חדשות והודעות

לזכרה: מעבדת אנגלית מורחבת על שם ד"ר הלן טרוגמן ז"ל


בטקס מרגש בנוכחות בני משפחה, נשיא המכון פרופ' אדוארד יעקובוב, עמיתים וחברים מהמכון ומהיחידה ללימודי אנגלית, נחנכה לאחרונה בבניין 1 מעבדה חדשה ללימוד אנגלית על שם ד"ר הלן טרוגמן ז"ל. הלן היתה מעמודי התווך של היחידה ללימודי אנגלית, וראשת היחידה הראשונה.


אלכס טרוגמן יחד עם נשיא המכון, פרופ' אדוארד יעקובוב וד"ר אירן רבינוביץ'

ד"ר אירן רבינוביץ, ממונה אקדמית ללימודי אנגלית ביחידה ללימודי אנגלית , סיפרה על הלן טרוגמן ז"ל:
"הקמת המעבדה הלשונית במכון היא בפירוש הגשמת חלום עבור ד"ר הלן טרוגמן ז"ל, אשר הגתה ויזמה את הקמת המעבדה יחד עם דינה דיל ז"ל, אשר ריכזה בעבר את שירותי הייעוץ הפסיכולוגי ואת מרכז התמיכה בסטודנטים עם לקויות למידה".

"אין זה מפתיע שהלן היתה מעורבת ביוזמה מסוג זה. כמקימת היחידה ללימודי אנגלית במכון, וכאשה אשר חיה ונשמה את עבודתה היא הייתה רגישה לסטודנטים, מודעת לפחד ולחרדה שלעיתים סטודנטים חווים בהקשר של לימודי אנגלית. היא גם היתה מודעת לכך שמספר הסטודנטים לקויי הלמידה עולה בהתמדה. יש במכון סטודנטים שעבורם אנגלית היא שפה שלישית, כמו סטודנטים יוצאי אתיופיה או ברה"מ לשעבר, למשל, ואז, לעיתים, הקושי שלהם מתעצם כאשר הם נאלצים ללמוד עברית ואנגלית בו זמנית.

"רבות בזכות גישתה ורגישותה של הלן ז"ל, ניתן בהחלט לומר שאנחנו בין המוסדות האקדמיים המובילים בארץ בהנגשת האנגלית, בשיטת הלימוד ובמתן ההתאמות לסטודנטים לקויי למידה ובעלי מוגבלויות. המעבדה הלשונית שהלן ז"ל חנכה ואנחנו הרחבנו עתה היא הדובדבן שבקצפת, ומאפשרת לסטודנטים ללמוד באופן המותאם להם: בשקט, בקבוצות קטנות, עם תוכנות מיוחדות המקריאות את הטקסט באנגלית ומסייעות בתרגומו. אנחנו בקשר יומיומי עם המרכז לנגישות אקדמית, כדי שכל סטודנט שהמעבדה יכולה לסייע לו אכן ייהנה משירותיה".

במקביל עם עבודתיה במכון וגידול ילדים, סיימה הלן ז"ל בהצטיינות דוקטורט בלינגוויסטיקה הטאורטית באוניברסיטת תל אביב ואחר כך המשיכה לעבוד כמדענית ופירסמה קבוע מאמרים והופיע כל שנה בכנסים הבינלאומיים בתחום.


אלכס טרוגמן בגבו למצלמה ומרצות מהיחידה ללימודי אנגלית.

עמיתיה של הלן טרוגמן ז"ל מספרים על אשה אצילית, יפה בכל מובן ומאד אסתטית, אשת תרבות אשר אהבה סיפרות, אומנות, תיאטרון ומוזיקה, שאהבה את עבודתה והתמסרה לה באופן מוחלט ועם הרבה מוטיבציה. רבים אינם יודעים, שבצעירותה הלן היתה מתעמלת מקצועית בהתעמלות מכשירים. היא היתה מאד מסורה ובעלת משמעת .היא דרשה מאד מאחרים, ובעיקר מעצמה. עם הגעתה למכון היא זיהתה את הצורך בקביעת סטנדרטים לכל רמת לימוד ובכתיבת חומרים עדכניים ללימוד השפה והקדישה למען מטרות אלו זמן רב והרבה מחשבה. ב-1996, כאשר זוהה הצורך להקים יחידה ללימודי אנגלית בתוך המחלקה ללימודים כלליים, הלן היתה המועמדת הטבעית להיות ראש היחידה ואכן מונתה לראשת היחידה הראשונה, תפקיד אותו מילאה כ-10 שנים, עד שנת 2006.

ד"ר אירן רבינוביץ': ברמה האישית אני מרגישה שאיבדתי אדם יפה ויקר, היא תחסר לכולנו, אך הפרויקטים שיזמה עדיין יהיו פה איתנו, ותמיד יזכירו לי אותה. ברמה המקצועית, אני חשה שהיתה לי הזכות ללמוד ממנה המון. אני מכירה ומוקירה אותה על דברים רבים שלמדתי ממנה. כמעט ולא הייתה שיחה עם הלן, שלא יצאתי ממנה עם איזו שהיא תובנה. היא חסרה לי מאוד".


דניאל טרוגמן מביט על ההקדשה לזכר אמו, במעבדה הלשונית

אלכס טרוגמן: אשתי ז"ל הייתה שונה מאחרים בזכות גישה לחיים. בטבע שלה היה לעבוד וליצור. המכון הפך בשבילה חלק העיקרי של חייה באורך של מעל 20 שנה. היא לאולם לא ראתה קשר בין התגמול ובין המאמץ. המוטו שלה היה רק אחד - הכול צריך לעשות הכי טוב. כל משימה צריכה להתבצע במקסימום השקעה. היא אהבה אנשים, סטודנטים, את האור בעיניים בשיעורים. היה שווה לחיות בשביל זה.

הלן הותירה אחרי בעל, אלכס, ושני בנים: דניאל ואלון. היא הלכה לעולמה ב 13.9.2012, שלושה ימים לפני יום הולדתה ה-50.