חדשות ואירועים

מביטים אל העתיד: מהנדסים 2020

 

מסע במנהרת הזמן: מה יהיה תפקידם של המהנדסים בעתיד? באיזו סביבת עבודה הם יעבדו ומה יהיו הציפיות מהם? בפקולטה להנדסה מביטים לעתיד בעיניים, ונערכים כבר כעת להכשיר את מהנדסי העתיד.
 
מביטים אל העתיד - מהנדסים 2020
 
 
דקאן הפקולטה להנדסה, ד"ר יוסף בן עזרא מוביל יחד עם סגל הפקולטה פיילוט חדש ופורץ דרך, שמטרתו לשנות  את האופן שבו סטודנטים לומדים היום את המקצוע החשוב. 
 
ד"ר  בן עזרא מסביר:
ההתקדמות הטכנולוגית המואצת נשענת על התקדמות מדעית. על מהנדס העתיד להכיר הרבה תחומי מדע וטכנולוגיה ולא תחום ספציפי אחד. מצופה מהמהנדס שידע לשלב בין תחומי הידע השונים ושיהיה בעל מיומנויות לחשיבה יצירתית ומערכתית, על מנת לתת מענה לבעיות מורכבות.
 
כיום, תוכניות הלימוד בכל מוסדות הלימוד האקדמיים, בנויות באופן שהסטודנט מתחיל את לימודיו במספר לא מבוטל של קורסי יסוד במקצועות המדעים בהנדסה. הבעיה היא באופן בו הקורסים הללו נלמדים, אופן שאינו מאפשר לסטודנט לראות, מזווית הראייה  שלו, את הנחיצות של הקורסים ואת הקשר ביניהם.  כתוצאה מכך, לטעמנו, הסטודנט לא מתעמק מספיק, ולא מצליח בשלבים אלה לבנות את התמונה המלאה. אמנם בקורסי בחירה ובפרויקט הגמר הקצוות מתחילים להתחבר, אך לדעתנו כדאי להקדים את הנקודה הזו.
 
לכן, אנחנו בפקולטה להנדסה במכון רוצים לייצר מצב שהסטודנט יראה את הצורך במה שהוא לומד כבר  בשלבים הראשונים של לימודיו. אנחנו מאמינים שאם הסטודנט יבין את הצורך, המוטיבציה שלו לשלוט בכלים, בחומר שאנחנו נלמד אותו, תהיה גדולה יותר, ותגרום לו לחשוב באופן אקטיבי ויצירתי יותר, כפי שנדרש כבר היום ממהנדסים, ובעתיד הדרישה הזו רק תגבר.
 
אנו בפקולטה שואפים גם לשדרג את המשוב והאינטראקציה בין המרצים לסטודנטים. כיום חוקי המשחק הם שהסטודנט, לרוב, מגיע לכיתה, עובר שיעור פרונטלי עם מרצה או מתרגל,  מכין שיעורי בית, ומקבל פידבק על מידת הבנתו את החומר רק בסוף הקורס, בבחינה  או בעבודה שהגיש. אנו שואפים ליצור לאורך כל תהליך הלמידה פידבק מיידי לסטודנט, וזאת באמצעות  מגע בלתי אמצעי, ונקודות בקרה שיתקיימו לאורך כל הקורס.
 
אנו מאמינים ששיתוף פעולה עם גופים תעשייתיים, המגדירים בעיות הנדסיות אמיתיות, מאפשר לנו להביא את הסטודנטים שלנו לרמה מקצועית יותר גבוהה. הסטודנט נדרש להגדרת הבעיה, לבניית תכנית עבודה, לקביעת אבני דרך ולבחינת תוצרים. בתהליך הסטודנט סוקר פתרונות קיימים וטכנולוגיות קיימות ומציע פתרון יצירתי לבעיה שהוצגה. 
 
התחלנו בפיילוט בו משתתפים כ 15 סטודנטים עם ממוצע ציונים 85 ומעלה שעברו בהצלחה ראיונות קבלה. הם מצוותים ל 3 חברות מתחומים שונים.
 
המטרה שלנו, מסביר ד"ר בן עזרא, היא למצוא את שביל הזהב. למצוא את האופן שבו הכי נכון, אפקטיבי וגם כלכלי להכיל את השינוי בשיטת הלימוד על מספר רב יותר של סטודנטים בפקולטה להנדסה. אנו מאמינים בתוכנית ואין לנו ספק שבאמצעותה יוכשרו סטודנטים שיוכלו להשתלב ביתר קלות ובהצלחה בעולם הטכנולוגיה העתידי וגם בתארים מתקדמים.