חדשות ואירועים

"תהליך העבודה על פרויקט הגמר לא הפסיק להפתיע ולרגש אותי"

 
עוד כילדה, ליטל חמצני דאי ממושב כפר הנגיד הייתה מציירת אייקונים של רהיטים על תוכניות של דירות לדוגמא, וממציאה סיפור שלם סביב המשפחה שגרה שם; מודל אדריכלי שנתקלה בו בגיל הגן היה בית הבובות המלהיב ביותר שראיתה, והדבר שריתק אותה יותר מכל היה לבקר בבתים של אחרים: לראות איך אנשים חיים ואיך הבית שלהם נראה. בגיל 12 בערך הבנתי שמה שהיה עבורה עד אותם ימים סוג של משחק, הוא בעצם מקצוע של ממש, שאפשר ללמוד אותו באקדמיה. פרויקט הגמר שלה, "שני בתים בזמן",  הוכרז כפרויקט גמר מצטיין ועוסק בנושא של זמניות.
 
ליטל חמצני
  
ליטל חמצני דאי, בת 27, ממושב כפר הנגיד היא סטודנטית שנה ד' במחלקה לעיצוב פנים.
בתערוכת הבוגרים הקרובה היא תציג את פרויקט הגמר שלה, "שני בתים בזמן", אשר בוחן וחוקר את הנושא של זמניות.
 
ליטל עובדת מזה כשנתיים כמדריכה במוזיאון העיצוב בחולון, ומנסה להעביר את אהבה שלה לעיצוב ואמנות הלאה אל העולם. היא נשואה לאלירז ("עוד מעט שנתיים"), ויחד הם  חיים בכיף בשקט של מושב כפר הנגיד, ומתכננים טיול ארוך, כמו שמגיע למישהי שלמדה תואר של 4 שנים בעיצוב פנים:  "אנחנו קוראים לזה טיול של אחרי התואר ולפני החיים האמיתיים".
 
כשהיית קטנה, מה חשבת שתהיי כשתהיי גדולה?
ליטל: "זה אולי ישמע מצחיק, אבל מאז שאני זוכרת את עצמי הייתה בי אהבה ענקית לעיצוב פנים, עוד לפני שידעתי מה זה; הייתי מציירת אייקונים של רהיטים על תוכניות של דירות לדוגמא שההורים שלי היו אוספים לי, וממציאה סיפור שלם סביב המשפחה שגרה שם; מודל אדריכלי שנתקלתי בו בגיל הגן היה הבית בובות המלהיב ביותר שראיתי, והדבר שריתק אותי יותר מכל היה לבקר בבתים של אחרים: לראות איך אנשים חיים, איך הבית שלהם נראה, ו"איזה כיף שיש להם עמוד באמצע המטבח!", כי זה היה נראה לי מאוד מיוחד בזמנו, משום מה. בגיל 12 בערך הבנתי שמה שהיה לי עד אותם ימים סוג של משחק, הוא בעצם מקצוע של ממש, ושאפשר ללמוד אותו, ומשם הדרך היתה לי מאוד ברורה – אני רוצה להיות מעצבת פנים. וכך, למדתי במגמת אדריכלות בבית הספר התיכון עמית עמל בראשון לציון, וכל מסלול הלימודים שלי הוכוון למטרה זו – ללמוד לימודים גבוהים של עיצוב פנים ואדריכלות".
 
מה הוביל אותך לבחור דווקא במחלקה לעיצוב פנים ב HIT?
"אז מאחר וידעתי ככל הנראה כל חיי מה אני רוצה לעשות וללמוד, הדרך לבחור ללמוד במחלקה לעיצוב פנים במכון הטכנולוגי לא היתה קשה. למרות הידיעה שניתן לבחור  במסלולים קצרים ופשוטים יותר, היה לי מאוד חשוב לקבל את ההשכלה המקיפה הגבוהה והאיכותית ביותר שניתן, לכן לא היה בי ספק שאני אנסה להתקבל למחלקה לעיצוב פנים במכון הטכנולוגי. זו החלטה שאני שמחה עליה בכל יום, כי החשיפה שלי לעולם העיצוב מרגע תחילת הלימודים במחלקה, הבנת ההקשרים, ההבנה שעולם העיצוב הוא עולם מרתק וחוקר שנוגע לכל ונותן לך כלים חדשים להתבונן בנעשה בעולם, בחברה, בהיסטוריה, פיתחה אותי מאוד, וזה "פרייסלס", בהחלט אחת ההחלטות הטובות בחיי".
 
"האמת היא שהייתי בצומת בין הבחירה ללמוד אדריכלות באונ' ת"א לבין לימודי עיצוב פנים בחולון, מאחר והתקבלתי לשתי המחלקות. ההבנה שהקנה מידה הקטן, האנושי, הפרטים הקטנים, היכולת לייצר חלל ולהשפיע על חוויה של אדם או קהל ספציפי, היא זו שמעניינת אותי, הביאה אותי לבחירה בלימודי עיצוב פנים ב HIT".
 
