חדשות והודעות

קהילה אוצרת - תערוכה אינטראקטיבית בשיתוף אנשים עם צרכים מיוחדים

 
יוזמה ברוכה שנולדה מתוך רצון להעלות את המודעות בארץ לאנשים עם צרכים מיוחדים ויכולתם להגשים את עצמם בתחום התעסוקה, והולידה תערוכה יחידה מסוגה. אלירון סלומון, מרצה ב-HIT , במסלול לדוקטורט באוניברסיטת לסטר (UK), חוקרת בתחום תערוכות ו-Well-Being, יזמה תערוכה שמטרתה לקדם אנשים עם צרכים מיוחדים. היוזמה התקבלה בברכה על ידי יפעה בנר מהיחידה למעורבות חברתית ב-HIT שקיבלה בדיוק זמן קצר קודם לכן, פנייה מעמותת צ'יימס, ישראל באמצעות עופרה מור צוויק, רכזת פיתוח המשאבים בצ'יימס.
 
אלירון, אם לילד מונשם עם צרכים מיוחדים, הדואגת לעתידו ורוצה לראות את בנה לגדל לתוך חברה יותר מכילה וסובלנית נכנסה לפעולה. "אנשים עם צרכים מיוחדים רוצים להגשים את עצמם ויש להם חלומות ושאיפות כמו לכל אדם" אומרת אלירון. "זה לא מובן מאליו לקהל הרחב ויש צורך בעזרה והבאת הנושא למודעות הציבור", היא אומרת.
 
 
בפרויקט הזה, אשר ארך 7 חודשים, נטלו חלק סטודנטים מהמחלקה לעיצוב פנים, עיצוב תקשורת חזותית והפקולטה לטכנולוגיות למידה, אשר זכו במלגה בתמורה להשתתפותם במיזם. הסטודנטים עיצבו 4 מיני-תערוכות שבכל אחת מהן משתתפים אנשים עם צרכים מיוחדים ביצירת האלמנטים:
  1. "להיכנס לנעליים" - הקלקה על הנעל מובילה לסיפורים אישיים של בעלי צרכים מיוחדים, הסטודנטים, המעסיקים צוות צ'יימס ומומחים .
  2. קומיקס - מזמינים את המשתמש להסתכל בדפי הקומיקס ולקרוא מחשבות של אנשים עם צרכים מיוחדים.
  3. שיר שנכתב ע"י אחת הסטודנטיות.
  4. יצירה משותפת - צביעה של ציורים שנעשו על ידי אנשים עם צרכים מיוחדים .
 
נעמה חרש, סגנית מנהלת ורכזת טיפול במע"ש ראשון לציון של עמותת צ'יימס ישראל : "חשיפת האוכלוסייה שלנו לקהילה הרחבה היא הדבר החשוב ביותר בפרויקט הזה. במסגרת התהליך עצמו החשיפה ההדדית בין המשתקמים לסטודנטים הולידה מערכת יחסים מיוחדת. יש צורך לחשוב על עוד שיתופי פעולה אשר יסייעו להתגבר על הבורות והסטיגמה שקיימת בחברה לגבי בעלי צרכים מיוחדים".
 
 
בר לוי, סטודנט שנה א' במחלקה לעיצוב פנים: "הפרויקט הזה אפשר לי לחוות אוכלוסייה שכלל לא הכרתי ואפילו נרתעתי ממנה. העבודה המשותפת עם בעלי הצרכים המיוחדים פתחה אותי לראות ולקבל אותם והיום אני יודע שאחד הדברים המשמעותיים ביותר שיכולים לקרות להם הוא למצוא דרך איך לחבר אותם לעולם העסקי.