חדשות והודעות

עיצוב מחדש של כיתת התקשורת בבית ספר "התבור" בחולון

 
במסגרת שיתוף פעולה בין מעבדת MADE לפקולטה לעיצוב, הותאמה כיתת התקשורת בבית ספר "התבור" לצרכיהם המיוחדים של התלמידים.


בית הספר "התבור" בחולון הוא בית ספר יסודי, אשר משולבות בו כיתות תקשורת לתלמידים בין הגילאים 6-9 המאובחנים על הרצף האוטיסטי, ברמות תפקוד שונות. שילובם של תלמידים אלו במערכת החינוך הרגילה מבוססת על זכותם הבסיסית ללמוד במערכת החינוך הרגילה יחד עם עמיתיהם ומתוקף חוק החינוך המיוחד.
 
תלמידים אלו חווים קושי בוויסות חושי ועל כן זקוקים לארגון סביבת למידה מובנית ומסודרת עם כמה שפחות גירויים. התייחסות לתלמידים אשר מגיבים באופנים שונים לרעש, מראות, טעמים וריחות. עיצוב חלל כיתה תואם לצרכיהם ושגרת ימיהם של תלמידים על הרצף האוטיסטי יכול לקדם את השתלבותם של תלמידים אלו בחברה.

הראשון בספטמבר השנה היה יום מרגש במיוחד עבור תלמידי כיתת התקשורת בבית הספר "התבור" בחולון. במהלך שלושת החודשים האחרונים עבדו סטודנטים מהפקולטה לעיצוב מהמחלקה לעיצוב תעשייתי על תכנון מחדש ויצירה של סביבת למידה המותאמת לצרכיהם של התלמידים המאובחנים על הרצף האוטיסטי.
 
השותפים לפרויקט
השותפים לפרויקט: עומדים צוות HIT: שיר אברהם, שחף אשל זמיר, נועה זכאי, עלמה דוידי-דואני, יעל אבני וטים אודר. יושבות: הדר לוי מחנכת הכיתה, רוית מיכלס מנהלת בית ספר "התבור", ומיטל בן-מאיר מלווה מטעם מתי"א חולון

הפנייה למכון טכנולוגי חולון נעשתה מתוך חשיבה שניתן בשיתוף פעולה להציע לתלמידים פתרונות שיסייעו להשתלבותם המיטבית בביה"ס. מיטל בן-מאיר מומחית תחום ASD (אוטיזם) מטעם מתי"א חולון ומלווה כיתות לחינוך מיוחד בעיר מסבירה את פנייתה למכון: "הלימודים במסגרת בי"ס רגיל על התנאים המתקיימים בו יוצרים לעיתים קרובות אתגרים נלווים לשילוב לאור המאפיינים הייחודיים של האוכלוסייה המשתלבת. רגישות לרעש, לאור, לריחות, קשיי התארגנות, הם רק חלק מרשימה של מאפיינים תחושתיים המלווים את התלמידים בשגרת יומם בביה"ס."
 
בעקבות פנייתה של בן-מאיר יזמו המעצבת יעל אבני ממעבדת MADE ומרצה במחלקה לעיצוב תעשייתי והאדריכלית שחף אשל זמיר מרצה במחלקה לעיצוב פנים, מסגרת בה יוכלו סטודנטים לעבוד בחודשי הקיץ ולתכנן מחדש את הכיתה. בשיתוף עם היחידה למעורבות חברתית במכון הוענקו לסטודנטים מלגות לימודים והתקבל תקציב הדרוש לחומרים.
 

קול-קורא שהופץ על ידי רכזות המחלקה הזמין סטודנטים לקחת חלק בפרויקט, ולאתגר נענו חמישה סטודנטים מהמחלקה לעיצוב תעשייתי. מהלך הפרויקט כלל תצפיות בכיתה, מפגשים חוזרים ונשנים עם צוות המורות והצוות הקליני, סקירת ספרות ובחינה של פתרונות קיימים.
 
לכיתת הלימוד תפקידים שונים במהלך יום הלימודים – שיעורים ועבודה ביחידים ובקבוצות, משחקים בהפסקות, ארוחות בוקר וצהריים, ומקום הרגעות. כמו כן, על אף העומס הוויזואלי, על חלק מלוחות הכיתה תלויה אינפורמציה חיונית אשר צריכה לתמוך בתלמידים במהלך היום ולעזור ביצירת סדר היום. כל אלו דרשו מהסטודנטים לתעדף ולהגדיר את הצרכים על מנת שיספיקו להוציאם לפועל במסגרת הזמן והתקציב הנתונים.
 
