חדשות והודעות

פרופ' אדוארד יעקובוב ביקר באוזבקיסטן כמשקיף בינלאומי בבחירות לנשיאות

 
פרופ' יעקובוב, נשיא HIT, ביקר באוזבקיסטן לפני כשבועיים כמשקיף בינלאומי בבחירות לנשיאות שנערכו במדינה, כחלק ממשלחת של שמונה נציגים ישראליים שנבחרו על ידי השגרירות האוזבקית בארץ. מדובר במשלחת בלתי תלויה שמנתה שני חברי כנסת מכהנים, ח"כ לשעבר, 2 אנשי אקדמיה ואיש עסקים אשר הוזמנו ע"י ועדת הבחירות המרכזית של המדינה. הקבוצה אשר הצטרפה ל - 600 משקיפים מ-40 מדינות אשר הוזמנו במטרה להראות שקיפות ודמוקרטיות, אפילו תיבות ההצבעה היו שקופות) ממדינות ה-OCD הגיעו 174 משקיפים.
 
פרופ' יעקובוב מבקר כמשקיף באחת מהקלפיות בבחירות לנשיאות באוזבקיסטן
פרופ' אדוארד יעקובוב מבקר כמשקיף באחת מהקלפיות בבחירות לנשיאות באוזבקיסטן
 
"אוזבקיסטן חווה תהליך של ליברליזציה בניסיון לדמות לאחיותיה באירופה" אומר פרופ' יעקובוב. "בשיחות שקימתי עם אנשים הם קיבלו בברכה את השינוי והדבר בא לידי ביטוי באחוזי ההצבעה הגבוהים מאוד -87%".
 
"המעבר מהמשטר הדיקטטורי הסובייטי למשטר הדמוקרטי המודרני הוא תהליך, ועצם העובדה שהם מקיימים את הבחירות ושהם מזמינים משקיפים, זה חלק מאוד חשוב בתהליך הזה".
 
לדברי פרופ' יעקובוב , לישראל יכול להיות תפקיד משמעותי בשינוי שעומד לעבור על אוזבקיסטן. שתי המדינות מקיימות יחסים דיפלומטיים מלאים מאז 1992, ועל אף שמדובר במדינה מוסלמית, היא נחשבת לידידה קרובה מאוד של ישראל. פרופ' יעקובוב מציין כי ב־25 השנים האחרונות לא תמכו האוזבקים בשום הצבעה נגד ישראל באו"ם, וכאשר הם אירחו באוקטובר האחרון את מפגש שרי החוץ של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי, לא הופיעה בהצהרת הסיכום שום מילה על ישראל ועל הסכסוך עם הפלסטינים.
 
פרופ' יעקובוב באולם הועידה הבינאלומית בנושא בחירות וחקיקה שהתקיימה בטשקנט
פרופ' אדוארד יעקובוב באולם הועידה הבינאלומית בנושא בחירות וחקיקה שהתקיימה בטשקנט
 
"הם מסתכלים עלינו כעל מדינה שנחשבת מעצמה טכנולוגית, עם הישגים ברפואה, בחקלאות, בביטחון, היי־טק. אז למה שאנחנו לא ננצל את זה?", הוא אומר. "אם נשמור על יחסים קרובים איתם, נוכל לשמור עליהם כמדינה מודרנית ולא נאפשר לקיצונים להזיז אותם"
 
פרופ' יעקובוב מזכיר גם כי על אף שתושבי אוזבקיסטן הם מוסלמים, הם הקפידו לשמור על יחס חם עם הקהילה היהודית במדינה ואף פתחו את דלתותיהם בפני יהודים מפולין שנמלטו מהנאצים במלחמת העולם השנייה.
 
לפי פרופ' יעקובוב, ליוצאי אוזבקיסטן שהגיעו לארץ אחרי קריסת ברית המועצות יש תפקיד מכריע בקירוב הלבבות בין העמים ובחיזוק הקשרים בין המדינות, מאחר שהם מבינים את השפה ואת התרבות. הוא עצמו מיישם זאת במסגרת תפקידו כנשיא המכון הטכנולוגי חולון, שהוא המוסד האקדמי הישראלי הראשון שחתם על הסכם שיתוף פעולה עם האוניברסיטה הטכנית הממלכתית בטשקנט בתחומי הטכנולוגיה והסייבר.
 
פרופ' יעקובוב מציין כי הנשיא הנבחר מירזיאייב יצטרך לקדם דור חדש של מנהלים ומנהיגים שיסייעו להוביל את המדינה במקום נציגי הדור הוותיק. "הוא צריך רמה יותר גבוהה של ההשכלה הגבוהה – בתחומי הכלכלה, פיננסים, הנדסה, רפואה, חקלאות – והייתי רוצה לראות אותו מקים קרן גדולה עבור צעירים בעלי פוטנציאל ושולח אותם למוסדות המובילים בעולם, כולל בישראל".
 
 
 
פורסם: 12.12.16