עוד בפרק זה:

תפיסת לימודים

התכנית מציעה תפיסת לימודים ייחודית, חדשנית וחוויתית להכשרה ולטיפוח מנהיגים אותנטיים יוצרי התמרה, באמצעות הטמעת עקרונות של אינטליגנציית עתיד וערכים של קיימות גלובלית.
 
התהליך החוויתי כולל אימון בארבעה מרחבים:
 
1. המרחב האינטלקטואלי
משתתפי התכנית יעסקו ברמה האינטלקטואלית בנושאים הרלוונטיים לאתגרים שונים בהווה ובעתיד, תוך פיתוח מיומנויות ויכולות משלימות:
  • מבוא לחקר העתיד: שיפור תהליך קבלת ההחלטות האסטרטגיות באמצעות הכרות עם השיטות והכלים של מדע חקר העתיד, בכלל זה חיזוי מגמות סבירות, חקר תסריטים אפשריים, עתידים טרופים, עיצוב דימויים עתידיים רצויים ומגמות גלובליות ולוקאליות
  • השגת ועיבוד מידע
  • ניתוח מורכבות וערכים
  • ביצוע ניתוח של מערכות מול אתגרים
  • זיהוי ואפיון מגמות ומצבי קונפליקט
 
2. המרחב הרגשי
 רגשות הם מקור פנימי של אנרגיה. לרגשות אין תכונות שליליות או חיוביות ואיכותם תלויה במה שאנחנו עושים איתם וכיצד אנו מנווטים אותם.
 
לרגשות השפעה גדולה על תפיסה והתנהגות, במודע או שלא במודע, וניתוח של הליכי הנהגה מגלה כי חלק ניכר מהמוטיבציה של מנהיגים בעבר ובהווה, נובעת מרגשות. הרגשות פותחים שער לערכי הליבה שלנו והם מאפשרים לאנשים סביבנו להתחבר אלינו ולהתגייס למימוש מטרות וערכים משותפים.
 
מנהיגות העתיד תהיה בעלת אינטליגנציה רגשית גבוהה ובעלת יכולת לזהות את הכוחות הרגשיים המניעים את מעשינו ואת תהליך קבלת ההחלטות. מנהיגי העתיד יהיו מצוידים ביכולת קבלת החלטות שאינה כפופה לדפוסי תגובה ורגשות חולפים וביכולת משופרת לעמידה בלחצים.
 
3. המרחב הפיסי
הגוף והנפש אחד הם. הגוף בו אנו חיים הוא הכלי באמצעותו אנו מביעים את עצמנו והופכים מחשבות למעשים.
 
במסגרת התכנית ירחיבו המשתתפים את המודעות לגוף הפיזי וחשיבותו, יאמנו את גופם לפתח יכולות חיוניות להנהגה ויעמיקו את הקשר אל הסביבה הפיזית והטבעית שלהם.
 
1. גוף בריא המצוי בכושר, נהנה מגישה למשאבים גדולים של אנרגיה גופנית. יכולת זו מאפשרת לנו להתחבר למקורות של יצירתיות, להנהיג בעוצמה בחיוניות רבה יותר.
2. פעילות גופנית מדגימה בצורה ברורה את החשיבות של התמדה לטווח ארוך, להשגת הצלחה, לשבירת שיאים אישיים וליצירה מעבר לתפיסת המגבלות של עצמנו.
3. מנהיגות באה לידי ביטוי בהשפעתה האפקטיבית על הסביבה. בסביבה לא צפויה הנוטה לשינויים תכופים, לגמישות לרבות הגמישות הפיסית וליכולת התאמה למציאות משתנה יש ערך רב.
4. אחד המבחנים של מנהיג היא יכולתו לעמוד ולתפקד במצבי מתח גבוה, להישאר ממוקד, לנטרל את הרעשים הפנימיים והחיצוניים ולמנוע השפעת רגשות חולפים על החלטותיו. אימון גופני מודע יחדד את המיומנויות הללו.
 
4. המרחב התודעתי
לכמה מתובנותיה הבסיסיות של המודעות, רלוונטיות רבה בתהליך הכשרת המנהיגים: מימד המודעות נוגע ביחס בין הפרט לבין הקיום, ליכולת להתעלות מעל עצמנו, ליצור משמעות, להטמיע מידע, לתת תחושת כיוון ברורה להתחבר לבני אדם אחרים ולטבע. מנהיג בעל מודעות גבוהה יידע להתבונן מעבר לדפוסי התנהגות ידועים, להתנסות בפתרונות חדשניים, לראות מעבר לסימפטומים לחבר בין אנשים וליצור מודעות למשמעות החלטותינו בזמן ובמרחב.
 
תפיסת הלימודים החדשנית מעמידה לרשות המשתתפים את כל הכלים להפוך למנהיגים מובילי שינוי האחראים לעיצוב דמותה העתידית של החברה והקהילה בה הם חיים:
 
● מפגשים עם מנהיגים מובילים בתחומם

● חקירה והתבוננות, שחרור רגשי, מודעות ודיאלוג מתמשך

● חיבור בין ידע, גוף, נפש וטבע, ואימוץ שיטות התבוננות כגון מדיטציה, אומנויות לחימה ודמיון מודרך

● גיבוש פילוסופיית חיים ייחודיות וחיזוק תחושת האחריות לנעשה סביב

● זיהוי הנושאים בהם המשתתף מעוניין להתמקד, להוביל שינוי ולהשפיע

● ליווי והדרכה בנקיטת פעולות, על פי כללי האתיקה, הליבה והערכים האותנטיים של כל משתתף

● אימון אישי ודינמיקה קבוצתית מלאת השראה, המשמשת כמעבדה וכשדה ניסויים להחלפת רעיונות, ידע, ניסיון ותמיכה הדדית.

כל בוגר מהווה חלק מקהילת בוגרים, המהווה משאב לשיפור מתמיד של תכנית ההכשרה.