חדשות ואירועים

איך תראה הכיתה העתידית?

 
עופר גולד, בוגר תואר שני בעיצוב משולב הוא יועץ ומעצב סביבות לימוד יצירתיות. 
בפרויקט הגמר שלו בתואר השני הוא פיתח מודל המציג תפיסת עיצוב חדשה וגמישה בעיצוב החלל הלימודי. בפורום הפיס לחינוך  Eduaction שהתקיים באוגוסט 2015 הוא הציג חלל מעוצב של הכיתה העתידית, בהשראת הרעיונות שהוצגו בפרויקט הגמר שלו. התגובות היו נלהבות.
 
עופר גולד. מבנה הכיתה הנוכחי אינו תואם עוד את דרישות המאה הנוכחית
עופר גולד. מבנה הכיתה הנוכחי אינו תואם עוד את דרישות המאה הנוכחית
 
מודל "הכיתה העתידית" המיועד לכיתות ה-ו' ולחטיבת הביניים, מציע דרכי חשיבה חדשות על צורת הכיתה ודרכי ההוראה בה, תוך התאמתן לשינויים המהירים ,במישורים השונים ,המתרחשים במאה ה-21 ובעיקר מתוך הבנה כי מבנה הכיתה הנוכחי אינו תואם עוד את דרישות המאה הנוכחית. המודל מביא תפיסת עיצוב חדשה וגמישה בעיצוב החלל הלימודי, ביחסי הגומלין של המשתמשים (תלמידים ומורים) עם המרחב, תוך התאמתם לרציונל הפדגוגי. הרעיון המנחה הוא שיש יחס ישיר בין עיצוב החלל לבין דרכי ההוראה והלמידה בו, ולכן על העיצוב להביא לידי ביטוי את התפיסה הפדגוגית בצורה הטובה ביותר. הרעיון המנחה היה ליצור מודל גמיש, מגוון ולא סטנדרטי, מודל "מאפשר" ולא כובל, מודל הרואה בתלמיד שותף מלא בעיצוב החלל ביחד עם המורה.
 
עופר גולד: "בפורום הפיס לחינוך הצגתי, יחד עם חברי Eduaction, חלל מעוצב של הכיתה העתידית. בכיתה שעיצבנו לא היו שורות של כסאות עם שולחנות מול הלוח, ומי שנכנס לחלל הופתע, כי כמעט ואין שום סממן שמזכיר את הכיתה המסורתית, בה אני למשל למדתי בחטיבה או ביסודי. בחלל עוצבו פינות נעימות למשחק, לקריאה , לאמנות וליצירה ונתנו דגש לעיצוב "אזור שלווה" ירוק  ומרגיע בתוך הכיתה. אפשרנו שימוש בטכנולוגיות שונות בתוך הכיתה והפכנו את החלל לחלל גלובאלי, מזמין ומעודד למידה. בני נוער שביקרו בכיתה אמרו שהיו חולמים ללמוד בכיתה כזו- וזה מבחינתי הפידבק המשמח ביותר.
נרשמו תגובות נלהבות מהמשתתפים הרבים ונציגה שאחראית  על קשרים עם האיחוד האירופי  אמרה שהכיתה  ממש דומה לכיתות שהיא רואה בבלגיה כיום. זה  אומר שלישראל עוד יש דרך לעשות בתחום, אך אני מקווה להיות שותף לתהליך זה ולהשפיע, ברמה היומיומית, על חווית הלמידה של ילדי ישראל".
 
 
מבט על סוגי הריהוט השונים-פינת ה"בר" על הבמה ושילוב של פופים סביב שולחן מעוגל.
מבט על סוגי הריהוט השונים-פינת ה"בר" על הבמה ושילוב של פופים סביב שולחן מעוגל.
 
"המודל מאפשר יישום "תיאוריית גארדנר" העוסקת בריבוי אינטליגנציות, הטוענת כי כל דבר נלמד באופן המיטבי ביותר ככל שמופעלות יותר אינטליגנציות בתהליך הלמידה- שילוב הלימודים ההומאניים עם הריאליים והמדעיים ,כשהכול נלמד באותם חללים בשינוי פשוט וקל של החלל (גמישות הריהוט לפי הייעוד). בניגוד להוראה פרונטאלית- פורמאלית, חד ממדית, המרחב מעניק אפשרויות להוראה ופעילות בדרכים שונות ומגוונות."
 
"הרעיון הפדגוגי המנחה הוא בניית תוכנית לימודים מבוססת פרויקטים .הלמידה נעשית דרך חקר מעמיק ושאלת שאלות, תוך היעזרות באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, התואמים לצרכי המאה ה-21, כגון: מחשבים ניידים, מסכים, מקרנים, אינטרנט אלחוטי מובנה וכו'. התלמיד והמורה הם שותפים מלאים לדרך ,כשהמחנך מלווה את התלמיד כמאמן –מנטור ומעודד את התלמיד לשאול שאלות ובעיקר להבין כי לכל שאלה יכולות להיות מספר תשובות אפשריות (חשיבה מסתעפת- יצירתית)".
 
פינה "רכה"- מקום להירגע בו ולחלום...משטח ירוק ליצירת תחושת חוץ.
פינה "רכה"- מקום להירגע בו ולחלום...משטח ירוק ליצירת תחושת חוץ.
 
