עוד בפרק זה:

חדשות ואירועים

ניהול פרויקטים – עבודה ולימודים


דוד הוא מנהל פרויקטים בחברת בניה. הוא אחראי על פרויקט בנית בנין בן 6 קומות בכפר-סבא.
דניאלה מנהלת פרויקטים בבית חולים ידוע, היא אחראית על הרכש. רינה היא מנהלת פרויקטים בבנק. היא אחראית בתחום קידום לקוחות עסקיים. נועם הוא מנהל פרויקטים במפעל: במקצועו הוא שף והוא מפתח מוצרי מזון לשוק הקפואים. בני הוא מנהל פרויקטים בחברה למערכות אנרגיה סולרית. הוא אחראי על הקמה של מערכות ברחבי הארץ. האנשים הללו עוסקים בתחומים מגוונים שונים זה מזה כרחוק מזרח ממערב: לכאורה איזה קשר יש בין רינה הבנקאית לבני מהמערכות הסולאריות? ומה הקשר בין דניאלה מהרכש לנועם, השף?

המכנה המשותף לכולם: היותם  מנהלי פרויקטים. הם אינם עובדים בעבודה שוטפת רגילה אלא הם עובדים עפ"י משימות מוגדרות מראש, תחומות באופן ברור בזמן, בתקציב ובמשאבים אחרים. למשימה שלהם יש יום התחלה ויום סיום, ובסיום המשימה הם פותחים במשימה חדשה, או כמו שהם קוראים לזה: פרויקט. העבודה באופן פרויקטאלי דורשת ידע ומיומנויות מיוחדים, בנוסף על הידע המקצועי הנדרש מכל אחד בתחומו. לא מדובר בניהול רגיל, מתחום הידע של "מינהל עסקים" אלא מדובר ב"ניהול פרויקטים", עולם ידע חדש יחסית הכולל מתודולוגיות שונות, שתפקידן לסייע בהבאת הפרויקט אל סיומו המוצלח. המתודולוגיות בניהול פרויקטים אינן שוקטות על שמריהן והן מתפתחות יחד עם המחקר החדשני בתחום. גוף הידע בניהול פרויקטים, הלא הוא ה- PM-BOOK-יצא במהדורה רביעית וכל מהדורה שונה מקודמתה.

האם מהנדס חשמל מקצועי ובעל ניסיון לא יכול להיות מנהל פרויקטים עם כל הידע והניסיון שכבר יש לו? ובעצם, מה חסר לו ולמה אנשים פונים ללמוד ניהול פרויקטים?

התשובה מונחת אולי בתנודות של השווקים השונים, בתחרות הגוברת ובאופי העבודה הפרויקטאלית.
לא כל מהנדס מצוין יכול להיות מנהל פרויקטים מצוין, אולם מקומות עבודה מקדמים אנשים עפ"י מקצועיות וניסיון, ולעיתים ללא הכשרה מתאימה. אותו מהנדס, לדוגמא, עלול לסבול תסמונת המח"ט, שהיה מג"ד מצטיין אבל כמח"ט הוא בינוני ביותר. בעליית המדרגה ל"ניהול פרויקטים" נדרשים ידע ותרגול במגוון תחומים כמו: ייזום ותכנון, תזמון הפרויקט, ניהול תקשורת, אינטגרציה, הבנת הלקוח ועוד ועוד. כל תחום הוא עולם תוכן שלם, חוסר ידע והבנה בנושאים אלו עלול להביא לכישלון הפרויקט.

לדוד, דניאלה, רינה, נועם ובני יש מכנה משותף נוסף: הם בחרו ללמוד "ניהול פרויקטים" ורכשו כלים לניהול מובנה, מדויק ואפילו נינוח יותר של הפרויקטים בהם הם עוסקים. במקום להיות תחת לחץ של זמן, משאבים ולחצים נוספים מבית ומחוץ, הם לומדים להיות גמישים עם משימות הפרויקט ולהתאים את עצמם ואת עובדיהם לסביבה המשתנה.

מנהל הפרויקטים אינו חי בחלל ריק אלא בתוך סביבה עסקית, תחרותית בתוך הארגון ומחוצה לו. לא מספיק להיות איש מקצוע מצוין ומנוסה בשביל לדעת לנהל פרויקט על כל המורכבות שלו. לימודי ניהול פרויקטים מלמדים את המורכבות הזו ומפשטים אותה על מנת שגם הארגון, גם מנהל הפרויקט וגם הלקוח יוכלו לברך בשמחה על המוגמר.
 

מאת: עדי סולי לוי איתן, מרצה ב-HIT מכון טכנולוגי חולון בקורס יזמות עסקית במסגרת הפקולטה לעיצוב, וכן בקורס ניהול פרוייקטים במסגרת לימודי תעודה.