חדשות והודעות

יעל וינוקור - איך זה להרגיש בוגרת הפקולטה לעיצוב ?


איך עברו עלייך הארבע שנים האחרונות?
השנים האחרונות היו מאוד מעניינות. מעבר לכל הידע שצברתי ולמדתי במהלכן פיתחתי תהליכי מחשבה שיעזרו לי בעתיד להתפתח. הלימודים עצמם רוויים אתגרים והשקעה עצומה אבל הם גם מאוד חברתיים ומעשירים אל מול מערכות היחסים הנרקמות בין הסטודנטים, ובין הסטודנטים למרצים.


ספרי לי על החודש האחרון שלך?
החודש האחרון היה אינטנסיבי ומרגש כאחד.
מלבד העובדה שהמוצר שפיתחתי רקם עור וגידים הייתה תחושה של פוש אחרון לקראת סוף המסלול. תחושה שבקרוב מאוד אוכל להתחיל לבנות לעצמי את החיים שאחרי.

בחודש האחרון לפרויקט עבדתי צמוד למנהל הפיתוח והטכנולוגי הראשי של דלתא - יואל אייל. הוא עזר לי ליישם את הפתרונות אותם פיתחתי, חשף אותי לטכנולוגיות חדשות שלא הכרתי וקירב אותי מאוד לתחושה של עבודה עם בעל מקצוע מתעשייה שהייתה זרה לי. העבודה מולו לימדה אותי המון וקדמה את הפרויקט. במקביל ניהלתי שיחות עם נשים מאוכלוסיית היעד של המוצר, אשר התרגשו מהרעיון והאפשרויות שהמוצר יכול לספק, מה שהגביר את תחושת השליחות שלי ומילא אותי בהמון סיפוק והתרגשות לקראת סוף התהליך.
 
ספר על הפרויקט
בפרויקט בחרתי לעסוק בנשים החולות בסרטן השד. זוהי המחלה הנחשבת כשכיחה ביותר בקרב נשים בעולם המערבי ולמרות שמבחינת מחקר ופיתוח יש הרבה התקדמות בתחום, אין מספיק מוצרים אשר יכולים לתת מענה לצורכים הייחודיים של נשים אלו.
כיוון שמחלה זאת משפיעה על נשים במישור הנפשי יחד עם הפיזי, היה לי חשוב לעצב מוצר שייתן מענה לצרכים הפיזיים ויתייחס לתחושות הנפשיות של דימוי גוף נמוך ותחושת נשיות שנפגעה כתוצאה מן המחלה והשינוי הגופני שנוצר בעקבותיה.
 
יעל וינוקור - פרויקט גמר
 
את המחלה חקרתי בשני מישורים עיקריים, ספרות מקצועית ושיחות עם נשים שמתמודדות עם המחלה. את המחקר ערכתי בשת"פ עם עמותת "יד - להחלמה" המשויכת לאגודה למלחמה בסרטן. לאורך המחקר הבנתי כי השלב הרגיש ביותר במחלה הוא שלב הסרת הגידול, אשר מייצר את השינוי הגופני שמשפיע על התחושות הפיזיות והרגשיות. על כן התרכזתי בנושא אי הסימטריה בין השדיים.
הבנתי כי החזיות הקיימות היום אינן עונות בצורה טובה על הצרכים של נשים אלו ולכן בחרתי להתמקד בעיצוב חזייה, שתאפשר פתרונות למצב הפיזי ותהיה נשית וסקסית, בכך תספק צורך נפשי חשוב לחולה.
 
בשלב מוקדם של הפיתוח הבנתי שבשביל לעצב חזייה בצורה נכונה עליי להתמקד עוד יותר בשלב מסוים של המחלה תוך מציאת פתרונות שיאפשרו פיתוח עתידי למכלול הצרכים של נשים אלו בשלבים שונים במחלה.

בחרתי להתמקד בשלב השחזור ההדרגתי אשר נעשה לאחר כריתה מלאה של השד ואורך כ- 6-12 חודשים. זוהי תקופת זמן ארוכה מאוד בה משוחזר שד האישה בשלבים ורק בסוף התהליך השד חוזר לגודלו המקורי. כלומר אישה נתונה במצב אי סימטרי קרוב לשנה.
 
עיצבתי חזייה אי סימטרית, שיכולה לתת מענה לכל שד בנפרד על פי הצורך הנדרש לו. ויחד עם זאת שתראה כחזייה שלמה והרמונית. פתרונות תמיכה נוחים אשר אינם מתבססים על המקובל בחזיות שאינן ספורטיבית. הגנה מרבית על אזורים רגישים בשד כתוצאה מהניתוח תוך שימוש בבדים טבעיים וטכנולוגיות ללא תפר. ובנוסף פתרונות דינמיים לטשטוש הסימטריה בהתאם לגודל השד המשתנה לאורך התהליך. כל זאת עטפתי בעיצוב המשדר נוחות ניקיון ונשיות.
 
יעל וינוקור - פרויקט גמר
יעל וינוקור - פרויקט גמר
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
התהליך שעברתי בפרויקט מורכב מהמון רבדים. במחקר עצמו עסקתי בעיקר בלמידה של תחום רפואי והשלכותיו על המטופל, הקשבה למטופל וניתוח הצרכים שלו, בעיקר הלא מפורשים (אלו שצריך להבין בין השורות), התייעצות עם גורמים רפואיים והבנה של הצרכים הפיזיים ומהם הפתרונות שלא קיימים היום ויכולים להשפיע לטובה. ניתוח של כל מכלול המידע שצברתי ומציאת הדרך שבה העיצוב יכול להתערב לטובתם של כל הצדדים.
 
בתהליך הפיתוח מצאתי עצמי לומדת תחום שלא הייתה לי בו נגיעה כלל, תחום טקסטיל האופנה וההלבשה התחתונה. בזכות הלמידה הרחבתי את הידע מטכנולוגיות ועד הבד שהחזייה עשויה ממנו ומה הוא משדר לאישה שלובשת אותו. מהי מיניות, תחושת נשיות וכיצד היא משפיעה על נשים בכלל ונשים חולות סרטן בפרט.

בתהליך היישום למדתי לעבוד אל מול אנשי מקצוע ופסי ייצור, על מה צריך לוותר ועל מה אפשר להתעקש גם במחיר של מתיחת גבולות הטכנולוגיה.

לסיכומו של עניין, אני יכולה להגיד שרוב התהליך עסק בלמידה ניתוח ויישום, כך שלב אחר שלב עד התוצאה הסופית.

 
האם אתה מרוצה מהתוצר?
אני מאוד מרוצה מהתוצר ויודעת כי זוהי רק ההתחלה של הוצאת הרעיון אל הפועל. המוצר שפתחתי מכיל בתוכו תשתית לייצור סוג חדש של חזיות שיעזרו לנשים רבות ועל כן אני מרוצה מתרגשת ומסופקת.
 
תני טיפ לסטודנט/ית על תהליך פרויקט גמר.
לבחור נושא שקרוב ללבך ושאפשר להיות בטוחים שיעניין אותך לטווח הארוך. עיסוק בצורך אמיתי וקיים הוא בעל חשיבות עצומה ומניב תוצאות מעניינות וחדשניות.

ברגע שהבחירה על הנושא נעשית בשלב מוקדם ויש חיבור לנושא, התהליך עצמו נפרש לפניך, בצורה מתודית ומסודרת וכל שנותר הוא לצלול לתוכו.
 
 

עיצוב פנים
תקשורת חזותית