עוד בפרק זה:

חדשות ואירועים

ניהול פרויקטים- הערך המוסף של הלימודים

 
כבר לא עובדים היום, כולם עושים פרויקטים. מהנדס חשמל הוא עכשיו מנהל פרויקט (של חשמל) וגם הנדסאי/מהנדס תוכנה הוא עכשיו מנהל פרויקט (של תוכנה).

וכך- אנשים מקצועיים הופכים להיות מנהלי פרויקטים. אז מה הבעיה, בעצם? עובד מתחיל, לכאורה, בתחתית הסולם בארגון מתקדם. מעובד הוא הופך להיות מנהל. מה חדש בזה בעצם? שום דבר. לבד מהעובדה שאם אין לו הכשרה לנהל פרויקטים (גם אם יש לו הכשרה ניהולית רגילה) הוא עלול להיכשל. העובד המוכשר עלול להפוך למנהל גרוע. ושוב- מה חדש? כלום. החידוש הוא שניהול פרויקטים הפך להיות שם דבר לניהול מקצועי ייחודי. האם אנשי המקצוע (מהנדסים, הנדסאים, מנהלי רכש ועוד) לומדים זאת בהכשרתם המקצועית? התשובה היא: לא. אולם, את הפער בין הניסיון המקצועי לאתגרים בשטח ניתן להשלים באמצעות קורס ניהול פרויקטים.
 
אני מלמדת שנים רבות בקורס ניהול פרויקטים. ראיתי מנהלי פרויקטים ותיקים, שבאים ללמוד, להעמיק את הרקע התיאורטי ולקבל כלי עבודה נוספים. לעומת זאת, פגשתי אחרים שבאים להתווכח: ההתנגשות של החומר הלימודי עם העשייה הקבועה שלהם בפועל היא בלתי נמנעת, והם מעדיפים את המוכר והידוע. ויש גם קבוצה שלישית: מנהלי פרויקטים שבאים להעשיר זה את זה תוך כדי לימוד של תחומים חדשים להם, זו הקבוצה שמתחילה לבצע שינויים בפרויקטים תוך כדי הקורס, שלב אחרי שלב.
 
לימודים בקורס ניהול פרויקטים מבוקשים היום מאוד וזו רק ההתחלה. אני צופה עליה בביקושים. תוכנית הלימודים בניהול פרוייקטים דומה בכל המסגרות. יש מתודה, בסיס מוצק מאוד של העמותה הבינלאומית לניהול פרויקטים. אולם חלק ניכר מחומר הלימוד הוא טכני. למשל: סטודנטים להנדסה לומדים את החומר בחלק מהשיעור וברובו הם פותרים תרגילים.
 
ניהול פרוייקטים
 
ההסתכלות שלי על הנושא היא שונה. אולי כי אני באה מרקע של ארגון – ניהול קלאסי משולב בכלכלי. אולי כי אני מאמינה שתרגולים הם חשובים אולם הבנה מעמיקה של מהות הפרויקט ומרכיביו חשובה אף יותר. אני לא מהנדסת, אני בהחלט מנהלת יעילה. בעיני- יעילות היא מילת המפתח בכל עשייה ובפרויקט על אחת כמה וכמה.
להבנתי ניתן לפתור כל בעיה בפרויקט. המפתח, הוא, לא להגדיר אותה כבעיה. אפשר לומר "אירוע חדש", אפשר לומר "נתונים חדשים" "שינוי בתוכנית". זו לא סמנטיקה, זוהי מציאות פשוטה והגיונית, המסמנת מראש פרויקט עם תוכנית גמישה בהתאם למציאות החדשה. למה? כי תמיד יהיו שינויים, תמיד יקרו דברים, והמוכנות לכך, המוכנות לקבל את השינויים כנתונים ולא כהנחתות היא תמיד חצי הדרך אל הפתרון. אולי יותר.
 
ניהול פרויקטים כדאי ללמוד מתוך הרחבה ולא מתוך חובה לקבל איזושהי השכלה טכנית, כי קורס ניהול פרויקטים עוסק יותר בניהול, בהבנת תהליכים מורכבים ופחות בטכניקה שלהם. המתודות חשובות, ידועות אבל ניתנות ללימוד עצמי לשקדנים שבינינו . אבל המתודות לא מספיקות. מבחינתי, הערך המוסף של קורס ניהול פרויקטים הוא הדיון המעמיק המתפתח בכיתה לגבי כל נושא ונושא. מנהלים רגילים לפתור בעיות "בדרך שלהם", יש להם ארגז כלים מוכן וכלי שנשלף מהארגז כשצריך. אז למה כל כך הרבה פרויקטים נכשלים? כי מנהלי פרויקטים צריכים להפסיק להסתובב עם ארגז כלים ובמקום זה לתכנן ולהמציא כלים חדשים בהינתן האירוע. הצלחת קורס ניהול פרויקטים עבורי היא שתלמיד שלי יבין בפרויקט הבא תחת ניהולו, שמרחב שלם של אפשרויות פתוח לפניו, ושהמילים "אין ברירה- יש אילוצים" יימחקו מהמילון היומי שלו.

לא צריך להיסחב עם ארגז כלים כבד וכלים מיושנים, אפשר ללכת ללא ארגז אבל עם פתיחות וקבלה של הבאות.
טעה מי שחשב שמנהל פרויקטים הוא ביצועיסט. לדעתי, מנהל פרויקטים הוא אסטרטג ואינטגרטור שדואג שאחרים יבצעו היטב את משימותיהם. לשם כך יש חשיבות להעמקה בתחום לימודי ניהול הפרויקטים ולא לשינון על פה של סכמות או תרגול של עשרות תרגילים בניהול זמן או תקציב.
 
לסיכום:
הערך המוסף של לימודי ניהול פרויקטים הוא בהיותם מרחיבי דעתו של מנהלי הפרויקטים והופכים אותו ממנהל שטח טוב למנהל פרויקטים אסטרטגי מעולה.
 

מאת: עדי סולי לוי איתן , מרצה ב-HIT מכון טכנולוגי חולון בקורס יזמות עסקית במסגרת הפקולטה לעיצוב, וכן בקורס ניהול פרוייקטים במסגרת לימודי תעודה.