שיחות קמפוס

על הקשר בין קבלת החלטות, תחבורה וניהול טכנולוגיה

ד"ר גילה אלברט, מרצה בפקולטה לניהול טכנולוגיה ב-H.I.T מכון טכנולוגי חולון, עשתה את לימודיה האקדמיים בטכניון בחיפה: תואר ראשון B.Sc. בכלכלה וניהול, תואר שניM.Sc. במדעי התחבורה, ודוקטורט Ph.D. בנושא תחבורה. תחומי העניין שלה הם כלכלת תחבורה, התנהגות נהגים והערכת אמצעים טכנולוגיים בתחבורה.
"ההתקדמות הטכנולוגית נותנת את אותותיה כמעט בכל שטח בתחבורה", היא אומרת. "דוגמאות לכך הן אמצעי בטיחות לרכב כמו מערכת בקרת יציבות, מגביל מהירות ועוזר נהג אלקטרוני, מערכות מידע לנהגים המספקות מידע בזמן אמיתי על עומסי התנועה, טכנולוגיות לאכיפה ומערכות אלקטרוניות לגביית אגרה דוגמת המערכת הפועלת בכביש 6. עם זאת, יש לזכור כי מקבל ההחלטות הוא הנהג, ולכן חשוב לנתח את ההשפעה הישירה והעקיפה של הטכנולוגיות על מאפייני הנהיגה ועל תהליך קבלת ההחלטות הקשורות לנסיעה".
במשך שנתיים שהתה ד"ר אלברט, נשואה ואם לתאומים, עם משפחתה בעמק הסיליקון בקליפורניה, שם עבדה ולימדה באוניברסיטת סנטה קלרה. עם החזרה לארץ החליטה המשפחה להתגורר ביישוב הקהילתי אלון הגליל. "אחרי שהיינו עכברי עיר, רצינו לנסות איך זה להיות עכברי כפר, והתאהבנו", היא מספרת.
ד"ר אלברט הצטרפה ל-H.I.T מכון טכנולוגי חולון באוקטובר 2006 ומלמדת בפקולטה לניהול טכנולוגיה שני קורסי חובה לתואר ראשון: "יסודות קבלת החלטות" ו"כלכלה תעשייתית". כמו כן היא מלמדת שני קורסי בחירה המיועדים הן לתואר ראשון הן לתואר שני: "יישומי תורת המשחקים ו"ניהול מערכות תחבורה".
"הקורסים מקנים אסטרטגיות חשיבה שיכולות לשמש כלים טובים להתמודדות בכול תחום", מספרת ד"ר אלברט, "אני תמיד מדגישה את האופן בו פרטים מקבלים החלטות ופותרים בעיות במצבים שונים ואת ההשלכות הנובעות מכך על כל פרט ועל כלל החברה. בקורס 'יסודות תורת ההחלטות' הסטודנטים מקבלים את הגישות הבסיסיות וב'כלכלה תעשייתית' עוסקים בעיקר ביצרנים ובפירמות במצבי שוק שונים. בקורסי הבחירה אני מתמקדת בניתוח תהליכים עסקיים, חברתיים ותחבורתיים, ובשאלה איפה וכיצד אפשר להשפיע ולשנות את תהליך קבלת ההחלטות. אתן דוגמה מתחום התחבורה. אחד הפרדוקסים המפורסמים עוסק בכך שכל אחד מאיתנו נוטה לבחור באמצעי הנסיעה המהיר ביותר, אבל כשכולם בוחרים בו הנסיעה מתארכת (כן, הפקקים), כך שנוצר מצב שאם כולם היו בוחרים באמצעי הנסיעה האיטי יותר, הם היו מגיעים מהר יותר למחוז חפצם. אז איך משכנעים אותם לעשות זאת?"
בתואר הראשון ובתואר השני בניהול טכנולוגיה במכון הסטודנטים מחויבים בפרויקט גמר. "בתואר הראשון הסטודנטים עוסקים בפרויקט הגמר שלהם במשך כל השנה האחרונה ללימודים", מפרטת ד"ר אלברט, "הפרויקט הוא הזדמנות מצוינות לתת ביטוי יישומי לידע האקדמי שנרכש בלימודים. תחום התחבורה אידיאלי לכך. סטודנטים בהנחייתי עובדים על פרויקטים שונים בתחום, לדוגמה, אפיון מערכת מידע לתחבורה ציבורית בישראל. את הסטודנטים מלווים בעבודתם, בדרך כלל, אנשים מהתעשייה. במקרה זה, גורמים שונים ממשרד התחבורה. הפרויקטים מסייעים גם בהכנה לקראת היציאה לעולם המקצועי. השילוב עם  התעשייה הופך את מקצוע ניהול הטכנולוגיה להיות רלוונטי ומקושר לצורכי השוק".