חדשות ואירועים

מה משולב ב"עיצוב משולב"

והאם רק בעלי תואר בעיצוב יכולים להירשם?

פרופ' דודי ראב"ד, ראש התכנית לעיצוב משולב,  מסביר מה משולב ב"עיצוב משולב":

"התוכנית לתואר שני בפקולטה לעיצוב בHIT מכון טכנולוגי חולון היא אכן כמשמעה "עיצוב משולב". "עיצוב" היא המילה הראשונה בהגדרת התוכנית וזה אינו מקרי, אלא בעל משמעות תוכנית קריטית. כשאנחנו אומרים "עיצוב", למה בעצם אנחנו מתכוונים? ומה משולב באותו עיצוב? עיצוב במהותו הוא תמיד עיצוב משולב. אם תורשה לי נימה אישית, אשתמש בדוגמה מייצגת כדי להסביר את הסוגיה: בעיסוקי כמעצב תעשייתי העוסק באופן אינטנסיבי במכשור רפואי, עבודתי מחייבת שילוב עם אנשי רפואה לתחומיהם, פיזיולוגים, אנשי לוגיסטיקה במערך הרפואי, מגע עם מערכות בריאות ברחבי העולם, הבנה בהתנהלות בתי חולים, מערכות תקינה ורגולציה עולמית, אסטרטגיית שוק מוצרים רפואיים, טכנולוגיות יצור, חומרים תואמי גוף האדם, וכל זה אם למנות רק חלק מהתחומים המשולבים בפרויקטים אותם אני מעצב או מתכנן... 
 
המטרה ברוב המקרים היא לזהות צורך אנושי ולעצב מערכת חדשה (שתענה על צרכים מוכחים שאינם מטופלים עד כה, או שתענה טוב יותר על צרכים שכבר זוהו בעבר). הפלטפורמה לפיכך היא מנדט של מעצב תעשייתי. אבל לא תמיד הצורך כרוך במוצר. לעתים מדובר בשירות, אסטרטגיה של ניצול מייטבי של ציוד, הפעלת מערך אנושי וכדומה."
 
 
מדבריך ניתן להבין שהתוכנית איננה תואר שני בעיצוב תעשייתי, או כל תחום עיצובי ספציפי אחר

פרופ' ראב"ד: "נכון מאד. אם אני מנסה לנסח 'עיצוב משולב' ב- 10 מילים, הייתי מאמץ כפתיח רלבנטי את ההגדרה הבאה: התערבות אינטלקטואלית לתיווך בין אדם לטכנולוגיה, סביבתו, תרבותו, מוצר וחומר.

עיצוב במהותו הוא עיסוק מערכתי שאינו יכול להתמקד רק באוביקט מושא הטיפול העיצובי בלבד ולהתעלם מהקונטקס הרחב ביותר האפשרי, שבו מתקיים ופועל תוצר העיצוב. אחד ממאפייניו המבדלים של העיצוב הוא העמדתו של "האדם" במרכז והתיווך בינו ובין טכנולוגיה ושימוש.  לכאורה זה נשמע טריוויאלי אבל כמו שאומר הנכד שלי: "ממש לא".
 
 

הנדסת מכונות ולו גם במיטבה, מעמידה את הפתרון הטכני במרכז פעילותה. הנדסת חשמל אינה שונה בכך. הנדסת תוכנה יוצרת מערכות הפעלה וחישוב שאף שהן משרתות בני אדם, אינן מעמידות את האדם במרכזן. ברגע שהתוכנות נוגעות באדם, האחריות מועברת למעצבי UI, מעצבי MMI וכדומה. מנהל עסקים עוסק בארגונים והאדם הוא מרכיב אנונימי כחלק מארגון או קהילה. אפילו אמנות, מעמידה בדרך כלל במרכזה את הביטוי האישי של האומן. עיצוב הוא מבוא לעשייה של אדם, לפעולה. עיצוב נובע תמיד מזיהוי צורך אנושי והתאמת העיצוב לנוחיותו, יכולתו, תרבותו, דימויו ובעצם כל שסובב אותו, בין אם זה מוצר, מבנה, קהילה, או אומה. בין אם התוצר העיצובי מוחשי או וירטואלי.

אנחנו, בתכנית לתואר שני בעיצוב משולב, מאמצים את ההכרה שעיצוב הוא תהליך אסטרטגי ולא אסטטי בעיקרו, ושעיצוב אינו חייב להתמקד באוביקט, אלא בתהליכים הנוגעים בבני אדם ובאינטראקציה בינם ובין סביבתם, בינם ובין אוביקט, בינם ובין עצמם ובינם ובין קהילות שונות.
 
ברור ש"עיצוב משולב" יהיה משולב קודם כל בכל תחומי העיצוב למיניהם ביניהם ארכיטקטורה, עיצוב אורבני, תקשורת חזותית, עיצוב תעשייתי, קולנוע וכדומה, ויזון מכל אותם שורשים מהם יונקים תחומים אלו כמו סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, פסיכולוגיה, פיזיקה, ביולוגיה, מנהל עסקים, אומנות, ומה לא?
 
המהות של העיצוב באופן הזה ובמה הוא משולב איננה רק נכונה ומדויקת לדעתי, אלא גם יוצרת את היחוד שלנו כתוכנית לתואר שני".
 
 
מי האנשים שמתאימים להירשם לתכנית?

"כדאי לומר כבר בהתחלה: אנו מקבלים בברכה לתכנית גם מועמדים בעלי רקע שאינו עיצובי. אנו שמחים לראות בכיתה תמהיל של מועמדים בוגרי תואר ראשון במדעי החברה, מדעי הטבע, תחומי הנדסה שונים (כמו הנדסה אזרחית, הנדסת מכונות, הנדסת תוכנה וכדומה), וכמובן גם בוגרי תואר ראשון בתחומי העיצוב השונים כמו עיצוב תעשייתי, עיצוב פנים, ארכיטקטורה, תקשורת חזותית, אמנות, תיאטרון, קולנוע, ניו-מדיה, עיצוב אינטראקטיבי וכיוצא באלו. אנו מברכים תמהיל זה המאפשר דיוני עומק אינטלקטואליים וחקר של התיווך בין אדם לטכנולוגיה, סביבתו, תרבותו, מוצר וחומר באספקטים אנושיים שונים ומגוונים".
 
בעלי רקע עיצובי ימצאו בתכנית זו את ההקשר הרחב והאסטרטגי שמסלולי הלימוד לתואר הראשון אינם נותנים להם. בעלי רקע שאינו עיצובי במובהק ימצאו בתכנית את ההקשר הרחב והמהותי של "עיצוב" מערכתי, ויתנסו באופן חשיבה עיצובי אסטרטגי, שאינו בהכרח איך לעצב מוצר, מבנה, מופע חזותי, אלא נפרס גם לתחומים של עיצוב שרות, אסטרטגיה שיווקית, וכל עניין שכאמור מתממשק לפעילותנו כבני אנוש. כולם יימצאו אצלנו תוכנית לימודית המשלבת לימוד תיאורטי עתיר חקר משולב התהליכי hands on מבוססי לימוד דרך עשייה.