עוד בפרק זה:

מאמרים

הסוד הוא בתכנון – למידה ארגונית במאה ה-21

 
תחום מקצוע ההדרכה הארגונית הולך ומשתכלל בשנים האחרונות. אם עד לפני 5-6 שנים ארגונים נטו לראות בהדרכה ארגונית "תקורות" שיש לצמצם בהן ככל שניתן, בשנים האחרונות התפרסמו עוד ועוד מחקרים שמצביעים על הקשר הישיר שבין פיתוח תהליכי הדרכה מוסדרים ובין ביצועי הארגון, ביצועי העובדים ושביעות רצונם.

כתוצאה מכך יותר ויותר ארגונים דורשים להסדיר את תהליכי פיתוח ההדרכה אצלם באופן מובנה. כך למשל, כמעט ואין כיום ארגון בישראל שבו מעל 1,000 עובדים שאין בו שימוש בטכנולוגיות למידה. גם בארגונים קטנים אפשר לראות בשנים האחרונות ביצוע תהליך מוסדר של פיתוח הדרכה – החל משלב תחקור הצרכים ואפיון הפתרונות דרך פיתוח מקצועי של אמצעי הלמידה ועד מדידה והערכה של תוצאות הלמידה.
 
ואם כל זה לא מספיק, הרי שאנו נמצאים בעידן המידע, עידן המתאפיין ב"התפוצצות המידע" – המידע עדכני וזורם כל הזמן. כדוגמה לדבר אפשר להביא את תהליכי ההכשרה הארגוניים, בעבר העובד נדרש לבצע קורס הכשרה לתפקידו ומדי פעם השתלמות או חיזוק מקצועי אחר. כיום בארגונים רבים הלמידה מתרחשת כל הזמן והמידע מתעדכן כל הזמן: נהלי עבודה חדשים, רגולציות ותקנות מקצועיות, מבצעים ומוצרים חדשים – מחייבים כולם למידה מתמשכת שאף פעם אינה נפסקת. השאלה היום בהרבה ארגונים היא לא "מה נלמד" אלא "מתי נלמד" ו"כיצד נלמד", כי ברור שללמוד צריך וכעת רק נותר לברר כיצד הכי נכון לפנות את העובדים ללמידה אפקטיבית.
 
במקביל חל בעשור האחרון שיפור אדיר והיסטורי ביכולות שלנו להבין את המוח האנושי ואת דרכי פעולתו –  בפעם הראשונה בתולדות האנושות, אנו מבינים מה קורה ב"קופסה השחורה" של המוח שלנו בזמן למידה, כיצד פועל הזיכרון והכי חשוב – כיצד המוח שלנו מעדיף שנלמד. כולנו יודעים שיש דברים שקל לזכור ואחרים שקשה יותר, אבל היום אנחנו כבר מבינים שאין שום משמעות למה שנאמר ומה שנלמד אלא למה שזוכרים הלומדים "ביום שאחרי", כאשר יותר מ-80% (!) מהמידע המועבר נשכח בתוך 3 שבועות מרגע הלמידה...
 
כשמחברים את "עידן המידע" עם המחקר העדכני בתחום המוח,  אנו מבינים שתהליכי ההדרכה כיום צריכים להיות מדויקים כדי להיות מוצלחים. הסוד הוא בתכנון – תכנון נכון של תכני הלמידה, של מתודות הלמידה, של המטרות, של הרציונאל, של חווית הלמידה – כולם יבטיחו למידה "שנשארת" גם לאורך זמן.
 
קורס פיתוח למידה בארגונים בבית ספר ספירלה הינו הקורס היחיד בארץ בו ניתן ללמוד לצד התיאוריות והמודלים הקלאסיים של עולם פיתוח ההדרכה גם את המחקר העדכני בתחום חקר המוח ולהבין כיצד הם משתלבים.
חלקו הראשון של הקורס עוסק בתכנון מיטבי של תהליכי למידה, "פיצוח" הלמידה בשפה המקצועית והוא כולל את הכלים הנדרשים לכך:  איתור צרכים, תחקור מומחה תוכן, התאמת הפתרון לצורך, אפיון מטרות, בחירת שיטות למידה, כלי הערכה ומדידה ועוד.

חלקו השני של הקורס עוסק בחקר המוח ובתהליכי למידה קוגנטיבית והוא מספק מגוון כלים לפיתוח תוכן. בכלל זה לומדים ומתרגלים בקורס כיצד להגיש תוכן ללמידה פרונטאלית (מצגות), לתמיכה בביצועים (עזרי עבודה) וללמידה מתוקשבת (לומדות וסרטוני סמן). כמו כן הקורס כולל הצגה עדכנית של תחום טכנולוגיות למידה, תוך התייחסות מקיפה לקטגוריות השימוש השונות בעולם הלמידה המתוקשבת.
 
הקורס הכשיר עד היום מאות בוגרים, חלקם מתוך התעשייה וחלקם כאלו שבאו מעולמות מקבילים ורצו לרכוש את הכלים לפיתוח אפקטיבי ומדויק של תוכן המיועד ללמידה ארגונית.
 
הצטרפו אלינו ליצירת למידה אפקטיבית!