חדשות והודעות

במסגרת שת"פ עם הטכניון - סטודנטים ממדעי המחשב ב HIT פיתחו תוכנה ייחודית


אנו חיים בעולם טכנולוגי, עולם שבו בכל יום הידע מתחדש ומתעדכן. בעולם שכזה יש למדענים תפקיד מכריע בהעברה והנגשת הידע והרעיונות לציבור הרחב. כיום מדענים רבים מתקשים להציג את הרעיונות בתקשורת משתי סיבות עיקריות: האחת מדענים נוטים להשתמש במושגים מקצועיים שלא מובנים לציבור הרחב, והשניה היא כי הכתיבה שלהם היא כתיבה מאוד אקדמית שלא מתאימה לעיתונות ולתקשורת.
 

בשיתוף פעולה ייחודי בין המכון הטכנולוגי לטכניון, נועם צ'פניק ורועי יוסף – סטודנטים בשנה ג' מהמחלקה למדעי המחשב, ואורן אטיה בוגר התואר, בהנחייתו של ד"ר אלעד שגב,  כתבו תוכנה המאפשרת למדענים לבחון עד כמה הטקסט שכתבו מתאים לקהל הרחב.

הנחת היסוד לכתיבת התוכנה הייתה כי עיתונאים כותבים בשפה המתאימה לקהל היעד שלהם, וכדי לזהות את השפה בה משתמשים העיתונאים התוכנה סרקה כרבע מיליון כתבות בעיתונות בשפה האנגלית, וכללה יותר ממאה מיליון מילים. מילים אלו דורגו לפי רמת שכחיות שלהן, ונכתב ממשק משתמש המאפשר לכל משתמש לבחון את ההתאמה של הכתבה אותה הוא רוצה לפרסם לקהל היעד.

פרופ' אילת ברעם צברי מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון, הייתה שותפה מלאה לאפיון התוכנה, וזו אף נבדקה ע"י ציפורה רקדזון, דוקטורנטית בקבוצת המחקר ,אשר השוותה בעזרתה כתבות שנכתבו על ידי מדענים לקהל הרחב.

תוצאות המחקר פורסמו והוצגו בכנס links  (learning in Networked society) שהתקיים השבוע בטכניון, וכעת הקבוצה עובדת על כתיבת מאמר אקדמי בנושא.

נועם צ'פניק: "האפשרות להיות שותף לפרויקט מחקרי נתנה לי את ההזדמנות להתנסות בעבודה עם צוות מגוון של אנשים מתחומים שונים ועבודה מול "לקוח", דרישות וזמנים, ניסיון שיעזור לי בהמשך. בנוסף לכך במהלך הפרויקט נתקלתי במכשולים טכנולוגיים, אשר בזכות הידע שצברתי במשך התואר הצלחתי להתגבר עליהם ולפתח את כישוריי בתור תוכניתן."

רועי יוסף : "במסגרת המחקר נחשפתי לתחום כריית הנתונים והכרתי טכנולוגיות שעזרו לי לפעול בתחום ולהשתמש במידע שצברתי לצורך ביצוע הפרויקט. הפרויקט אפשר לי להתנסות בעבודה מול אנשים תוך קיום דרישות ספציפיות, עמידה בזמנים ותחזוקה שוטפת של הפרויקט, דבר אשר יועיל לי גם בעתיד".