חדשות והודעות

סיפור הגבורה של תנועות הנוער הציוניות בהונגריה

ב-H.I.T המכון הטכנולוגי חולון. גור, סיפר את הסיפור המופלא והפחות ידוע על פעולות המחתרת של תנועות הנוער הציוניות בעת כיבוש הונגריה על-ידי הגרמנים בשנת 1944, פעולות ותחבולות שהביאו להצלתם של אלפי יהודים. בקהל ישבה אמו של דקאן הפקולטה להנדסה, פרופ' גדי גולן , שניצלה בזכות פעילותו של דוד גור וחבריו בזמן המלחמה.
במרכז טקס יום השואה והגבורה שהתקיים ב H.I.T- מכון טכנולוגי חולון, עמד סיפורו האישי והמרתק של מר דוד גור, יוצא הונגריה. בעברית רהוטה ובוטחת גולל מר גור את הסיפור המרתק של תנועות הנוער הציוניות בזמן המלחמה, עם כיבוש הונגריה על-ידי הגרמנים ב 1944.
מנתק עצמו כליל מהסיפור המשפחתי-אישי שלו עצמו, סיפר גור סיפור גבורה- את הסיפור של תנועות הנוער הציוניות בהונגריה, סיפור שבמרכזו עמדו ילדים ונערים, שבעל כורחם קיבלו על עצמם תפקיד אחראי של מבוגרים, הנושאים על כתפיהם את האחריות לפעילות מחתרתית שמטרתה להציל נפשות. גור סיפר, שבזמן המלחמה היה נער צעיר, בסך הכל בן 18, ומכיוון שהיה לו ידע בסרטוט, היה אמון על הנפקת תעודות מזויפות לחברי התנועה, צעירים כמותו, על מנת שיוכלו להתחזות, וכך להציל יהודים שגורלם כבר כמעט נגזר, תוך סיכון חייהם הם.

המחתרת של תנועות הנוער הציוניות בהונגריה, מדגיש גור, עסקה בפעילות הצלה אקטיבית, שכולה היתה התנדבותית, כאשר תחושת שליחות והצלה היא זו שמלאה את לב החברים. דוד גור: "חברי המחתרת עסקו בהצלה של יהודים אחרים. זאת הסיבה שאיני אוהב לקבל על עצמי את ההגדרה של ניצול שואה. איני ניצול שואה, אלא מציל. בתקופת השואה חברי ואני עסקנו בהצלה של יהודים אחרים מגורל מר".
 
בקהל ישבה גב' שושנה גולדשטין, אמו של פרופ' גדי גולן, דקאן הפקולטה להנדסה במכון, שניצלה בזכות פעילותו של דוד גור וחבריו בזמן המלחמה.