מבט על הכיתה – לפני (מימין) אחרי (משמאל)
מבט על הכיתה – לפני (מימין) אחרי (משמאל)
 
רהיטי הכיתה נצבעו בצבעים בהירים על מנת להפחית מהעומס הוויזואלי
רהיטי הכיתה נצבעו בצבעים בהירים על מנת להפחית מהעומס הוויזואלי
 
לאחר הגדרת הצרכים, אפיינו הסטודנטים ביחד עם הצוות שלושה תחומי התערבות שבהם הצרכים שעלו הם המהותיים ביותר:
  1. הפחתת גירויים ויזואליים ושמיעתיים
  2. תמיכה בתלמידים בשלב ההתארגנות לקראת השיעור
  3. יצירת פינת רגיעה שתהווה מקום בו יוכלו התלמידים להתנתק מסביבת הכיתה ולהרגיע עצמם במידת הצורך.
 
הפחתת הגירויים החלה בהפיכת כיוון הכיתה. דלת הכניסה היתה ממוקמת ליד הלוח והובילה להסחת דעתם של התלמידים עם כל כניסה לכיתה במהלך השיעור. שינוי כיוון הכיתה יוצר מצב בו מיקום דלת הכניסה הוא בגב הכיתה ודבר שיצמצם את מידת ההפרעה למהלך השיעור. בנוסף, בחרו הסטודנטים "לנקות" במידת האפשר את קירות הכיתה מלוחות וקישוטים מיותרים, תוך התחשבות בתכנים ההכרחיים למהלך היום. רהיטי הכיתה נצבעו בצבעים בהירים, ולשיפור האקוסטיקה הותקנה רצפת פרקט ונתלו וילונות.
 
לוח עליו יופיע סדר ארוחת הצהריים מכוסה על ידי וילון לבן במהלך היום כשאינו בשימוש
לוח עליו יופיע סדר ארוחת הצהריים מכוסה על ידי וילון לבן במהלך היום כשאינו בשימוש
 
התארגנות לקראת השיעור היא אתגר נוסף איתו מתמודדים תלמידי הכיתה והצוות. התארגנות מוגדרת כיכולת ליצור רצף פעולות מסודר, מתוכנן, עקבי והגיוני בכדי לבצע מטלה מתחילתה ועד סופה ביעילות. רבים מתלמידי הכיתה חווים קושי בהתארגנות לקראת השיעור או במהלכו. הצורך לגשת לארון מרוכז עם כל ספרי וחוברות הלימוד גורר "טיולים" ברחבי הכיתה במהלך השיעור ולעיתים אי שקט והמולה. הפתרון לבעיה זו נעשה בדמות תאים אישיים שהוצמדו לצד השולחן כך שלכל תלמיד הונגשו הספרים, החוברות והמחברות שלו.
 
ארגון הציוד האישי בכיתה - לפני ואחרי
לפני (מימין)- ציוד התלמידים מאוחסן בארונית בצד הכיתה. אחרי (משמאל)- לצד כל שולחן הוצמדו תאים אישיים לציוד התלמידים
 
פינת רגיעה היא אזור נטול גירויים המשמש את התלמידים כ"מקום מפלט". בפינה זו התלמיד יכול להתנתק מהמולת הכיתה ועודף גירויים ולהרגיע את עצמו, דבר התורם לביטחונו האישי. בכיתה הקודמת פינת רגיעה מאולתרת נוצרה על ידי יצירת חלל קטן בין שידת מדפים נמוכה לבין הקיר. בתכנון החדש מוקמה הפינה ליד החלון, והיא כוללת וילון אטום, פוף ואוזניות מגן לאיטום רעש.
 
פינת הרגיעה לפני ואחרי
(מימין) פינת הרגיעה לפני - מחיצת מדפים נמוכה. (באמצע ומשמאל) פינת הרגיעה אחרי - מאפשרת כניסת אור שמש, התבוננות בחצר והתנתקות מהמתרחש בכיתה

עבודת השיפוץ בכיתה תוכננה לחודש אוגוסט כאשר התלמידים בחופשת הקיץ והסטודנטים יכלו לעבוד בכיתה ברצף.

השקתה החגיגית של הכיתה התקיימה ב-30 באוגוסט בבית הספר במעמד מנהלת בית הספר, נציגים מעיריית חולון ומת"יא חולון, צוות בית הספר, נציגי היחידה למעורבות חברתית מהמכון וכמובן צוות הסטודנטים והמנחות. תעודות הוקרה הוענקו על ידי בית הספר לצוות לסטודנטים ולמנחות על השקעה, חשיבה יצירתית, התאמת הסביבה לצרכיהם הייחודיים של התלמידים, ושיפור איכות חוויית הלמידה שלהם.
 
תודה מיוחדת ליחידה למעורבות חברתית על התמיכה בפרויקט לאורך כל הדרך.