חדשות והודעות

תערוכת אמנות, מדע, טכנולוגיה - מבט מישראל


אמנים ישראליים ממוסדות אקדמיים בישראל מציגים בקייב, אוקראינה עבודות המחברות בין אמנות ועיצוב למדע וטכנולוגיה בראיה ישראלית עכשווית.


21-23 בנובמבר, 2014, קייב, אוקראינה


התערוכה "אמנות, מדע, טכנולוגיה – מבט מישראל" נפתחה ב-21 בנובמבר בקייב, אוקראינה במעמד שגריר ישראל באוקראינה, ראובן דינאל, ראש נתיב, גב' נעמי בן עמי ונשיא HIT מכון טכנולוגי חולון פרופ' אדוארד יעקובוב. התערוכה מציגה 16 עבודות של אמנים ממוסדות אקדמיים בישראל, העוסקות ומחברות בין תחום האמנות-עיצוב לתחום המדע-טכנולוגיה. התערוכה הינה פרי שיתוף פעולה בין HIT מכון טכנולוגי חולון לבין ארגון נתיב ומרכז התרבות הישראלי בקייב בחסות שגרירות ישראל באוקראינה.

אוצרות ועיצוב התערוכה:
ד"ר אילת יעל ון-אסן , האדריכלית לילך שטיאט, וד"ר סייפן-ג'וליה בורגיני מ- HIT  מכון טכנולוגי חולון.
 
פתיחת תערוכת אמנות, מדע, טכנולוגיה - מבט מישראל
 
התערוכה הינה תערוכת המשך לתערוכת Machine IL שהתקיימה במסגרת הפסטיבל היוקרתי ארס אלקטרוניקה בעיר לינץ שבאוסטריה, בספטמבר 2013. העבודות הן פרי יצירתם של מרצים ובוגרים מהמוסדות HIT מכון טכנולוגי חולון, בצלאל, שנקר, האוניברסיטה העברית, המדרשה לאמנות בבית ברל, המרכז הבינתחומי בהרצליה וסמינר הקיבוצים.
 
במהלך עבודתם על הפרויקטים, אימצו האומנים פרקטיקות מתחומי המדעים והטכנולוגיה, חלקם תוך שיתופי פעולה עם חוקרים ואנשי מקצוע מתחומים אלה. בין הפרויקטים המוצגים, כאלה המושתתים על מחקרים בתחומי הרובוטיקה, מדעי המוח, טכנולוגיות המידע והאינטליגנציה מלאכותית. אחרים בוחנים מודלים שונים של אינטראקטיביות ופרספציה, תוך פיתוח אמצעי ייצור ושפות אסתטיות חדשות.
 
ההמצאות המדעיות והפיתוחים הטכנולוגיים של השנים האחרונות אינם ביטוי לחזון עתידי, אלא מסמנים שלב חדש של מציאות משתנה שאנו מתקשים לעכל את השלכותיה בזמן אמת. הרצון לחקור את המשמעויות הנגזרות מחידושים אלו הוביל בשנים האחרונות אמנים רבים לשלב בעבודתם אמצעי ביטוי חדשים, שמקורם בהמצאות מדעיות וטכנולוגיות, במטרה לבחון את המשמעויות של חידושים אלה על הקיום האנושי. שאלות העוסקות בטבע החיים ובמנגנונים המבנים אותם, בגבולות ההכרה האנושית, ביחסים שבין הטבעי והמלאכותי, בגבולות הייצוג, וכן בהגדרות חדשות של מרחב וזמן, נוכחות כיום בלב העשייה של אמנים אלה".
 
תערוכת אמנות, מדע, טכנולוגיה - מבט מישראל
 
ראש נתיב , גב' נעמי בן עמי: "ל"נתיב" שמרחיב את הפעילות הישראלית-ממלכתית במרחב מדינות ברית המועצות לשעבר באמצעות מרכזי תרבות ישראליים - המרכז לתרבות ישראל בקייב בחסות שגרירות ישראל באוקראינה הינו אחד מהם-והשקת מיזמים חינוכיים ותרבותיים מגוונים , זאת עוד הזדמנות בשותפות עם גוף אקדמיה ותרבות ישראלי מוביל לבוא  ולהציג את ישראל על כל גווניה בדגש על קידמה, יוזמה ויצירתיות".
 
אמנים מציגים:
איתמר שמשוני, צביקה מרצפלד, גיא הופמן, רוברטו איימי, מעיין שלף, ערן הדס, גל אשל, מיכל רינות, שחר גייגר, ערן גל-אור, לוקה אור, ערן גל-אור, יורי קלבנוב, רואי רון, יונתן בן יעקוב, לילך שטיאט, אלון שטיאט, שלום אמירה, סול רוייל, איתי ניב, שאול צמח, ליליאנה פרבר, גל שריר, עדי אנגלהרד, הדס כהן, ערן ברבקוב, מושון זר-אביב, ערן וייסרשטרן, אריאל מלכה, דניאל שר, בן הגין, דניאיל קונדרטייב, דליבור פרני.

