חדשות ואירועים

שבעה סטודנטים מהמחלקה לעיצוב פנים ב-.H.I.T מכון טכנולוגי חולון זכו בתחרות לתכנון ועיצוב מבני חינוך של משרד החינוך

התחרות היוקרתית לסטודנטים לארכיטקטורה בנושא "תכנון ועיצוב מבני חינוך", שמתקיימת אחת לשנתיים, מאפשרת עיצוב ופיתוח של מתקנים ואביזרים ייחודיים לסביבות למידה. מטרת התחרות היא לשפר את רמת התכנון והעיצוב של מבני חינוך, תוך עידוד לחשיבה יצירתית ולמציאת פתרונות מקוריים לפונקציות נדרשות, הגברת המודעות וההתמחות בתחום אדריכלי ייחודי זה ועידוד המוסדות להשכלה גבוהה לקיים במסגרת תכנית הלימודים שלהם קורסים ייעודיים בנושא.
 
התכנון והעיצוב של מבני החינוך נתפשים כמשפיעים על יצירת אקלים בית ספרי מיטבי, התורם ללמידה, להוראה, לפעילות החינוכית ולהתנהגות חברתית חיובית. ההנחה היא, שסביבה לימודית אסתטית ותרבותית תורמת למניעת תופעות של וונדליזם, חיכוך ואלימות.
 
התחרות מהווה ניסיון פורה להפגיש בין האקדמיה לרשויות המבצעות ולמציאות בשטח, וכן להכשיר את דור האדריכלים לעתיד לתכנן מבני חינוך על פי מגמות פדגוגיות. בעקבות התחרות מתקיימת תערוכת "עיצובים בחינוך", המציגה לקהל הרחב את העבודות המצטיינות ואת העבודות שזכו בפרסים. 
 

בתחרות השנה השתתפו סטודנטים הלומדים במחלקות לארכיטקטורה ולעיצוב במוסדות להשכלה גבוהה, שהשתתפו בקורס או סטודיו ייעודי בתחום תכנון ועיצוב מבני חינוך במהלך שנת הלימודים התשס"ח. העבודות נבחנו על פי הפרמטרים הבאים: תכנון ועיצוב של מבנה חינוכי וסביבתו על רקע משתנים אורבאניים-תרבותיים, הסבת מבנים, עיצוב פנים של חללים ומרחבים קיימים ועיצוב סביבות למידה ייחודיות הקשורות בתהליך החינוכי.

כל הפרסים שניתנו לסטודנטים מהמכון היו בקטגוריה של פרויקט עיצוב מבנים וסביבה.
 
במקום הראשון זכו לי-טל קיבה, לילך ברנס ומאור ליבוביץ על הפרויקט "I&F  - Information and Functional ", שהוכן בהנחיית האדריכליות רות פלמון והילית סטרקובסקי. מטרת הפרויקט הייתה להתייחס למאפייני תכנון המאפשרים יצירת אינטימיות ומרחב אישי ללומד גם במבנים וחללים גדולים, ויצירת חללים ושטחי מפגש המעודדים מעורבות חברתית של הלומדים ומונעים חיכוך ואלימות.
 
על מנת לשדרג את בית הספר במאה ה-21 לכיוון עתיד דיגיטלי שמייצר אינטראקטיביות, עיצבו הסטודנטים קיר, אשר מהווה חלק מכיתת הלימוד, הן מבחינה צורנית חללית והן מבחינה תוכנית. הקיר מערב טכנולוגיות מידע מתקדמות, עם תפיסות חלל מסורתיות.
 

 
הקיר בנוי משתי שכבות: שכבה פונקציונאלית, שמתפרקת מתוך הקיר לרהיטים מודולריים, כך ששולחן יכול לשמש גם כספסל וכיסא יכול לשמש גם כמדף, ושכבת מידע, הכוללת את לוח המורה ואת הלוח האישי לתלמיד. המורה כותבת את המידע על הלוחות הירוקים (ראה תמונה), ובאמצעות סנסורים הוא עובר ללוחות האישים של התלמיד, שהם המסכים השחורים הנשלפים מתוך הקיר. כך נעות השכבות של הקיר במערך דינמי, אשר משתנה בהתאם לצורכי המורה והתלמידים.
 

 
במקום השלישי בתחרות זכו מיכל גוריון ונתלי לביא על הפרויקט zooz" ", שהוכן בהנחיית האדריכלים חגי תמיר וליאת איינהורן. מטרת הפרויקט הייתה, ליצור חלל שיעניה על הצרכים השונים של המורים והתלמידים בסביבת למידה משתנה. הסטודנטים התמקדו בצרכים של תלמידי כיתה א', ויצרו עיצוב חדשני של כיתות א', בהשראת תנועת תלמידים בכיתה קיימת.
 

 
הכיתה מורכבת מעשר יחידות לימוד הנעות על מסילות ברצפה ועל הקיר ומתפרקות לכסא ושולחן, כאשר בכל יחידה יש מקום אחסון. התנועה של יחידות הלימוד הללו יוצרת מצבים מעניינים בכיתה ומאפשרת מרחב אישי וכיתתי חדש. בנוסף, תנועת היחידות נותנת פן משחקי בכיתה, דבר המעדן את המעבר מהגן לבית הספר.
 
במקום הרביעי זכו עינב הלפרין וגילי צורדלינג על הפרויקט "התלוש – יחידת לימוד", שהוכן אף הוא בהנחיית האדריכלים חגי תמיר וליאת איינהורן. מטרת הפרויקט הייתה ליצור אובייקט שיחליף את הכסא והשולחן הסטנדרטיים בבית הספר. את ההשראה לפרויקט מצאו הסטודנטיות ברעיונות השאובים מהחינוך הקיבוצי ומפנימיות חקלאיות. "היה חשוב לנו ששיטת החינוך תתחבר לטבע ולאדמה, ושהאובייקט יאפשר לימוד מחוץ לכותלי הכיתה", טוענות הלפרין וצורדלינג. מתוך שאיפה להשתמש בחומרים ידידותיים לסביבה, יצרו הסטודנטיות את ה"תלוש" מנייר ומקרטון.
 

 
האובייקט מורכב מגליל נייר ושתי יחידות זרוע נפרדות הנכנסות האחת בתוך השנייה ויוצרות משטח עבודה. יחידות הזרוע, העשויות מיציקה של עיסת נייר, מחוברות מלמטה על ידי מוט, שעליו מושחל הגליל. ל"תלוש" יכולים להיות שימושים רבים ומגוונים: ניתן למשוך את הנייר על המשטח ולכתוב עליו בזמן ישיבה על הגליל, לכתוב על הגליל עצמו בזמן ישיבה על האדמה ועוד. יתר על כן, ניתן להוסיף לו מוצרי עזר שונים לפי הצורך כגון סרגל, צורות הנדסיות, לוח חגי ישראל וכדומה. את היחידה ניתן לנייד בקלות ממקום למקום, כך שהתלמיד יכול לבחור לעצמו את מקום העבודה המועדף עליו.