עבודה על פרויקט הגמר
עבודה על פרויקט הגמר
 
במה עוסק פרויקט הגמר שלך?
"הפרויקט שלי התחיל, כמו אצל הרבה אנשים, במשהו מאוד מעורפל ולא ברור – רציתי לעסוק בזמן. ספרים שונים שקראתי, סרטים שצפיתי בהם, גישות פילוסופית שנחשפתי אליהן, גרמו לי להרהר במושג הזה של זמניות, בפרופורציות שנותנת לך ההבנה שאתה חלק מרצף של אירועים על ציר זמן. יש עבר, יש עתיד, ואתה נמצא ביניהם. זה כל כך ודאי וברור, שאפילו לא עוצרים לחשוב על זה-  וזה בדיוק המתח שעניין אותי. עניין אותי בעיקר כיצד אנחנו כחברה, וכיצד עיצוב באופן ממוקד, מתייחסים לרעיון הזה של זמניות – לדבר שזמנו עבר, והוא עתיד להעלם ולהשכח."

"את הדרך לבטא ולעסוק ברעיון זה, מצאתי בחורבות מבנים, שמאז ומעולם סיקרנו אותי.
במקרה או שלא במקרה, אני באה מבית של חובבי טיולים, טבע ואתרים ארכיאולוגיים (עם אבא שמעולם לא פספס הזדמנות לחקור ח'ירבות נטושות ואני לידו) ואפילו נשואה לבוגר תואר בארכיאולוגיה, ככה שההשפעה של העולם הזה, הידע ההיסטורי, הסקרנות אל העבר, היתה חלק בלתי נפרד מהעיסוק שלי בעיצוב".
 
"הפרויקט שלי, 'שני בתים בזמן', יוצר התערבות בשני מבנים חרבים, נטושים ומטים לנפול, בשמורת טבע פסטורלית למדי. ככל שחקרתי את הרקע ההיסטורי של השמורה הזו נתגלתה לי תמונה היסטורית- פוליטית טעונה; לצד מבנים חקלאיים של ההתישבות היהודית מהמאה ה-19, גיליתי גם מבנים שהם שרידים להתישבות ערבית ענפה ומשגשגת שהתקיימה באזור עד הקמת המדינה. הבנתי מיד שיש לי את הסיפור שחיפשתי – על האופן בו קיום של דבר אחד מותנה בהעלמותו של מה שקדם לו. בחרתי שני מבנים שמהווים את שני הקצוות של הסיפור – מבנה חקלאי יהודי, ובית מגורים ערבי. זו היתה הבנה אישית לא פשוטה והחלטה קשה – לתת לעבודה שלי גוון  פוליטי. אך מבחינתי זהו סיפור מקומי- ישראלי בדיוק כפי שהוא סיפור אוניברסאלי, שנכון לכל מקום, לכל תקופה ולכל תרבות".
 
"אני מתייחסת להתערבות שלי במבנים כעוד רובד נוסף בשכבות הזמן, ולא נוקטת בגישה של שימור, אלא ביצירה של חלל נוסף שמשמש כארכיון היסטורי וחלל זכרון עבור המבנה והתרבות אליה שייך, שלפעמים חובק את המבנה הישן, "צף" מעליו, מוכל בתוכו ולפעמים מספק חיזוק מבני, בעוד המבנה המקורי ממשיך להתפרק באופן הדרגתי במהלך עשרות שנים עד להעלמותו הסופית".
 
מתוך פרויקט הגמר ליטל חמצני
מתוך פרויקט הגמר
 
"ההתפרקות של המבנים היא נקודת המוצא לתכנון, והיא משל להתפרקות הזכרון, ומה אנחנו כחברה בוחרים לשכוח. בעצם ההסבה של המבנים האלו לארכיון היסטורי, אני בוחרת לעמת את הצופה עם העבר הטעון והזמניות של ההווה, ברגע נתון אחד. "
 
"תהליך החקירה ההיסטורית והמבנית היווה חלק גדול מתהליך העבודה, ובעיקר מציאת המתודה לתכנון, שהיתה תוצאה של תהליך ניסוי וטעייה ארוך למדי. לשמחתי התהליך עצמו לא הפסיק להפתיע ולרגש אותי, כמו שקיוויתי. כל הזמן גיליתי עוד פרט להאחז בו, ועוד רעיון ששכלל את המתודה וחיזק את הקונספט. למדתי הרבה מאוד. אך אין ספק שהחודש האחרון לפני ההגשה הוא מאתגר ולחוץ, והוא הזמן שבו צריך לקחת את הקונספט והתכנון ולהבין איך מציגים אותם בצורה הברורה והטובה ביותר – עניין שגבה ממני הרבה שעות שינה, זה בטוח".
 
