין, נתוני 2016 הינם על בסיס הערכה סטטיסטית בלבד, מקור: statista
 

אמריקה בוחרת – לקנות ברשת
702 מיליון דולר! זהו היקף המכירות ברשת בארצות הברית ליום ממוצע, סכום בלתי נתפס שמעמיד את האזרח האמריקאי בראש טבלת הצרכנים הדיגיטליים עם הוצאה ממוצעת של $ 1804 לאזרח לשנה לטובת קניות ברשת. כאשר הסינים במדד זה נמצאים הרחק מאחור במקום ה – 9 :
 
 
הוצאה שנתית ממוצעת לאזרח על קניות ברשת, מקור: statista
 
 
כחול, לבן ולא דיגיטלי
אני מניח שגם לכם יש את התחושה שרוב הצרכנים הישראלים כבר עברו לרכוש לא מעט מוצרים ברשת במקום בחנויות, ובכן, נכון לעכשיו, מדובר באשליה אופטית בלבד, כיוון שהיקף המסחר האלקטרוני בישראל מהווה אחוזים בודדים בלבד (כ – 5-6%) מכלל הסחר במדינה. אולם, מי שכבר התמכר לקניות ברשת עושה זאת באופן תדיר, ונכון לשנת 2016, היקף הרכישות של רוכש ישראלי ממוצע ברשת עומד על כ – 4,500 ₪ בשנה.