חדשות והודעות

"הוכיחו מנהיגות מדעית"

   
פרופ' אדוארד יעקובוב, פרופ' לב רפופורט, פרופ' בוריס פיינברג וד"ר יוסף בן עזרא קיבלו השבוע תעודות הוקרה מידי שרת העלייה והקליטה סופה לנדבר, בטקס מרגש שנערך לציון 25 שנים לעלייתם ולקליטתם של המדענים העולים במערכת ההשכלה הגבוהה ולהעלאה על נס את תרומתם לקידום המדע, המחקר והפיתוח בישראל.

ארבעת אנשי הסגללאחר קבלת התעודות
בתמונה (מימין לשמאל): פרופ' בוריס פיינברג, ד"ר יוסף בן עזרא, פרופ' אדוארד יעקובוב, פרופ' לב רפופורט
 
לכבוד ולהוקרה זכו חמישה עשר מדענים וחוקרים מובילים ממוסדות אקדמיים שונים מרחבי הארץ, מדענים שהגיעו ממדינות שונות כמו : ברה"מ לשעבר, ארה"ב, צרפת, אוסטרליה ועוד. בין הזוכים : פרופ' ואדים לוויט אשר החל את הקריירה האקדמית שלו כראש מחלקה למדעי המחשב ב- HIT וכיום מכהן כדיקן ביה"ס ללימודים מתקדמים באוניברסיטת אריאל, פרופ' אווה אילוז בן פורת נשיאת בצלאל, פרופ' שמואל שפרן סגן נשיא מכון וייצמן פרופ' חיים סוקניק נשיא המרכז האקדמי לב, פרופ' אברהם קורול ראש המכון לאבולוציה באוניברסיטת חיפה, פרופ' בוריס זלצמן מאוניברסיטת בן גוריון ועוד. המכון הטכנולוגי חולון התברך בנציגות משמעותית ומכובדת של ארבעה נציגים מתוך חמישה עשר שזכו להוקרה יוצאת הדופן בראשם נשיא המכון פרופ' אדוארד יעקובוביחד עם פרופ' לב רפופורט, פרופ' בוריס פיינברגוד"ר יוסף בן עזרא.
 
פרופ' לב רפופורטהינו אחד המובילים בתחום חיכוך ובלאי בננו חומרים. הוא הקים במכון מעבדה לטריבולוגיה, בארץ קיימות שתי מעבדות בלבד השנייה בטכניון. במעבדה מתבצעות עבודות מחקר יישומי חשוב וחלקן מוזמנות ע"י תעשיות מובילות בארץ. פרופ' רפפורט מוזמן להרצות בכנסים בין לאומים רבים ופרסם יותר מ-100 מאמרים בעיתונים בין-לאומים. פרופ' לב רפופורטזוכה באופן סדרתי בקרנות מחקר לאומיות ובינלאומיות יוקרתיות ולאחרונה נבחר לנשיא איגוד טריבולוגיה.

פרופ' בוריס פיינברגשימש כדקאן מחקר במכון ותרם רבות לעידוד מחקר בסיסי ויישומי בקרב חברי הסגל האקדמי. פרופ' פיינברג נחשב לאחד המובילים בתחום ננופוטוניקה, תחום אשר מבטיח התפתחויות חשובות מאד באלקטרוניקה, הנדסה, חומרים ועוד. פרופ' פיינברג פרסם יותר מ-120 מאמרים ונתן הרצאות מוזמנות בכנסים מובילים בין לאומים בנושאים של ננו-מדע וננופוטוניקה.

ד"ר יוסף בן עזרא  הקים את דקאנט לימודי ההסמכה ושימש בו כדקאן משנת 2002-2007, כיום הוא משמש כדקאן הפקולטה להנדסה עם כ-1200 סטודנטים, הלומדים במסגרת תואר ראשון ושני. לד"ר בן עזרא תרומה חשובה להקמת מרכזי מחקר ומעבדות משוכללות וחדשניות במכון. לאחרונה מונה בן עזרא לראש מרכז החדשנות AIH -Academic Innovation Hub" ". בנוסף יזם יחד עם עמיתיו הקמת מרכז מצוינות למולטימודלטי IC3M. לפני שנה יזם ומאז מוביל את הפרויקט מהנדסי העתיד 2020 המקדמת פרדיגמת לימודים חדשנית-למידה מעמיקה ומשמעותית דרך פרויקטים משותפים עם התעשייה.
 