מה השאיפות המקצועיות שלך לעתיד?
"מיד עם חזרתי מאותו טיול ארוך, אני רואה את עצמי נכנסת לתחום עיצוב חללים מסחריים ומגורים ומתחילה לצבור נסיון, להתמקצע וללמוד את הפרקטיקה בשטח- כרגע זה מה שאני רואה לנגד עיניי. בין השאר אני גם מפלרטטת עם הרעיון של תואר שני, באמנות כנראה, אני מאוד אוהבת את התיאוריה שמאחורי דברים- אבל קודם אני צריכה לעכל את העובדה שסיימתי 4 שנים של לימודי עיצוב, שהיו לתקופה די משמעותית בחיי, ועם זאת ברור לי שזו רק ההתחלה, של הגשמת החלום של הילדה ההיא ששיחקה במודלים".
 
מה הכי הפתיע אותך בלימודים בפקולטה לעיצוב?
"אני חושבת שאחת התגליות המפתיעות (בניגוד מוחלט למה שחושבים על בתי ספר לעיצוב) וההבנות החשובות במהלך הלימודים – היא החשיבות של החברויות והקשרים שנוצרים בין הסטודנטים בכיתה ובמחלקה. קשה לדמיין תואר כל כך מאתגר וקשה בלי החברים שיחזקו אותך, ויתנו עזרה ללא גבול וללא תנאים, בכל שעה, וגם ברגעים המעייפים ומורטי העצבים ביותר, נמצאים בסדנא ומרימים אחד את השני, עם הרבה צחוק ואווירה של ביחד.
עברו עלי 4 שנים של עייפות מתמשכת, אבל הייתי הולכת כל יום ללימודים עם חיוך וחוזרת עם חיוך, והכרתי אנשים מיוחדים, מוכשרים ומדהימים שאקח איתי הלאה לחיים, ואין דבר חשוב יותר מזה".
 
תמונת מחזור
תמונת מחזור
 
למי את רוצה להודות באופן מיוחד?
"תודה ראשונה, לבן זוגי, שסבל אותי לא רק בתקופת ההגשות, אלא במהלך כל תקופת הלימודים בה נהגתי להביא איתי הביתה שאריות רהיטים, קרטוני ביצוע, פרספקס ויציקות בטון ולמלא את המקום שמלכתחילה אין (סטודנטים לעיצוב נוטים להסתכל על זבל בצורה מאוד יצירתית...). כמובן תודה גם למשפחה שתמכה ועזרה מעל ומעבר ולחברות שהיו שם תמיד".
 
"ותודה מיוחדת לאדר' ניני (ניסן) ורשבסקי, ראש המחלקה, והמנחה שליווה אותי עוד משנה ב' כשעוד לא ידעתי יותר מדי, ועד לעכשיו, בפרויקט הגמר, באופן שמרגיש כמו סגירת מעגל – תודה על האמונה שאתה נותן בסטודנטים שלך, על היכולת שלך למצוא את הייחוד בכל אחד ובכל רעיון, לתת השראה, ועל כך שתמיד יש נימה של צחוק (גם כשקצת מפשלים) ושהכל בגובה העיניים. החיזוק, ההכוונה הנכונה והאמונה שלך בי וברעיונות שלי, תמיד העשירו אותי ונתנו לי השראה ובעיקר הפכו את תקופת הלימודים שלי במחלקה לתקופה של הנאה, למידה אינסופית וסיפוק, ועל זה תודה גדולה, מכל הלב".
 
מה התחושות שלך לקראת תערוכות הבוגרים?
"נראה לי שעוד לפני שמתחילים ללמוד חושבים על הרגע הזה שבו תציג בתערוכת הבוגרים, על המעמד, על הסמליות הזו של סיום ארבע שנות לימודים, וההזדמנות להראות משהו שהוא לגמרי שלך ושמייצג את מי שאתה על הקיר. מרגש לראות את העבודות של כולם, ולחשוב על הדרך שעברנו. זו בהחלט נקודת ציון דרך בחיים האקדמיים של רובנו, וברור שזו רק ההתחלה לפני דרך ארוכה ומסקרנת מאוד. פשוט קצת קשה לי להאמין שלא חוזרים אחרי הקיץ להפגש שוב בסדנא, או בין בניינים 6 ו-7.  זו היתה תקופה מדהימה ומיוחדת, המכון היה סוג של בית, ואני אתגעגע מאוד".
 

 
"סלון קיץ"- תערוכת הבוגרים של הפקולטה לעיצוב תתקיים בין התאריכים 15/7 - 29/7

בואו לבקר בתערוכה ולראות את פרויקט הגמר של ליאור לצד עשרות פרויקטים מרהיבים
של בוגרים מהמחלקות: עיצוב פנים, עיצוב תעשייתי ועיצוב תקשורת חזותית.