שיחות קמפוס

ראייה מערכתית והצטיינות בהנדסת מערכות

בעלי ראייה מערכתית טובה, כאלה המסוגלים לראות את המכלול ולא רק את הפרטים, להבין איך מתקיימים יחסי הגומלין בין רכיבי המערכת ומהי המשמעות המעשית של הדבר בהקשר לפרויקט, הופכים להיות מהנדסי מערכות מצוינים. אך מתברר, שמדובר בזן נדיר.

בארץ, כמו גם בעולם, קיים מחסור אמיתי במהנדסי מערכות מצוינים, לכן נושא זה מעסיק חוקרים רבים, שמנסים למצוא את נוסחת הפלא: איך "מייצרים" מהנדס מערכות כזה? האם יכולת הראייה המערכתית הנה כישרון מולד, או שמא מדובר במיומנות, הניתנת לרכישה בלימוד ובתרגול? האם אפשר לשפר יכולת זו בעזרת הכשרה מתאימה, ולהפוך מהנדס מערכות טוב למהנדס מערכות מצוין?

אחד ממובילי המחקר, בתחום הזה, הוא פרופ' מוטי פרנק, שכבר במשך חמש שנים הוא איש סגל בפקולטה לניהול טכנולוגיה, ב-.H.I.T המכון הטכנולוגי חולון. "ריתק אותי להבין, מהי יכולת הראייה המערכתית, כיצד היא נרכשת ומה הם המאפיינים של מהנדסים ושל מנהלים בעלי יכולת ראייה מערכתית גבוהה", אומר פרופ' פרנק. "בממצאי המחקרים שלי, אני מצביע על מאפיינים של מהנדסי מערכות מוצלחים. אחד מן הממצאים מראה, שמדובר בשילוב בין השניים: לבעלי ראייה מערכתית מצוינת יש רכיב מולד, אך גם בעלי פוטנציאל יכולים לשפר את יכולת הראייה המערכתית בעזרת: תרגילים, קורסים, צבירת ניסיון מעשי בשטח וביצוע מיגוון תפקידים.

תחום מחקרי זה זוכה להתעניינות רבה גם בחו"ל, ואני מוזמן להרצות על מחקריי בכנסים שונים. לאחרונה, למשל, הוזמנתי להרצות על המחקר בכנס השנתי של האיגוד האירופי להנדסת מערכות, שנערך באדינבורו שבסקוטלנד. קיבלתי גם פניות מחברות בארץ ובחו"ל להשתמש בממצאי המחקר, לשם פיתוח תכניות הכשרה למהנדסי מערכות בעלי יכולת ראייה מערכתית גבוהה".
 

פרופ' מוטי פרנק מרצה בכנס ניהול פרויקט מתקדם

 
התואר השני מרחיב את הידע
תחומי המחקר הנוספים של פרופ' מוטי פרנק הם: ניהול פרויקטים והוראה בחינוך הגבוה. פרופ' פרנק, תושב רעננה, רכש את כל שלושת התארים האקדמיים בטכניון. יש לו תואר ראשון בהנדסת חשמל, תואר שני בהוראת המדעים והטכנולוגיה עם התמחות בהוראת חשמל ואלקטרוניקה, ותואר שלישי, שבוצע בהנחיה משותפת של מנחה מן הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול ומנחה מן המחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים. במשך כ20- שנה שירת כמהנדס מערכות בחיל האוויר וניהל פרויקטים עתירי תקציב בתחומי מערכות קשר וניווט למטוסי החיל.

"מן הניסיון האישי שלי בניהול פרויקטים, אני יכול לומר בוודאות, שלא מספיק לדעת היטב את התחום המקצועי. סמכות מקצועית הנה דבר חשוב, אך כדי לנהל בצורה מוצלחת את הפרויקט, נדרשים כל הכלים שלומדים בלימודי ניהול טכנולוגיה לתואר שני: ניהול פרויקטים, הנדסת מערכות, כלכלה, שיווק, משאבי אנוש, מערכות מידע ועוד. מנהל פרויקט נושא, כמובן, באחריות הכוללת להצלחת הרכיב ההנדסי-טכנולוגי של הפרויקט, אך הוא גם נושא באחריות הכוללת להיבטים נוספים, כמו, למשל: ניהול תקציב הפרויקט, ניהול לוחות הזמנים, ניהול כוח האדם העוסק בפרויקט, שביעות רצון בעלי העניין ולקוחות הפרויקט, וניהול האיכות בפרויקט.

ההבדל בין לימודי מינהל עסקים לבין לימודי ניהול טכנולוגיה הוא, שבניהול טכנולוגיה הדגש מושם בניהול, בסביבת היי-טק. מי שרוצה להיות מנהל בתחום ההיי-טק, רצוי שישלב בין תואר ארבע-שנתי מדעי-הנדסי, לבין תואר וידע של ניהול בעולם הטכנולוגיה", אומר פרופ' פרנק, "וזה מה שמעניק התואר השני בניהול טכנולוגיה. הרי בעידן המודרני, כל איש מקצוע צריך לרכוש ידע רב-תחומי. בלימודי התואר הראשון רוכשים ידע בסיסי עם העמקה, ואילו בלימודי התואר השני מרחיבים ידע זה באמצעות העמקה נוספת ולימוד הנושאים התומכים שנלווים למקצוע".

משפר את רמת ההוראה
נוסף על עבודתו בפקולטה לניהול טכנולוגיה, פרופ' פרנק משמש גם כראש המרכז לקידום ההוראה במכון, שמטרתו לסייע למרצים לשפר את רמת ההוראה שלהם. "השיפור מתבצע באמצעות סדנאות הוראה שמועברות למרצים, ביקורים בשיעורים ומתן משובים, ועוד", הוא מסביר.

בעבר, פרופ' פרנק שימש כראש המרכז לקידום ההוראה בטכניון. נשיא המכון, פרופ' גדעון לנגהולץ, המייחס חשיבות רבה להוראה כחלק מן השאיפה למצוינות, החליט להמשיך את פעילות המרכז והטיל על פרופ' מוטי פרנק להיות ראש המרכז לקידום ההוראה במכון. כיום, המרכז פועל בהצלחה ומהווה אחד מן הגורמים לשיפור, שחל ברמת ההוראה של המרצים במכון".