כיתת העתיד עוצבה כ'כיתה גמישה' - הושם דגש תכנוני על מספר אזורים ייעודיים, כאשר הייעוד יכול להשתנות בקלות על פי צרכי הכיתה:
 
THE MENTOR  - מורה - מנטור-מאמן:
פינת המורה המוכרת לנו בכל כיתה במרכז השורה הראשונה לפני הלוח, הפכה לחסרת פינה. המורה, כמנטור, מסתובב בין התלמידים ובין הפינות השונות, ואין לו פינה אחת מוגדרת. שולחנו של המורה עם כל החומר הלימודי המלווה אותו יהיה בתוך ארון ייעודי על גלגלים לצורך כך. למורה יש טאבלט אישי המלווה אותו.

 THE DREAMING STAGE - פינת הבמה:
הבמה מהווה מקום מעורר יצירתיות, השראה, רגיעה ומנוחה כמו גם למידה פרטנית, בדומה לנעשה בחברות הטכנולוגיה היצירתיות בעולם- גוגל, פייסבוק, לגו ועוד. לפינה זו נבחרה תפאורה המדמה מרחב חוץ וטבע הכולל: עצים, דשא וכורסאות ליצירת תחושה רכה. מחקרים מצאו כי דווקא בסביבות כאלו עולה רף היצירתיות. באזור זה ממוקמים גם ערכות משחקים מעוררות חשיבה ויצירתית. בסמוך לבמה עוצבה פינת אמנות בה גם ניתן להציג את  תוצרי התלמידים בפרויקטים יצירתיים.

THE MIND BAR  - פינות ישיבה גבוהות:
מגוון אפשרויות הלמידה תוך שבירת הנורמה הקיימת בעיצוב כיתה, מאפשר הכנסת כיסאות ושולחן בסגנון "בר". מכיוון שהלמידה נעשית גם בזוגות או רביעיות ניתן לעבוד על השולחן המוגבה, ביתר התלהבות. עבודה על כיסא גבוה עבור ילד בכיתה ה' למשל, מחזקת את תחושת השוויון עם המבוגר המנחה אותו ויוצרת ערך חשוב נוסף של מבט וזווית לימוד שונה [גם בעבודה בקבוצה].
 
THE COMMUNITY DESK - פינת עבודה בצוות:
שולחן עם טכנולוגיה מובנת של שניים עד ארבעה מסכי LCD המחוברים אל הטאבלטים של התלמידים היושבים סביבו. בצורה זו יכולים התלמידים להקרין את הדברים שכתבו ולשתף את חבריהם בשולחן ובכיתה. כמו כן על המסכים ניתן לראות סרטונים לימודיים וכו'. השולחן מעוצב עם כורסאות נוחות ליצירת תחושת עבודה אופטימאלית.
 
הדמיה מתוף פרויקט הגמר
הדמיה מתוף פרויקט הגמר

 THE FLEXIABLE ZONE- כסאות ניידים על גלגלים ושולחנות לעבודה בזוגות/ קבוצות בתוספת לוחות ניידים:
לעיצוב הריהוט תפקיד מרכזי בקביעת ההחלטה האם הסביבה מזמינה, ממריצה, בטוחה, מרווחת, אינטראקטיבית, נוחה ובריאה. הריהוט יכול לקבוע את החיבור האישיותי ורגשי לסביבה ומשפיע על הפונקציונאליות שלו. בחירת הריהוט קריטית במיוחד בסביבה שתומכת בסוגי למידה שונים באותו מרחב (Featherston 2010).
ילדים מטבעם חסרי מנוחה, ומחקרים הראו שרקיעה ברגליים ותזוזה מעוררות את המוח ומקדמות את הריכוז, ולכן הריהוט חייב להיות לא נוקשה, כזה שיעודד ויספק את הצרכים של התלמיד, ובעיקר רהוט נייד ומודולארי, שניתן לשנות את מיקומו וגודלו בקלות. הכיסאות והשולחנות הניידים מיועדים לעבודה בזוגות או/ו בקבוצות. ניתן לסדרם במעגל, בטורים או בקבוצות. יתרון הריהוט מלבד המבנה הארגונומי המשובח שלו הוא גם היותו בעל מקום אחסון עבור התיק של התלמיד והיותו קל וצבעוני. הלוחות הניידים מיועדים לכתיבה בין הקבוצות, הזוגות, כמו גם לשמש כמחיצות בין הלומדים בעת הצורך.

THE GLOBAL BOARD - לוח הכיתה:
"לוח חכם" שהוא בעצם מסך הקרנה גדול המחובר למקרנים בפינות החדר ולאינטרנט האלחוטי. הלוח המסורתי בקדמת הכיתה מפנה מקומו למסך המיועד להקרנה ובעיקר להפיכת הלימוד לחוויתי יותר. התלמידים יכולים לצפות בהתרחשויות השונות המוקרנות על המסך מכל פינה בכיתה. אין צורך שהמורה יעמוד בקדמת הלוח. הלוח הופך לכלי עוצמתי המובנה בתוך החלל ומאפשר אינטראקציה עם עולם החוץ על תכניו הרבים והמגונים. על הלוח ניתן יהיה לצפות בכיתות שונות במקומות שונים בעולם המנהלות דיאלוג LIVE עם הכיתה.