חדשות ואירועים

קובץ:\בית File:\Home

הגלריה המחקרית של התואר שני בעיצוב משולב והפקולטה לעיצוב מזמינים ל:
 
קובץ:\בית File:\Home
Open Door to Open Source
 
אוצרים:
אלה כהן, תם מיטלמן, רעמה מלכין, הדס נור, עודד פדהצור, ארן רובינשטיין, לימור שאשא, כרמל שיינר.

בהנחיית:
ד"ר יעל אילת ון-אסן
 

12.6-3.7.2014
שעות פתיחה: ימים א'-ה', 17:00-10:00
אירוע פתיחה: יום שלישי, 17.6.2014, בשעה 18:00
Keerbotרובוט בקוד פתוח המצייר על קירות -גלעד מלר
Keerbotרובוט בקוד פתוח המצייר על קירות -גלעד מלר

הגלריה המחקרית של התואר השני בעיצוב משולב מציגה בימים אלה את התערוכה קובץ:\בית File:\Home. התערוכה תיפתח ביום חמישי, 12.6.2014, בשעה 18:00 בבניין הפקולטה לעיצוב, המכון הטכנולוגי, חולון.
 
המונח "קוד פתוח" חדר ללקסיקון הקולקטיבי בשלהי שנות ה-90 למאה ה-20. הוא מתייחס לקבוצות אוטופיסטיות של מתכנתי מחשבים, שראו בחשיפת קוד התוכנה, תוך מאמץ קולקטיבי לשפרו ולשכללו, הגשמה של חזון העוקף את תבניות הייצור של הצריכה הקפיטליסטיות המוכרות ואף מתריס נגדן. יישום רעיונות הליבה של הקוד הפתוח בתחומי העיצוב הוא העומד במרכזה של תערוכה זו.
 
כניסתו של הקוד הפתוח לעולם העיצוב הפכה את המעצב מבעל מקצוע היוצר פריט מסוים לזה המאפשר את תנאי ההיתכנות של ייצור פריטים רבים. שינויים אלה ניכרים במיוחד בתחום עיצובו של הבית כזירה למימוש הפוטנציאל של ייצור זה באמצעות משתמש הקצה שלו. השיתופיות וחשיפת הקוד של פרטי העיצוב והריהוט בבית עושות לעולם העיצוב את מה שעשתה מהפכת הצילום הדיגיטלי והסלולרי לעולם הצילום: הן מאפשרות למשתמש הקצה להיות המעצב של עצמו ומטעם עצמו.
 
״האקינג״ ארמאני
״האקינג״ ארמאני
 
טכנולוגיות הכרסום הממוחשב וההדפסה בתלת מימד, שהחלו את דרכן באקדמיה ובתעשייה, הגיעו אל פינת הרחוב שלנו (של המשתמש/הלקוח); הן מסמנות את העולם החדש, שבו התוכנית והקוד על צג המחשב אינן נחלתו הבלעדית של המעצב והמתכנן, אלא הן ראשיתם של חדר השינה, משחקי הילדים, בגדי היום יום של כל אחד מאיתנו.
 
תערוכה זו מנסה לברר את משמעויותיה של האוטופיה שבלב תפיסת הקוד הפתוח ואת השלכותיה על העיצוב. האתיקה הפנימית של הקוד הפתוח מבקשת להגשים את ה-free שבתוך ה-Calling for free במלוא דו-משמעותו: "חופשי" ו"חינם". אך תפיסת העיצוב הפתוח לא תמיד מגשימה את חזון ה"חינמיות" האוטופי. יצרנים וחברות, שזיהו את הפוטנציאל הגלום בקוד הפתוח, מחלצים מתוכו רעיונות כמו עיצוב "בהתאמה אישית", ומנצלים אותו ליצירת תחושה מדומה של שיתוף הלקוח בעיצוב; אך למעשה היא משמשת מסווה לצריכה קפיטליסטית ריקה, המשמרת את שיעבודו של הלקוח אליה.
 
״האקינג״ דונה קארן
״האקינג״ דונה קארן
 
למבקר בתערוכה זו ניתנת הזדמנות לנהל את השיח הדואלי הזה שבין תוכנית ואובייקט, רעיון ויישומו, ערכים ושברם. בכך היא מאפשרת מבט חדש על העיצוב בקוד פתוח ועתידו בעולם בן זמננו.