חדשות והודעות

חשיבה המצאתית – מלמדים אותך לחשוב


במסגרת פרויקט Tempus-EFA, פותח ע"י ד"ר שרה גרינברג מהמכון הטכנולוגי בחולון,HIT, קורס פיתוח מיומנויות חשיבה וחשיבה המצאתית.
בפרויקט השתתפו 19 מדינות שונות ביניהם: ישראל, איטליה, קפריסין ,פולין ,אנגליה וגרמניה.

אחת המטרות העיקריות של הפרויקט היתה:

לפתח וללמד קורס חדש ל"פיתוח מיומנויות חשיבה" על מנת להקנות מיומנויות של פתרון בעיות בקרב סטודנטים לתואר ראשון במוסדות להשכלה גבוהה בארץ ובאירופה. הקורס נלמד בשפה האנגלית.
 
איפה התוכנית הועברה?
במוסדות להשכלה גבוהה בארץ ובחו"ל.
בארץ: במכון הטכנולוגי חולון, HIT, במרכז הבינתחומי, IDC, הרצליה, אורט בראודה, המכללה האקדמית ספיר, מכללת סמי שמעון, באר שבע ואשדוד.
 
בחו"ל :
  • Wroclaw University of Environmental and Life Sciences, Poland.
  • University of Nicosia, Cyprus.
  • University of L'Aquila, Italy.
  • University of Leicester, UK.
 
מה הניע אותך להוביל תהליך מסוג זה?
אני עוסקת מזה כ 5 שנים בהוראה ובמחקר של חשיבה המצאתית, החזון שלי הוא, שיגיע יום ובו ילמדו חשיבה בגנים ובבתי הספר היסודיים.
 
מה מאתגר בשיטת חשיבה זו?
באופן שגרתי, כאשר אנו נדרשים לפתור בעיה, ומגיע הרגע בו מתגבש פתרון ראשוני אנו לא ממשיכים לחפש פתרונות נוספים. לימוד של שיטות חשיבה שונות, מאפשר בקלות יחסית לייצר מספר פתרונות האפשריים לכל בעיה, ולבסוף לבחור מביניהם את המתאים ביותר.
זהו הליך מחשבתי המבטיח מציאת פתרונות טובים יותר ברב המקרים.
 
מה הייתה שיטת הלימוד?
שיטת הלימוד הייתה מקוונת. השתמשנו בכלים טכנולוגיים על מנת להעביר את השיעורים באופן סנכרוני ובכך הגענו לקהל רחב של לומדים.
 
מהלך השיעור:
א.
התמודדות עם בעיה לא ידועה
ב. הרצאה שנושאה היה דגם חשיבה חדש
ג. תרגיל לדוגמה
ד. תרגול עצמי של התלמיד.

מה הייתה מידת ההיענות של המרצים והמורים בארץ ובחו"ל?
המרצים מהארץ התלהבו. בניגוד אליהם, המרצים בחו"ל היו מאד סקפטיים בהתחלה. לקראת אמצע הקורס, הם הבינו את הפוטנציאל וחוו את הצלחת תלמידיהם, שהבינו את הנלמד.
 
מה הממצאים התוכנית?
במהלך הקורס ניתנה משימה אישית לכל סטודנט: לבחור נושא כלשהוא וליישם את שיטות החשיבה שנלמדו בקורס. בשני כנסי הסטודנטים שהתקיימו בפולין ובקפריסין הציגו הסטודנטים נושאים כמו: בניית גשרים, אילוף כלבים, בישול, ריקוד, צילום ועוד. בכולם הצליחו הסטודנטים ליישם עקרונות חשיבה ולהציע פתרון לבעיות קשות, כל אחד בתחום שבחר.
 
מה המסקנות מכל התהליך?
ניתן לייצר קורסים למורים, ללא ניסיון קודם בתחום הוראת החשיבה – וללמדם את החומרים. באופן כזה יגדל מספר המורים אשר יוסמך ללמד ואתו יגדל מספר התלמידים שילמדו חשיבה.
 

 
בתאריך 24.4.13, בין השעות 13:00-18:00, יתקיים כנס חשיבה המצאתית.
ההשתתפות בכנס הינה ללא תשלום אך מותנת בהרשמה מראש.

בכנס ידונו הנושאים הבאים:
האתגרים שבבניית קורס ללימוד חשיבה, הקשיים שהתמודדו המרצים במהלך הפרויקט, וכן, שיטות החשיבה המומלצות בלימוד ודרכן.
בכנס ישתתפו סטודנטים מהפרויקט שיציגו את התובנות שרכשו במהלך הקורס, באיזה מידה שיטות החשיבה שיפרו את מיומנויות הלימוד שלהם ובאילו מיומנויות לפתרון בעיות שלמדו הם משתמשים בחיי היום יום.