תערוכת אמנות, מדע, טכנולוגיה - מבט מישראל 
 
אוצרות ועיצוב:
לילך שטיאט: אדריכלית ואמנית ניו מדיה מתמחה במיצגים סביבתיים ואדריכלות מוזאלית. מרצה בכירה בHIT- בתוכנית לתואר שני ובפקולטה לעיצוב; ד"ר אילת יעל ון-אסן: אוצרת וחוקרת בתחומי התרבות הדיגיטלית, אמנות הניו-מדיה והמוזיאולוגיה מרצה בHIT- בתוכנית לתואר שני ובפקולטה לעיצוב, משמשת כאוצרת הגלריה המחקרית של התואר השני, וכן מרצה בפקולטה לאמנויות באוניברסיטת ת"א; דר' סייפן-ג'וליה בורגיני: מתמחה במערכות מורכבות בתחומי הטכנולוגיה, תרבות ואמנות. מרצה בתוכנית לתואר שני ב-HIT.
 
פירוט על חלק מהעבודות
 
מכונות פואטיות, ערן גלאור
עבודות הקרמיקה המוצגות בתערוכה הינן אובייקטים שהודפסו במדפסת תלת-מימדית אשר פותחה ע"י גלאור. בעבודותיו הוא עושה שימוש בחימר מקומי, פורצלאן מסין, וכן בחומרים בעלי איכויות מתקדמות ותערובות הכוללות חומרים אורגניים. העבודות משקפות את המתח המתקיים כיום בין הקרמיקה המסורתית המושתתת על עבודת יד, לבין חדשנות טכנולוגית עכשווית שבמסגרתה שיטות ייצור מתוחכמות מציעות פרשנות חדשה לגבי המשמעות של מושגי ה"ייחודי" וה"מקורי".
 
תערוכת אמנות, מדע, טכנולוגיה - מבט מישראל
מכונות פואטיות, ערן גלאור
 
סטוני 1.0, איתמר שמשוני
סטוני 1.0 הוא רובוט, הפועל בתוך חלל גלריה. הרובוט פועל סביב מצבה זוגית בגודל אמיתי. בשעות היום הוא מנקה אותה, מפטרל, מניח ורד אדום ואבן כהה.
השם "סטוני 1.0" מתכתב עם Web 2.0, שהוא מונח המתייחס לדור השני של שירותים אינטראקטיביים של תוכן באינטרנט. לא עוד אתרים נייחים שבהם הגולשים נדרשים לפאסיביות, כחלק מן הדור הראשון של האינטרנט, אלא גם יצירה ושיתוף של תכנים, שמעלים הגולשים אל תוך שלל רשתות חברתיות. בהקבלה אפשר לומר, כי "סטוני 1.0" מציב מראה ביחסים שבין הטכנולוגיה ובין המוות, בלי ליצור יחסי ניגוד ביניהם. בו זמנית הוא גם מכונן באקטיביות את היחסים באופן, שבו אנו יכולים להשתתף בזמן אמת בטקסי האבלות. במסגרת התערוכה יוצג תיעוד של הפרויקט שהוצג בארס אלקטרוניקה.
 
 
Data Mind Unit, שאול צמח
העבודה Data Mind Unit מייצרת סינכרוניזציה אלגוריתמית בין פעילות מוחית ומופע אודיו-ויזואלי.  העבודה משתמשת בפרמטרים ביומטריים במטרה לעקוב אחר יחידות מידע דמיוניות -  זרמי מחשבות ואסוציאציות – במסעם במבוך של המוח האנושי. באמצעות קסדה הסורקת את הספקטרום של גלי האלפא והבתא, פרמטרים ביומטריים (המודדים את מידת תשומת הלב) וכן את תנועות העיניים, נבנים מרקמים של סאונד ודימוי על גבי מסך.

תערוכת אמנות, מדע, טכנולוגיה - מבט מישראל 
Data Mind Unit, שאול צמח
 
הבית בהנסן, לילך שטיאט, אלון שטיאט, שלום עמירה
הבית בהנסן הינו מיצב אינטראקטיבי המציג פרגמנטים של זיכרונות של בית החולים למצורעים שפעל בירושלים החל מסוף המאה ה-19 עד לסגירתו בשנת 2002. ספרים מאוירים בהם שזורים תמונות וטקסטים שמקורם בארכיון של המקום, מתפקדים כבמה לתיאור התרחשויות יומיומיות במקום. באמצעות טכנולוגיות של מציאות רבודה, הזכרונות והסיפורים הקשורים למקום זוכים לחיים מחדש. העבודה מציעה באמצעות התיווך של הטכנולוגיה, מרחב רגשי חדש הנחשף באמצעות התבוננות אינטימית של הצופים בעבודה.
 
 
The Turing Normalizing Machine , מושון זר-אביב, יונתן בן-שמעון, ערן וייסנשטרן
עבודה זו הינה מחקר ניסיוני בלימוד-מכונה המזהה ומנתחת את המושג של "נורמליות חברתית". היא מתייחסת למבחן טיורינג המפורסם משנות ה-50 של המאה ה-20, אשר סימן את ראשיתו של המחקר המדעי באינטליגנציה מלאכותית. בפרספקטיבה עכשווית העבודה בוחנת את המשמעויות המוסריות, החברתיות והפוליטיות של האוטומטיזציה של התודעה שהתאפשרה באמצעות מדע זה. העבודה מזמינה את הצופים בה לקחת חלק בניסוי ולהביע את עמדתם ביחס למושג הנורמליות. באמצעות ניתוח תשובות המשתתפים ,המערכת בונה בזמן אמת דימוי של ה"נורמלי".
 
תערוכת אמנות, מדע, טכנולוגיה - מבט מישראלThe Turing Normalizing Machine , מושון זר-אביב, יונתן בן-שמעון, ערן וייסנשטרן