עוד בפרק זה:

מאמרים

על הקשר בין קפיצה בטרמפולינה לאימון המוח שלנו


 מאת: טלי גזית אל בחר, יועצת למידה
 
ילדים מכורים לקפיצה בטרמפולינה, הם יכולים לקפוץ עליה שעות, להנות לקפוץ, כמעט לעוף. מעטים יודעים שמלבד הפעילות הגופנית, קפיצה בטרמפולינה היא פעילות מצוינת "להידוק" הגוף שלנו ובעיקר המוח. הידעתם שבנאסא משתמשים בטרמפולינה לאימון אסטרונאוטים? הסיבה היא שהפעילות מחייבת עבודה ביחד של מרבית שרירי הגוף והמוח שלנו.
 
בעת קפיצה בטרמפולינה אחוז גדול משרירי הגוף שלנו עובדים, כנגד כוח המשיכה, והפעילות מעודדת מטה קוגניציה במוח שלנו. איך זה עובד? חשוב לקפוץ בטרמפולינה ולחשוב בו זמנית. נסו למשל לקפוץ ולהתאמץ בכל פעם לנחות באותה נקודה. כדי לעשות זאת אתם בוודאי תנסו להביט למטה כדי לכוון את תנועת הגוף. די מהר תגלו שזה כמעט בלתי אפשרי. בזמן קפיצה וחשיבה ממוקדמת במשהו – הגוף שלנו עובד וגם המוח, המוח חושב על איך למעשה "עליו לחשוב".
 
במחקרים שונים נמצא שקפיצה בטרמפולינה מחדדת את החושים שלנו. עבור ילד היפראקטיבי או אחר שמאוד לא אוהב להכין שיעורי בית – ההמלצה היא לקפוץ כמה דקות בטרמפולינה (בזמן חשיבה על משהו...) ואז לגשת לבצע שיעורים. נמצא שבאופן מדהים ילדים רגועים יותר אח"כ ומבצעים משימות, שבדרך כלל הם מתקשים בהם, ללא בעיה.
 
ברנדט תיינן, פסיכולוגית המאמנת ילדים בחשיבה, ממליצה בספרה how to help your child learn על מספר תרגילים לשיפור המוח שלנו בעת קפיצה בטרפולינה.
 
הנה דוגמה לפעילות של מבוגר וילד שמאפשרת הנאה וכיף וגם חידוד חושים:
 עלו על הטרמפולינה, מבוגר וילד ואחזו ביחד בכדורגל משני צדיו. התחילו לקפוץ מבלי לעזוב את הכדור ונסו  לנוע לאט לאט תוך כדי הקפיצות עם כיוון השעון או נגדו כאשר הכדור מהווה לכם אינדיקציה לשמירה על נקודת האמצע. המטרה היא לשמור על איזון, תנועה עקבית ושמירה על מרכז הטרמפולינה וזאת למשך 5-10 דקות עם מנוחות המחוייבות מהמאמץ.
לעיון נוסף כנסו לאתר של באנדט תיינן