חדשות והודעות

"זכיתי לגעת בחיים של אנשים"

 
ביום מעורבות חברתית האחרון עלה אל הבמה מוטי חרמץ, סטודנט שנה ב' במדעי המחשב
ושיתף בסיפורו האישי כמתנדב בעמותת אנוש, המעניקה סיוע לנפגעי נפש ופועלת לשילובם בקהילה.
 

"בעמותת 'אנוש' נפל לי האסימון, שלמעשה כולנו עוברים משברים בחיים, ולכולנו יש את הפוטנציאל להיפגע נפשית, כך או אחרת"

 
 
מוטי חרמץ, בן 24 מחולון, הוא סטודנט שנה ב' למדעי המחשב אשר משלב עבודה בתחום אבטחת מידע. בין לבין הוא מצא גם לא מעט זמן כדי להתנדב בעמותת אנוש בחולון.
 
"בחרתי להתנדב בעמותת אנוש, עמותה שמטרתה מתן סיוע לנפגעי נפש ושילובם בקהילה. סניף העמותה בחולון  הוא בעצם מועדון חברתי של העמותה, לנפגעי הנפש בחולון.
הפעילות במועדון כוללת מספר מפגשים בשבוע, שבהם באים חברי המועדון למגוון פעילויות: לראות את החברים ולדבר על היומיום, לעבור סדנאות שמועברות על-ידי העובדים והמתנדבים, הרצאות אורח מרתקות, פעילויות חברתיות מחוץ למועדון, כמו הצגות, מוזיאונים, טיולים וכו'.

למען האמת, עד שהתחלתי להתנדב שם, לא באמת הבנתי  מי האנשים שאני הולך להתנדב עבורם. למדתי, שנפגעי הנפש הם אנשים שחלקם הגדול עבר טראומה, או מאורע שקטע להם את רצף החיים התקין. שם נפל לי האסימון, שלמעשה כולנו עוברים משברים בחיים, ולכולנו יש את הפוטנציאל להיפגע נפשית, כך או אחרת. ההכרה בעובדה הזו היא מפחידה, אך היא גם נותנת פרופורציות אחרות לגבי החיים, ואני שמח שאני יכול להיות בצד שנותן.
 
במועדון גם הבנתי, שמחלות הנפש לא פוסחות על אף סקטור או מגזר באוכלוסיה.  פגשתי שם  מגוון אנשים, מכל הקשת הרחבה של מחלות הנפש, מדיכאונות, ועד לסכיזופרניה, עשירים ועניים, משכילים ובורים, מבוגרים וצעירים.
 
מוטי חרמץ מדבר ביום מעורבות חברתית במכון
 
אופי ההתנדבות "הרשמי" שלי כלל הדרכות בעיקר בתחום המחשבים, אבל באופן הלא רשמי, מהות ההתנדבות לדעתי הייתה פחות הצד הטכני של ההדרכה, ויותר הצד האנושי והבין- אישי, של שיחות על כוס קפה ומתן פרספקטיבה נוספת על החיים לאותם האנשים, ייעוץ במגוון נושאים, מזוגיות ועד קריירה.
 
בהתחלה זה יכול להיות קצת מביך לדבר כיועץ לאדם שיכול להיות מבוגר ממני פי 2 , אבל חשוב להבין שדברים שנראים בעיניינו טריוויאליים, אינם תמיד כך אצל הצד השני, וגם לנו " הילדים" יש לפעמים מה לחדש אצל אנשים מכל הגילאים ומכל הסוגים.
 
את ההתנדבות התחלתי כמו כולם, כי יש מלגה הניתנת תמורת 25 שעות פעילות.
המלגה היא על בסיס ציון פסיכומטרי. בחרתי להתנדב דווקא בעמותת אנוש, כי  ביום ההצגה של העמותות, הגיע איש שסיפר על תהליך שיקום שהוא עבר בעמותה, וראיתי את החשיבות הרבה לחומר האנושי שנמצא שם. משהו בי הסתקרן מהצד השונה הזה, שרובנו לא מכירים ובעיקר מסתייגים ממנו. מיותר לציין שבשלב מסוים נושא המחויבות למתן 25 שעות הפך לשולי, והמשכתי להגיע גם מעבר לשעות שהמלגה מחייבת.
 
מוטי חרמץ מדבר ביום מעורבות חברתית במכון
 
את הסיפוק העיקרי אני שואב מכך שאני באמת רואה ששיניתי משהו בחיים של בן אדם, אם זה לתת לו תקווה בקשר לעתידו, או אפילו סתם לעמוד לצידו ברגעים קשים. זו זכות גדולה כי מדובר באנשים שהתמיכה הזו באמת חסרה להם, וכשהיא ניתנת להם, זה יכול לעשות את כל ההבדל עבורם.
 
 
לרשימת העמותות  בהן ניתן להתנדב תמורת מלגה הקש כאן
 
לפרטים נוספים ניתן לפנות:
יפעה בנר, רכזת מלגות וסיוע  ifaab@hit.ac.il  03-5026637