פרופ' אדוארד יעקובוב במעמד קבלת התעודה
בתמונה: פרופ' אדוארד יעקובובבמעמד קבלת התעודה

בנאום מרשים שנשאה שרת העלייה והקליטה סופה לנדבר היא ציינה את תרומתה הדרמטית של העלייה בעשרים וחמש השנים האחרונות למיצובה של ישראל כאחת המעצמות הטכנולוגיות המובילות בעולם : "במשך 25 השנים שחלפו מאז פתיחת שערי ברית המועצות, שינתה ישראל את פניה ללא הכר. עתה כבר ברור שצמיחתה הכלכלית של מדינתנו בשנים האחרונות לא הייתה יכולה להתחולל ללא העלייה הגדולה והמבורכת שכלל אלפי מדענים מכל העולם".

השרה הוסיפה וציינה את האתגרים הרבים שעמדו בפני העולים ארצה : "היום אנו מעלים על נס את המדענים ותרומתם, אשר בהשקעה ובמאמץ רב, לו נדרשה נחישות והתמדה, פילסו דרכם והשתלבו בתפקידים בכירים באקדמיה הישראלית. המדענים העולים פגשו בהגיעם מציאות של תחרות קשה על כל משרה ולכן אותם שנקלטו כחברי סגל בכיר במסלול האקדמי הוכיחו מצוינות מדעית בולטת למרות קשיי העלייה וההכרח להסתגל לסביבה ולתרבות מחקרית שונה".

במעמד הטקס הוקרן סרטון קצר ("תעודת זהות") על פועלו של כל אחד ממקבלי תעודת ההוקרה. הסרטון הציג את מקום עבודתם, סיפור עלייתם, השתלבותם בחברה הישראלית, את חזונם לגבי המוסד האקדמי בו הם עובדים ומדינת ישראל.

בסרטון של פרופ' אדוארד יעקובוב, נשיא HITהוא מספר :
"עליתי ארצה מטעמי ציונות ואהבת ארץ ישראל, חיפשתי אתגר כדי לעזור למדינה שאני כל כך אוהב. הגעתי למכון והקמתי את הפקולטה למדעים אותה הובלתי במשך תשע שנים. אנו מכשירים בוגרים לתעשייה, לכלכלה, לחברה ולמשק, אנו לא רק מכשירים אותם אלא מחנכים אותם לאזרחות טובה למדינת ישראל. אני אוהב את מדינת ישראל, זה בלבי ולכן אני רוצה לפתח את המכון ולהפוך אותו למוסד מוביל, דינמי ברמה אוניברסיטאית, כי אני מאמין ומשוכנע שלמכון יש תפקיד מאד חשוב במדינת ישראל. בסופו של דבר כולנו מבינים גם במכון וגם במוסדות אחרים כי ההשכלה הגבוהה היא המפתח לשגשוג המדינה".
 
מבין 90 חברי הסגל התקניים במכון, שליש הם אקדמאיים שעלו בעשרים וחמש השנים האחרונות מברה"מ, צרפת, רומניה, ארצות הברית והשתלבו בו בהצלחה רבה. המכון הוא בית חם עבור המדענים שהגיעו וכאלה שעוד יגיעו וישתלבו בתקופה הקרובה.
 
טקס הוקרה למדענים עולים ממשרד הקליטה

השנה יצטרפו אל שורותינו מדענים עולים מבלגיה, ארה"ב, צרפת, רוסיה ועוד. בין המדענים שהגיעו : ד"ר גיא יוסקוביץ מספרד, פרופ' פבל קודריאבצב מרוסיה וד"ר הדסה יעקובוביץ מבלגיה ועוד הזרוע נטויה.
גם בקרב הסטודנטים יש עולים חדשים רבים אשר זוכים לבית ויחס חם ומקבלים מלגות ותכניות העשרה המותאמות להם. כשליש מהסטודנטים הלומדים במכון הם בני משפחות שעלו ארצה בעשרים וחמש השנים האחרונות.

המכון שם לו למטרה בשנים הקרובות להביא סטודנטים ואוכלוסיות איכות מכל רחבי העולם ומכל קצווי הארץ : החל מהאוכלוסייה הדרוזית המגלמת פוטנציאל איכות בלתי רגיל , עולים חדשים, יהודים מרחבי העולם והמשך ביוצאי יחידות עילית בצה"ל כמו יחידת "מגלן" שיאומצו על ידי המכון בתכניות מיוחדות ויצטרפו למשפחה הגדולה של HIT.