חדשות והודעות

המדריך המלא לצליחת תקופת הבחינות

  

השעות הנוספות שמכונות הצילום במכון עובדות, כיתות הקורסים ששוב מתמלאות סטודנטים וקבוצות ה'וואטס-אפ' שמרועננות, הן חלק מהסממנים לתקופה שכבר ממש כאן מעבר לפינה. סוף הסמסטר הגיע ואיתו תקופת המבחנים הלחוצה והאינטנסיבית.
 
 יחד עם חני קונפורטס שרמן, מומחית ללקויות למידה והפרעת קשב וריכוז, הכנו עבורכם מדריך שיעזור לכם ללמוד נכון ויעיל יותר לבחינות. ובלי אף מילה על שוקולד.
 
 
 
 
 
 
 

 
 
שלב מקדים- איסוף וארגון החומר הלימודי:
  •  נסו לברר את מבנה המבחן- מה הם סוגי השאלות, האם הוא פתוח או סגור ועוד. הכרת המבנה תעזור במיקוד הלימודים לבחינה.
  • חסר לכם חומר לימודי שצפוי להופיע בשאלות הבחינה? זה בדיוק הזמן להתחבב על החברים לקורס ולחפש סטודנט/ית רציני שניתן להשלים ממנו את החומר הנדרש. שימו לב והיזהרו שאיסוף החומרים לא יכפיל וישלש את כמות החומר שיש ללמוד- בררו היטב את טיב החומר שמושג ממקורות זרים.
  • זכרו- תרגול ופתרון שאלות אכן ממקדים לפרקטיקת פתרון הבחינה, אך אינם תחליף לחומר מסוכם.
  • זהו? השגתם את כל חומר הלימוד הדרוש לבחינה? מצוין, עכשיו לסכם- כשבועיים לפני המבחן השקיעו כשעה וחצי בכל יום לחלוקת החומר לתתי נושאים, הגדרות, תיאוריות, תהליכים, תרגול והסברים בנקודות תמציתיות. שיטת המירקור היא אכן שיטה יעילה ומוכרת, אך נסו לסדר את הנושאים ותתי הנושאים בטבלה, זו שיטה מוצלחת אפילו יותר.
  • סיכום משמעותו לקצר ולתמצת- סכמו בנקודות ולא בטקסט ארוך.
  • את ימי הלימוד לבחינה נקבע על ידי גזירת זמנים לאחור. לדוג': אם תאריך המבחן הוא ב8.7.14, רושמים מה לומדים ב-7, ואז ב6 ואז ... עד שמגיעים למסקנה שצריך להתחיל ללמוד ב1.7.14.
  • אם שפר עליכם מזלכם ונקבעו לכם שתי בחינות בהפרש קטן (3-4 ימים), יש ללמוד קודם למבחן הראשון ורק אחריו למבחן השני. הימנעו מערבוב בין נושאי לימוד שונים.
 

 
 
אחרי שסיכמתם, סידרתם וארגנתם את החומר הלימודי כמו שצריך, הגיע השלב הקשה באמת, לשבת וללמוד:
  •  אל תפריזו-חמישה עד שבעה ימים- זה פרק הזמן שיש להשקיע ללימוד לבחינה.
  • זה לא הזמן להתבודד- מומלץ ללמוד בזוגות או בקבוצות קטנות. הלימוד בזוג גורם לנו להתחייב ועוזר לנו לא לעשות לעצמנו הנחות. הלימוד המשותף מפרה ובדיבור על החומר אנו בודקים את ההבנה.
  • ארוחה ספונטנית, צפייה בסדרת טלוויזיה ואפילו חשק בלתי נשלט לשטיפת כלים הם סימפטומים לגירויים ופיתויים העומדים בפנינו כאשר אנו לומדים בבית. נסו לא לשבת וללמוד בבית, עשו זאת בספריה או בבית של חבר. 
  • מורשת הקרב ההרואית של " למדנו 14 שעות ברצף!" היא בהחלט מרשימה אך לרוב לא הגיונית ויעילה. חשוב לזכור שאנו לא נממדים לפי כמות שעות הלימוד אלא לפי כמות החומר שלמדנו, התפוקה שלנו. ארגון וחלוקה נכונה של החומר מפזרים את העומס.
  • תרגלו את זמני פתרון השאלות במבחן- הקציבו זמן לפתרון כל שאלה או תרגיל, במידה ואינכם מצליחים לפתור את הנ"ל אל תתקעו וחזרו אל התרגיל מאוחר יותר. תרגול עמידה בזמנים חשוב לא פחות מפתרון התרגילים.
  • חדדו את הזיכרון- בסוף כל יום למידה קחו פיסת נייר ורשמו בשליפה את כל הנושאים שנלמדו היום.
  • השאירו את תרגול הסימולציות לשלושת הימים שלפני הבחינה. נצלו את הזמן במעבר על החומר הלימודי כולו.
 

 
 
כמה קל להחליט שיוצאים להפסקה וכמה קשה לחזור ממנה... איך לא להתפזר ולהישאר ממוקדים:
  • קבעו זמני הפסקה בין נושאים ופרקים ולא בשעות שרירותיות.
  • הגדירו את משך ההפסקה ואל תיגררו עם החזרה ללימודים.
  • פזרו מספר רב של הפסקות מנוחה קטנות בנות 5-10 דקות והימנעו מהפסקה אחת גדולה.
 


ספוילר-קלישאה : לימוד לבחינה זה לא משחק כדורגל, ניסים לא מתרחשים, לרוב, בדקה ה-90. זה הזמן לסיים את החזרות ובעיקר לנוח.
  •  בערב לפני המבחן הפסיקו ללמוד וצאו למנוחה ולהתאוורורת.
  • נסו לישון טוב בלילה- 7-8 שעות. עייפות עלולה לפגוע בביצועים שלכם בזמן הבחינה.
  • בבוקר מבחן – לא ללמוד! אמרנו כבר, אין ניסים. מה שלא למדנו עד יום לפני המבחן כבר לא נלמד.
  • אכלו ארוחת בוקר מזינה וקלה ונסו להרגע.
  • למרות התחביב המשונה שפיתחו מספר רב של סטודנטים לדבר על החומר לפני הבחינה, אל תיתנו לאנשים להלחיץ אתכם לפני הבחינה.
 

 
 
דקה לפני שמתחילות המחשבות לאן יוצאים לבלות אחרי הבחינה, השקיעו מחשבה בפעם האחרונה בפתרונה.
  • המטרה במבחן היא לצבור כמה שיותר נקודות. לכן, עם קבלת הבחינה נקרא היטב את כלל השאלות ונחלק אותן לקשות וקלות. התחילו לפתור את הבחינה מהשאלות הקלות עבורכם ורק אז עברו לקשות.
  • חוששים מ'בלאק אאוט'?  אחת השיטות להימנעות היא 'פריקת' כל תתי הנושאים העולים לראשנו לצידה של כל שאלה.
  • במבחנים אמריקאים עיקר הבלבול נובע מחוסר תשומת לב למילות הקישור והניגוד של ההיגדים. הקלו על עצמכם והדגישו אותן על מנת שתוכלו לאמוד על ההבדלים בין התשובות.
  • כדאי לשים לב, לפעמים מרוב לחץ אנו לא מבחינים כי חלק מההיגדים בשאלות האמריקאיות הן הפתרונות לשאלות אחרות במבחן.
  • צריכים לכתוב תשובה במחברת בחינה? לפני כתיבת התשובה מומלץ לכתוב בשנית בראש הדף את נוסח השאלה, פעולה זו תעזור לנו להתמקד בתשובה עניינית והעונה על כלל הסעיפים.
  • סדר! סדר! סדר!- לא להפוך טיוטא למקור, להימנע מחיצים, איקסים ומחיקות מיותרות. סדר במחברת הבחינה ומרקור התשובה הנכונה ויקלו על הבוחן להבין את כוונתכם וימקד אותו על תשובתכם.
  • זה לא הזמן לחסוך בדפים- כתבו בכתב גדול מהרגיל והקצו דף חדש לכל שאלה.
  • וודאו כי עניתם על השאלה במלואה ולא על חלקה.
  • הימנעו מטעויות חישוביות מיותרות- הקפידו על כל חישוב במחשבון.
 
זכרו: הרעיון במבחן- להפגין ידע ולהראות שאנחנו יודעים את החומר בצורה הכי ברורה.
 

חני קונפורט שרמן
 
ההמלצות בכתבה זו ניתנו לסטודנטים של HIT  במסגרת סדנת "הכנה לבחינות" בהנחיית חני קונפורטס שרמן, מומחית ללקויות למידה והפרעת קשב וריכוז, שיזם המרכז לנגישות אקדמית HIT . המרכז מעניק סיוע לסטודנטים עם לקויות למידה וצרכים יחודיים.